Què has de saber?
La Generalitat de Catalunya, a través d’ ACCIÓ, acredita des del 2020 als Agents de Suport a la Internacionalització que treballen per donar suport a la presència internacional de les empreses catalanes. L’objectiu d’aquesta acreditació és ser un instrument que certifiqui la qualitat i la solidesa d’aquests agents en àmbits com l’assessorament, la promoció, la formació o el finançament. També permet alinear la política de suport a la internacionalització de Catalunya, tot garantint la seva eficàcia i eficiència en un context internacional complex i canviant com l’actual.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de les 9:00 hores de l'endemà de la publicació de la present Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i fins el 29 de novembre de 2024 a les 14:00 hores.
Podran ser beneficiaris de l’acreditació les entitats legalment constituïdes, amb personalitat jurídica pròpia, pública o privada, amb establiment operatiu a Catalunya que compleixin els requisits definits a l’Annex de la Resolució i que tinguin reconeguda la corresponent acreditació.
S’estableixen diferents categories per a acreditar-se com a Agents de suport a la internacionalització, podent els sol·licitants optar a una o diverses de les següents:
- Entitats de promoció.
- Entitats d’assessorament especialitzades en processos d’internacionalització.
- Entitats de formació.
- Entitats financeres.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de les 9:00 hores de l'endemà de la publicació de la present Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i fins el 29 de novembre de 2024 a les 14:00 hores.
Als efectes de verificar el compliment dels requisits exigits s’haurà d’adjuntar al formulari de sol·licitud d’acreditació la documentació detallada en aquest apartat 2, en format ZIP. Les sol·licituds es consideraran com a degudament formalitzades en el moment en què s’enviï el formulari Web que inclourà la documentació acreditativa.
Documentació general:
- Formulari de sol·licitud, degudament emplenat.
- Declaracions responsables incloses en el formulari de sol·licitud.
- Estatuts de l’entitat.
Documentació específica per cada categoria:
1. Entitats de Promoció:
- Declaració del nombre d’associats al corrent de pagament de quotes. En cas de no comptar amb els 100 membres requerits, cal presentar, a més, la documentació acreditativa següent:
- Últim estudi publicat sobre l’estat del sector al qual opera l’entitat sol·licitant a Catalunya o, en cas que el darrer estudi tingui més de dos anys d’antiguitat o que no existeixi, declaració jurada de l’entitat conforme es compta amb almenys el 50% d’empreses del sector o que els seus socis representen més del 75% de la facturació del sector a Catalunya.
- Pla d’actuacions d’àmbit internacional de l’exercici anterior al de la presentació de la sol·licitud.
- Memòries anuals dels últims 5 anys, destacant les activitats i serveis orientats a la internacionalització de les empreses catalanes.
En cas d’entitats constituïdes amb integració d’una o més entitats prèviament acreditades com a Agents de suport a la internacionalització en aquesta categoria, les Memòries anuals dels últims 5 anys poden de ser les de les entitats prèviament acreditades de manera individual que conformen la nova entitat a acreditar.
2. Entitats d’assessorament especialitzades en processos d’internacionalització:
- Memòries anuals dels últims 5 anys. En cas d’entitats constituïdes amb integració d’una o més entitats prèviament acreditades com a Agents de suport a la internacionalització en aquesta categoria, les Memòries anuals dels últims 5 anys poden ser les de les entitats prèviament acreditades de manera individual que conformen la nova entitat a acreditar.
- Pla d’actuacions d’àmbit internacional de l’exercici anterior al de la presentació de la sol·licitud.
- Personal específic dedicat a l’assessorament en comerç internacional: model de document que està disponible a la pàgina web d’ACCIÓ i que s’haurà d’aportar complimentat, amb la relació del personal de l’entitat a validar, inclòs el perfil de LinkedIn del mateix. Aquest perfil ha de ser públic, actualitzat, que es pugui consultar sense necessitat de registrar-se a la plataforma i que reculli la informació relativa a l’experiència i a la titulació del personal en nòmina.
- Documentació relativa al personal en nòmina: Titulació universitària oficial espanyola o d'algun país membre de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), o homologada a Espanya en cas que sigui un país tercer, i en cas de no tenir titulació universitària oficial, titulació de formació que superi 60 crèdits ECTS o equivalent.
- En el cas de comptar amb personal extern: factures justificatives de la col·laboració entre l’entitat i el professional expert en internacionalització.
3. Entitat de Formació:
- Declaració amb les titulacions que s’expedeixen
- Catàleg de formació
4. Entitats Financeres:
- Catàleg de productes i serveis financers.
- Declaració de les delegacions que té a l’exterior i dels convenis amb d’altres entitats financeres a l’exterior.
