Què has de saber?
Ajuts destinats a incentivar la realització, de forma col·laborativa, d’activitats de R+D+I dutes a terme a Catalunya.
Acreditar Comunitats RIS3CAT i atorgar ajuts del PO FEDER de Catalunya 2014-2020 als membres de les comunitats RIS3CAT perquè desenvolupin els projectes del seu pla d'actuacions, emmarcats en els àmbits sectorials de la RIS3CAT de les Indústries del disseny o les Indústries culturals i basades en l'experiència.
Termini de la sol·licitud: del 7 d'agost al 31 d'octubre del 2018
Els membres de les comunitats RIS3CAT poden ser: empreses, agents del sistema R+D+I, organitzacions clústers i entitats de suport a l'empresa que executen el pla d'actuacions de la comunitat RIS3CAT. Tots els membres han d'executar despesa subvencionable, en, com a mínim, un projecte del pla d'actuacions o en el projecte de coordinació, si es tracta del coordinador de la Comunitat.
El termini per presentar la sol·licitud és del 7 d'agost al 31 d'octubre
L'entitat coordinadora de la comunitat RIS3CAT ha de sol·licitar l'acreditació de la comunitat i de l'ajut per al projecte de coordinació, complimentant el formulari de sol·licitud disponible a la pàgina web d'ACCIÓ
(accio.gencat.cat). La sol·licitud, que inclou la declaració responsable, s'ha d'acompanyar de la documentació següent:
a) Esborrany de l'acord de consorci de la comunitat RIS3CAT, que ha d'incloure com a mínim els continguts que s'estableixen a la base 3.7 de l'annex 1 de les bases reguladores d'aquests ajuts.
b) Documents acreditatiu de poders per actuar com a representat legal de l'entitat coordinadora, en cas que aquests no estiguin inscrits al Registre Mercantil. En el cas que algun d'aquests documents ja hagi estat presentat en convocatòries anteriors d'ACCIÓ, no caldrà presentar-lo en aquesta convocatòria sempre que el sol·licitant presenti una declaració responsable en la qual s'especifiqui aquest document, la data en què es va presentar a ACCIÓ i s'hi faci constar que continua essent vigent. En el cas que s'hagin produït modificacions en la documentació presentada, hagi prescrit el seu període de vigència o hagin transcorregut més de 5 anys des de la finalització del procediment pel qual es va lliurar, s'ha de presentar necessàriament la nova documentació.
c) Per aquells membres de la Comunitat amb una despesa subvencionable prevista igual o superior a 400.000,00 euros.
- Resultat de l'autoavaluació financera que s'estableix a la bases 3.4.4 de les bases reguladores d'aquests ajuts, rebuda per correu electrònic a l'adreça indicada al formulari.
- Comptes anuals (balanç i compte de pèrdues i guanys) de l'últim exercici tancat, presentats al Registre Mercantil, i informe d'Auditoria si l'empresa està auditada, segons el disposat a la base 3.4.4. de les bases reguladores o documentació equivalent.
- En el cas que el resultat de l'autoavaluació financera sigui no apte i el sol·licitant es vulgui acollir a les excepcions detallades a les bases 3.4.4.
d) Memòria tècnica de la comunitat, segons el model disponible a la pàgina web d'ACCIÓ (accio.gencat.cat), que ha d'incloure:
1. Estratègia de la comunitat RIS3CAT, segons estableix la base 3.8 de les bases reguladores d'aquests ajuts.
2. Pla d'actuacions, segons estableix la base 3.9 de les bases reguladores d'aquests ajuts.
3. Memòria del projecte de coordinació, que segons estableix la base 3.6 de les bases reguladores d'aquests ajuts, ha de definir com es gestiona, supervisa i es fa el seguiment del pla d'actuacions de la comunitat RIS3CAT i de la seva estructura de governança. També ha de definir els mecanismes d'interlocució amb l'òrgan concedent i els membres de la comunitat RIS3CAT.
El document pdf que arriba telemàticament a ACCIÓ i que s'annexa a la sol·licitud ha de ser la suma dels documents especificats als apartats a) i d). El document de l'apartat a) no computarà a efectes de l'extensió màxima recomanable.
Paral.lelament, cada líder de projecte ha de sol·licitar l'ajut per a cada projecte que representi dins del pla d'actuacions complimentant el formulari de sol·licitud disponible a la pàgina web d'ACCIÓ (accio.gencat.cat). La sol·licitud de subvenció, que inclou la declaració responsable, s'ha d'acompanyar de la documentació següent:
a) Esborrany de l'acord d'agrupació dels participants, que ha d'incloure com a mínim els continguts que s'estableixen a la base 4.3 de l'annex 1 de les bases reguladores d'aquests ajuts.
