Què has de saber?
Subvencions per a la Xarxa d’habitatges d’inserció social pel període 2023–2026, amb la finalitat de contribuir al finançament dels costos de gestió dels habitatges destinats a atendre persones que requereixen una atenció especial
- Entitats sense ànim de lucre que gestionen habitatges d’inserció
- Les entitats sense ànim de lucre que adquireixin o siguin cessionàries d’habitatges mitjançant l’exercici del dret de tanteig i retracte
- Les entitats sense ànim de lucre que gestionen habitatges del parc públic amb la finalitat d’atendre persones en situació de sensellarisme
- Administracions locals o entitats sense ànim de lucre que arrenden habitatges en el mercat privat amb la finalitat de reallotjar persones amb valoració favorable de la Mesa de Valoració de situacions d’emergències econòmiques i socials de Catalunya
Els terminis de presentació de les sol·licituds són els següents:
- Per les Entitats sense ànim de lucre que gestionen habitatges d’inserció, segons la base 3.a) de la Resolució TER/2456/2023, de 3 de juliol, el termini és del 2 d'agost al 29 de setembre de 2023, inclòs
- Per a la resta de beneficiaris previstos en les bases 3.b), c) i d) de la Resolució TER/2456/2023, de 3 de juliol, el termini és del 2 d'agost al 30 d'octubre de 2023
Juntament amb la sol·licitud d’adhesió d’habitatges per obtenir les subvencions regulades per aquestes bases, s’ha de presentar la documentació següent, llevat que per anteriors acords ja estigui en possessió de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya
- Totes les entitats sense afany de lucre han de presentar:
- Estatuts de l’entitat.
- Memòria d’activitats de l’últim exercici que inclogui l’estat de comptes econòmics.
- Certificat del número d’identificació fiscal.
- Imprès normalitzat a nom de l'entitat sol·licitant amb les dades bancàries del compte en què s'ha d'ingressar la subvenció.
- Declaració responsable que no es troben en cap dels supòsits de prohibició per poder ser beneficiàries de la subvenció, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Declaració responsable que estan al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i la Generalitat de Catalunya i de les obligacions amb la Seguretat Social.
- Declaració responsable relativa al compliment de les disposicions de la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.
- Documentació relativa a les Administracions locals:
- Imprès normalitzat a nom de l'entitat sol·licitant amb les dades bancàries del compte en què s'ha d'ingressar la subvenció.
- Documentació relativa a cadascun dels habitatges que es vulguin incorporar a la Xarxa:
- Document acreditatiu del dret d’ús de l’habitatge per part de l’entitat: contracte de lloguer, document de cessió d’institució pública, privada o particular o escriptura notarial.
- Document acreditatiu de la relació contractual amb els usuaris.
- Cèdula d’habitabilitat o, si és el cas, Resolució de qualificació definitiva d’habitatges protegits. (*)
- Número de referència cadastral.
- Declaració responsable conforme l’habitatge per al qual se sol·licita la subvenció es destinarà a atendre persones que requereixen una atenció especial d’acord amb la definició de l’article 22 del Decret 75/2014, de 27 de maig, del Pla per al dret a l’habitatge.
- En el supòsit de sol·licituds presentades per entitats sense ànim de lucre que adquireixin o siguin cessionàries d’habitatges mitjançant l’exercici del dret de tanteig i retracte previst al Decret llei 1/2015, de 24 de març, o compra directa amb préstec bonificat de la línia convinguda entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Institut Català de Finances, també hauran d’aportar:
- Document que acrediti l’adhesió a l’Acord Marc amb l’Institut Català de Finances. (*)
- Còpia del quadre d’amortització del préstec subscrit amb l’Institut Català de Finances.
- En el supòsit que el sol·licitant sigui una entitat cessionària dels habitatges adquirits per entitats adscrites a l'Acord marc per a l’adhesió d’ajuntaments i entitats socials amb interès en l’adquisició d’habitatges provinents del tanteig i retracte o compra directa per destinar a lloguer social, caldrà aportar còpia del contracte de cessió on expressament consti que tant el preu de lloguer/cànon que pagui l'usuari de l'habitatge, com els possibles ajuts al lloguer que s'atorguin, seran empenyorats en garantia del retorn del préstec subscrit entre l'Institut Català de Finances i l'entitat titular adquirent de l'habitatge.
- En el supòsit de sol·licituds presentades per entitats sense ànim de lucre que gestionen habitatges del parc públic amb la finalitat d’atendre persones en situació de sensellarisme també hauran d’aportar l’informe del referent de l'àrea bàsica de serveis socials on s'ubiqui l'habitatge.