- En defecte d’Estatuts que recullin el foment de la internacionalització com a finalitat general, Pla d’actuacions de l’entitat que detalli l’estratègia d’actuació que inclogui com a principi general el foment de la internacionalització.
En el cas que algun dels documents sol·licitats ja hagi estat presentat en convocatòries anteriors d’ACCIÓ, no caldrà presentar-lo en aquesta convocatòria sempre que el sol·licitant presenti una declaració responsable en la qual s’especifiqui de quin/s document/s es tracta, la data en què es van presentar a ACCIÓ, i s’hi faci constar que continua essent vigent. En el cas que s’hagin produït modificacions en la documentació presentada, hagi prescrit el seu període de vigència o hagin transcorregut més de 5 anys des de la finalització del procediment pel qual es va lliurar, s’ha de presentar necessàriament la documentació.
Documents
Requisits generals
Els requisits que han de complir les entitats, són els següents:
- No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Complir amb els requisits específics que consten a l’apartat 1.2 del present Annex per a cada categoria.
- Estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Generalitat de Catalunya, i de les seves obligacions amb ACCIÓ i amb la Seguretat Social.
Requisits específics per a cada categoria
- Entitats de promoció:
- Tipologia: Entitats sense ànim de lucre amb estructura professionalitzada, integrades per empreses i/o professionals.
- Col·lectiu: Disposar d’un nombre mínim d’associats de 100 membres, repartits per tot el territori català.
En cas de no comptar amb el nombre mínim de membres requerits, comptar amb almenys el 50% d’empreses del sector o amb un nombre de socis que representin més del 75% de la facturació del sector a Catalunya.
En tots els casos, els socis s’han de trobar al corrent de pagament de les quotes. - Àmbit territorial: Tenir establiment operatiu a Catalunya.
- Objectiu: El foment de la internacionalització ha d’estar recollit com a finalitat o objectiu general als estatuts i/o a l’estratègia d’actuació de l’agent. L’entitat ha de comptar amb un Pla anual d'Actuacions d’àmbit internacional on s’expliqui l’estratègia d’actuació en matèria de foment de la internacionalització.
- Experiència: Desenvolupament d’activitats i serveis en l’àmbit de la internacionalització i el comerç exterior amb una experiència mínima de 5 anys demostrada per la Memòria Anual.
En cas d’entitats constituïdes amb integració d’una o més entitats prèviament acreditades com a Agents de suport a la internacionalització en aquesta categoria, l’experiència mínima de 5 anys demostrada per les Memòries anuals de les entitats prèviament acreditades que conformen la nova entitat a acreditar.
- Entitats d’assessorament especialitzades en processos d’internacionalització:
- Tipologia: Entitats sense ànim de lucre integrades per empreses i/o professionals amb estructura professionalitzada.
- Àmbit territorial: Tenir establiment operatiu a Catalunya
- Experiència: mínim 5 anys de vida desenvolupant activitats i serveis en l’àmbit de la internacionalització i el comerç exterior. En cas d’entitats constituïdes amb integració d’una o més entitats prèviament acreditades com a Agents de suport a la internacionalització en aquesta categoria, l’experiència mínima de 5 anys de vida desenvolupant activitats i serveis en l'àmbit de la internacionalització i el comerç exterior podrà incloure l’experiència acumulada per les entitats prèviament acreditades que conformen la nova entitat a acreditar.
- Personal: Comptar amb un equip específic dedicat a l’assessorament en comerç internacional, amb coneixements sobre els canals internacionals físics i/o digitals, en nòmina o amb una relació de prestació de serveis documentada amb un mínim de 450 hores facturades l’any immediatament anterior a la presentació de la sol·licitud. Per a les entitats del municipi de Barcelona i de l’àmbit metropolità de Barcelona s’exigirà un mínim de 4 professionals, i un mínim de 2 per a les de la resta del territori. S’entén per àmbit metropolità de Barcelona, el que defineix el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya que es pot trobar al següent enllaç: https://territori.gencat.cat/ca/06_territori_i_urbanisme/urbanisme/comissions_durbanisme/comissions_durbanisme/comissio_territorial_durbanisme_de_lambit_metropolita_de_barcelona/index.html#ambit
En el cas d’entitats amb establiments operatius ubicats a diferents comarques, s’entendrà que l’entitat és de la comarca a la que s’ubiqui l’establiment operatiu amb més treballadors.
- Requisits relatius al personal en nòmina:
- Disposar de titulació universitària oficial espanyola o d'algun país membre de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), o homologada a Espanya en cas que sigui un país tercer, i en cas de no tenir titulació universitària oficial, disposar de titulació de formació que superi 60 crèdits ECTS o equivalent.
- Tenir mínim 5 anys d'experiència professional en l'àmbit del comerç internacional, que cobreixi els canals internacionals físics i/o digitals.