b) Documents acreditatius de poders per actuar com a representat legal de l'entitat líder del projecte i de les entitats participants en el projecte, en cas que aquests no estiguin inscrits al Registre Mercantil. En el cas que algun d'aquests documents ja hagi estat presentat en convocatòries anteriors d'ACCIÓ, no caldrà presentar-lo en aquesta convocatòria sempre que el sol·licitant presenti una declaració responsable en la qual s'especifiqui aquest document, la data en què es va presentar a ACCIÓ i s'hi faci constar que continua essent vigent. En el cas que s'hagin produït modificacions en la documentació presentada, hagi prescrit el seu període de vigència o hagin transcorregut més de 5 anys des de la finalització del procediment pel qual es va lliurar, s'ha de presentar necessàriament la nova documentació.
c) Memòria tècnica del projecte segons model disponible a la pàgina web d'ACCIÓ (accio.gencat.cat). El document pdf que arriba telemàticament a ACCIÓ i que s'annexa a la sol·licitud ha de ser la suma dels documents especificats en els apartats a), i c). 2.5.3. Tant el projecte de coordinació com el pla d'actuacions han d'incloure un pressupost complet i detallat en el qual figurin totes les despeses previstes, la quantia de l'ajut que es sol·licita i el detall de les fonts de finançament. En el cas que l'activitat subvencionada consisteixi en diferents actuacions, el pressupost es desglossarà per actuacions i per conceptes de despesa.
Documents
La comunitat RIS3CAT ha d'estar emmarcada en l'àmbit sectorial de les indústries del disseny o les indústries culturals i basades en l'experiència i formada per un mínim de 8 membres amb establiment operatiu a Catalunya entre empreses, agents del sistema d'R+D+I, organitzacions clústers i entitats de suport a l'empresa no vinculats entre ells. Els membres vinculats es comptabilitzaran com a un únic membre.
Només es consideraran membres de la Comunitat aquells que tinguin al menys un any de vida a data de la sol·licitud de l'ajut, comptat a partir de la data d'inscripció de l'empresa al Registre Mercantil (o registre anàleg) o la data d'alta censal a Hisenda (model 036) en el cas d'empresaris individuals.
Com a mínim 4 membres han de ser empreses amb ànim de lucre (veure punt 5 del glossari), que han de participar amb un mínim del 30% de la despesa subvencionable acceptada del pla d'actuacions presentat.
Per ser elegible, la despesa subvencionable acceptada mínima del pressupost presentat per la Comunitat ha de ser de 7 milions d'euros.
La subvenció màxima serà del 50% de la despesa subvencionable acceptada, amb una subvenció màxima per a cada comunitat RIS3CAT de 6 milions d'euros.
Els sol·licitants amb una despesa subvencionable prevista igual o superior als 400.00,00 euros han de ser APTES financerament.
Els membres hauran de validar la seva aptitud financera omplint el formulari d'Autoavaluació financera disponible al web d'ACCIÓ (accio.gencat.cat).
(http://formularis.accio.gencat.cat/web/formularis/inscripcions/-/inscripcio/-/-/-/T2t2CixigZ2RCOkvRwKYJg).
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Característiques del projecte
Els projectes del pla d'actuacions han de ser projectes col·laboratius, econòmicament viables, dels àmbits sectorials de les Indústries del disseny o les Indústries culturals i basades en l'experiència, amb el mínim de membres establert en el quadre següent i un màxim de 12 participants.
Tipologia de projecte |
Pressupost mínim subvencionable |
Estructura de participants mínima |
Projectes d'R+D+I |
1 milió € |
2 empreses amb ànim de lucre + 1 agent del sistema d'R+D+I |
Projectes d'innovació en processos i organització |
200.000€ |
2 empreses amb ànim de lucre |
No es consideraran elegibles el projectes col·laboratius on una entitat participi en més del 70% de la despesa subvencionable acceptada del projecte.
La data d'inici del projecte que constarà a la resolució de concessió serà aquella que es faci constar en la sol·licitud de la subvenció per a cada projecte. Aquesta data d'inici ha de ser igual o posterior a la data de sol·licitud de l'ajut. La data de finalització del projecte del pla d'actuacions serà, com a màxim, de 3 anys des de la data de sol·licitud de la subvenció.
Es valorarà la possibilitat d'ampliació d'aquest termini en casos excepcionals en els quals, per la dimensió del projecte, quedi justificada la necessitat d'un període més llarg. El beneficiari ha de justificar degudament aquesta necessitat mitjançant una memòria calendaritzada de les diferents fases del projecte i del temps necessari pel desenvolupament de cadascuna d'elles, així com efectuar la sol·licitud d'ampliació abans de la finalització del termini per a l'execució del projecte.
En cap cas s'acceptaran ampliacions d'un termini superior a 6 mesos.
Els projectes hauran d'estar emmarcats dins els àmbits sectorials de les Indústries del disseny o les Indústries culturals i basades en l'experiència identificades en l'estratègia d'especialització RIS3CAT i l'aplicació de les tecnologies facilitadores transversals per generar noves oportunitats científiques, tecnològiques i econòmiques.
Despeses subvencionables per al projecte de coordinació
• Despeses de personal propi i de nova contractació.
• Despeses de subcontractació i col·laboracions externes, com despeses de consultoria i serveis
equivalents.