- En el supòsit d’administracions locals o entitats que arrenden habitatges en el mercat privat per reallotjar persones amb valoració favorable de la Mesa de Valoració de situacions d'emergències econòmiques i socials de Catalunya, en el marc del Programa 60/40, també caldrà aportar:
- Autorització de la persona titular de la presidència de la Mesa de Valoració de situacions d'emergències econòmiques i socials de Catalunya per la tramitació de la sol·licitud d’incorporació a la XHIS.(*)
- En el cas d’encàrrec de gestió de l’administració local a una entitat: el conveni o contracte de col·laboració acreditatiu de l’encàrrec entre ambdues parts.
- En el cas d’encàrrec de gestió: document d’endós.
D’acord amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, l’Agència consultarà electrònicament la documentació marcada amb un (*), excepte en el cas que la persona interessada manifesti la seva oposició a la consulta, de forma expressa.
Els sol·licitants han de complir amb les condicions descrites en l’apartat 4.1 de les bases de la convocatòria.
Amb caràcter particular, les entitats sense ànim de lucre que adquireixin o siguin cessionàries d’habitatges mitjançant l’exercici del dret de tanteig i retracte, han de complir els requisits següents:
- L’habitatge objecte de subvenció s’ha d’haver adquirit amb un préstec bonificat de la línia convinguda entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Institut Català de Finances.
- L’entitat adquirent ha d’haver adquirit l’habitatge en règim de propietat temporal i amb titularitat successiva de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
- Destinar l’habitatge a lloguer social amb un contracte d’arrendament o de cessió d’ús per a unitats de convivència amb ingressos anuals inferiors a 1,86 vegades l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC) i amb residència legal a Catalunya.
- Haver fixat en el contracte la renda o contraprestació objectiva i la renda o contraprestació ajustada, d’acord amb els termes que estableix la base 3.
- Que l’Agència de l’Habitatge de Catalunya hagi validat el contracte de lloguer o de cessió d’ús.
Incompatibilitats i compatibilitats
Les despeses objecte d’aquests ajuts són incompatibles amb altres ajuts o subvencions que pel mateix concepte atorgui l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
Aquestes subvencions seran compatibles amb altres ajuts, recursos, ingressos o subvencions públiques per al mateix objecte, sempre que la suma dels seus imports no superi el cost total de les actuacions subvencionables
Procediment de concessió
El procediment de concessió de les subvencions que regulen aquestes bases reguladores és la concurrència pública no competitiva i les resolucions es resolen seguint l’ordre de la data d’entrada al registre electrònic, amb la documentació completa i correcta, fins a l’exhauriment de la dotació pressupostària corresponent.
Termini, documentació i forma de presentació de la justificació
Tots els beneficiaris hauran de presentar davant l'Agència la justificació corresponent en els terminis indicats en la base 13 de la Resolució TER/2456/2023, de 3 de juliol i la modificació de les bases segons la Resolució TER/2725/2023, de 21 de juliol, amb la presentació de la documentació corresponent.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Podeu presentar en la petició genèrica la sol·licitud d'adhesió, una modificació d'habitatges o bé una sol·licitud de bestreta
Terminis
Del 02/08/2023 al 30/10/2023Podeu presentar en la petició genèrica la sol·licitud d'adhesió, una modificació d'habitatges o bé una sol·licitud de bestreta
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta de l'Administració?
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar la resolució i notificar-la és de tres mesos a partir de l'endemà de la data de finalització del termini presentació de les sol·licituds.
Un cop transcorregut el termini indicat sense que s'hagi notificat la resolució expressa, les sol·licituds s'entenen desestimades per silenci administratiu, d'acord amb l'article 54.2.e) de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, excepte les sol·licituds de baixa, en les que el silenci s’entén com a estimatori.
Es pot presentar un recurs?
La resolució exhaureix la via administrativa i que es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la persona titular de la presidència de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o un recurs contenciós administratiu, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació.
-
Tercer pas
Justificació de la subvenció
Per presentar la justificació heu d'aportar els documents següents:
Per presentar la justificació heu d'aportar els documents següents:
- Declaració responsable de l'entitat social (excepte els ens municipals)
- Certificat de l'Ajuntament (només en el cas de ser un ens municipal)
- Memòria explicativa de la subvenció (inclòs el document Excel de la relació dels habitatges per la memòria)
- Relació de les despeses
- Relació d'ingressos rebuts
Per fer la justificació podeu consultar la Guia per a la tramitació dels documents justificatius.
Heu d'enviar els documents, tots ells degudament signats amb signatura electrònica verificable mitjançant algun dels certificats digitals vàlids per fer tràmits amb l’administració, a l'Agència de l'Habitatge de Catalunya a través de la petició genèrica (tramits.gencat.cat) o bé de l'EACAT en el cas d'ens municipals.