- La formació anterior és substituïble, en cas de no tenir-se, per una experiència professional demostrable d’almenys 10 anys en comerç internacional.
- Disposar d’un perfil públic i actualitzat a LinkedIn que pugui ser consultat sense necessitat de registrar-se a la plataforma que reculli la informació relativa als requisits anteriors.
- Requisits relatius al personal extern: Cal que tot el personal extern disposi d’una acreditació vigent com a Assessor en el marc de programes d’ACCIÓ, atorgada per ACCIÓ.
En cas d’entitats constituïdes per la integració d’una o més entitats prèviament acreditades com a Agents de suport a la internacionalització en aquesta categoria, el personal de la nova entitat constituïda ha de complir amb tots els requisits descrits anteriorment.
3. Entitats de formació:
- Tipologia: Entitats que desenvolupin ensenyament superior reglat de grau universitari, formació reglada professional o per l’ocupació.
- Àmbit territorial: Tenir establiment operatiu a Catalunya.
- Objectiu: Oferir formació reglada de 2on o 3er cicle o per l’ocupació (especialitzada en comerç internacional) de 100 o més hores, o crèdits de mínim de 100 hores lectives (dins dels estudis reglats en comerç internacional o relacions econòmiques internacionals).
- Experiència: Desenvolupament d’activitats formatives en l’àmbit de la internacionalització i el comerç exterior amb l’expedició de titulació de grau de 2on o 3er cicle o Certificats de Professionalitat (CPs) en l’àmbit internacional.
4. Entitats financeres:
- Tipologia: Entitats financeres públiques o privades.
- Àmbit territorial: Tenir establiment operatiu a Catalunya i un àmbit d’actuació de com a mínim el territori català.
- Objectiu: El foment de la internacionalització ha d’estar recollit com a finalitat o objectiu general als estatuts i/o a l’estratègia d’actuació que haurà de detallar-se en un Pla anual d'Actuacions d’àmbit internacional on s’expliqui l’estratègia d’actuació en matèria de foment de la internacionalització.
- Experiència: Disposar d’un catàleg de productes i serveis financers i no financers específics en l’àmbit de la internacionalització i el comerç exterior.
- Abast: Disposar d’una xarxa d’oficines a l’exterior o oficines de representació o convenis amb entitats financeres en destí, que puguin oferir serveis a empreses catalanes en aquests mercats de destí.
5. En cas d’entitats constituïdes amb integració d’una o més entitats prèviament acreditades com a Agents de suport a la internacionalització en qualsevol de les categories anteriors, o amb integració d’una branca d’activitat d’una o més d’aquestes entitats, es computaran com a associats tant els de la nova entitat a acreditar com els de les entitats que han participat en la integració acreditades en la mateixa categoria a la que opta la nova entitat, sempre que la petició d’acreditació de la nova entitat es produeixi en la convocatòria per a sol·licitar l’acreditació a l’empara d’aquesta Resolució immediatament posterior a la integració.
En el cas de que una entitat participant en una tal integració deixi de complir els requisits per a mantenir la seva acreditació com a Agent de suport a la internacionalització a l’empara d’aquesta Resolució, la seva acreditació serà efectiva fins la resolució ferma sobre la petició d’acreditació de la nova entitat.
Les entitats prèviament acreditades que participin en una tal integració mantindran la seva acreditació fins la resolució ferma sobre la petició d’acreditació de la nova entitat. Un cop acreditada la nova entitat, quedaran sense efecte les acreditacions com a Agent de suport a la internacionalització, siguin de la categoria que siguin, de les entitats prèviament acreditades participants en la integració. A més a més, aquestes entitats no podran obtenir novament l’acreditació com a Agent de suport a la internacionalització en futures convocatòries a l’empara d’aquesta Resolució mentre la nova entitat acreditada mantingui la seva acreditació.
Passos a fer
-
Primer pas
sol·licitar
Terminis
Del 02/10/2024 al 29/11/2024 -
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Com puc saber si l’Administració ha rebut la meva sol·licitud?
Com puc saber si l’Administració ha rebut la meva sol·licitud?
En fer la sol·licitud, rebreu un acusament de rebuda amb un número que us servirà per identificar el tràmit iniciat.
Quan i com rebré resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució serà de sis mesos comptats a partir de la data en què finalitza el termini per poder presentar la sol·licitud que s’estableix a l’article 3.1 d’aquesta resolució. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat la resolució ex-pressa pertinent, s’entendrà desestimada la sol·licitud de l’acreditació per silenci administratiu, d’acord amb el que estableix l’article 55.1.a) de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Puc presentar recurs si no estic d'acord amb la resolució?
Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot impugnar davant l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la seva notificació, sens perjudici que, potestativament, es vulgui interposar recurs de reposició en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, de conformitat amb els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i amb l’article 77 de la Llei 26/2010 de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, respectivament.