• Despeses en lloguer d'espais per dur a terme activitats directament relacionades amb el projecte de coordinació.
Les despeses de coordinació no podran superar el 7% del pressupost subvencionable acceptat dels projectes del pla d'actuacions.
Despeses subvencionables per les activitats de recerca industrial, desenvolupament experimental i en innovació en matèria d'organització i processos.
• Despeses de personal (investigadors, tècnics i demès personal auxiliar) propi i de nova contractació, dedicat inequívocament al projecte subvencionat.
• Despeses de subcontractació i col·laboracions externes vinculades exclusivament a les activitats del projecte.
• Despeses d’equipaments i instrumental.
• Altres despeses vinculades exclusivament a les activitats del projecte.
• Despeses indirectes.
• Despeses de gestió (només pel líder del projecte i amb un màxim del 7% de la despesa subvencionable acceptada del projecte.
Pels projectes de recerca industrial, desenvolupament experimental i en innovació en matèria d'organització i processos, es podrà imputar en concepte de despesa indirecta, un 15% de les despeses directes de personal subvencionables establertes a la base 5.3.1, sense necessitat de justificació, d'acord al que especifica l'article 68.1 lletra b) del Reglament (UE) 1303/2013 i l'article 83.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.
Despeses subvencionables per les activitats d'assessorament i suport en matèria d'innovació per a pimes.
En el cas de pimes i organismes d'investigació i difusió de coneixement que realitzin activitats de naturalesa no econòmica, són subvencionables les despeses de contractació de serveis d'assessorament i suport en matèria d'innovació:
a) Despeses d'obtenció i validació de patents i d'altres actius immaterials.
b) Consultoria i assistència en els àmbits de: la transferència de coneixements; l'adquisició, protecció i explotació d'actius immaterials (patents, llicències, coneixements tècnics i altres drets de propietat intel·lectual).
c) Contractació de serveis de suport a la innovació com: l'accés a bancs de dades o biblioteques, serveis d'investigació de mercats, l' accés a laboratoris o a serveis d'etiquetat de qualitat, assaig i certificació.
Intensitat de l’ajut
Les intensitats màximes dels ajuts, d'acord amb la normativa comunitària d'ajuts d'estat, són les següents:
Intensitats dels ajuts:
Les intensitats màximes dels ajuts, d'acord amb la normativa comunitària d'ajuts d'estat, són les següents:
|
Petita empresa |
Mitjana empresa |
Gran empresa |
RGEC |
Activitat d'Innovació en matèria de processos i organització |
50% |
50% |
15% |
Art. 29.4 |
Activitats de recerca industrial |
50% |
50% |
50% |
Art. 25.5 b) |
Activitats de desenvolupament experimental |
45% |
35% |
25% |
Art. 25.5 c) i art. 25.6a) |
Serveis d'assessorament en matèria innovació |
50% |
50% |
No subvencionable |
Art. 28.3 |
El procés de sol·licitud d’aquests ajuts està definit a l’apartat específic del web d’ACCIÓ
Aquesta línia està finançada amb el FEDER, en el marc del PO FEDER de Catalunya 2014-2020.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 07/08/2018 al 31/10/2018 -
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la serà de sis mesos a comptar des de l’endemà de la data de la publicació de la convocatòria. En el cas que l’òrgan competent no dicti i [...]
- El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la serà de sis mesos a comptar des de l’endemà de la data de la publicació de la convocatòria. En el cas que l’òrgan competent no dicti i notifiqui la resolució en el termini de sis mesos esmentat, s’entendrà que la sol·licitud s’ha desestimat d’acord amb l’article 54.2.e) de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
- La resolució, amb indicació de la quantia de l'ajut atorgat, la motivació, si s'escau, de les despeses no acceptades i de les condicions i els terminis per a la realització de l'actuació objecte d'ajut, es notificarà a l’entitat sol·licitant. Es podran utilitzar mitjans electrònics quan les persones interessades així ho hagin sol·licitat o consentit expressament, d’acord amb l’article 43 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. La notificació electrònica es realitzarà a través de les plataformes o serveis corporatius de notificació electrònica de la Generalitat d’acord amb l’article 57 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. En el cas de projectes amb més d’una entitat beneficiària la notificació es farà al líder i sol·licitant de l’ajut, que tindrà la obligació d’informar a la resta de beneficiaris.
- Contra la resolució de concessió o de denegació dels ajuts, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs potestatiu de reposició davant el/la conseller/a delegat/da d’ACCIÓ en el termini d’un mes, a comptar de l’endemà de la seva notificació, d’acord amb el preveuen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i l’article 77 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya; o directament recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en el termini de dos mesos, a comptar de l’endemà de la seva notificació, de conformitat amb l’article 46 i l’article 10 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
- El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la serà de sis mesos a comptar des de l’endemà de la data de la publicació de la convocatòria. En el cas que l’òrgan competent no dicti i notifiqui la resolució en el termini de sis mesos esmentat, s’entendrà que la sol·licitud s’ha desestimat d’acord amb l’article 54.2.e) de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.