Què has de saber?
Un cop constituïda una cooperativa, una federació o confederació de cooperatives, la legislació vigent estableix una sèrie d'actes que formen part de l'activitat de la societat i que resulten d'obligada inscripció al Registre General de Cooperatives. En el Registre Central de Cooperatives s'inscriuen els actes que fan referència a les cooperatives de segon grau, cooperatives sanitàries, cooperatives d'assegurances i els actes relatius a les seccions de crèdit de les cooperatives i els relatius a les federacions i la confederació. En els registres territorials s'inscriuen els que fan referència a les cooperatives de primer grau, excepte les cooperatives sanitàries i les cooperatives d'assegurances.
Si cal aportar una escriptura pública (còpia autoritzada) en el moment de fer la sol·licitud inicial o de presentar la resposta d’esmenes, aquesta ha de ser una còpia autoritzada electrònica, atesa l’obligació de relacionar-se electrònicament amb l’Administració que tenen les persones jurídiques. A aquests efectes, en el moment de l’atorgament de l’escriptura cal demanar al notari/ària que expedeixi la còpia autoritzada de l’escriptura en format electrònic amb el codi segur de verificació que serà l’instrument tècnic per tal que el Registre pugui accedir a la verificació de l’autenticitat i integritat de la còpia autoritzada electrònica del document notarial en els termes que estableix l’article 31 de la Llei del Notariat.
Instruccions per a la presentació de sol·licituds d'actes registrals inscriptibles al Registre de Cooperatives (G146NCTC-728)
A partir del 9 de maig del 2024 NO s’acceptarà la presentació de cap escriptura pública en suport paper, caldrà presentar còpia autoritzada electrònica de l’escriptura amb un codi segur de verificació. Transitòriament, fins al 9 de maig del 2024, amb caràcter excepcional s’acceptarà la presentació de les escriptures no atorgades electrònicament.
Instruccions per a la presentació de sol·licituds d'actes registrals inscriptibles al Registre de Cooperatives amb escriptures públiques en suport paper (Instruccions vàlides durant el període transitori fins al 9 de maig del 2024).
IMPORTANT: Si dins la mateixa escriptura hi constés més d'un tipus d'acte o acord inscriptible, haureu d'iniciar tantes sol·licituds com tràmits o actes/acords contingui.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
- A les cooperatives inscrites en el Registre General de Cooperatives de Catalunya.
- A les federacions de cooperatives de Catalunya.
- A les confederacions de cooperatives de Catalunya.
La sol·licitud d'inscripció s'ha de presentar al Registre de Cooperatives, dins dels sis mesos següents a l'aprovació de l'acte inscriptible, amb els documents necessaris per a la inscripció, sota la responsabilitat del consell rector.
- Certificat del Consell Rector (signat per la persona secretària amb el vist-i-plau del president)
-
Escriptura pública electrònica (còpia autoritzada)
Aquest document només es pot presentar en format electrònic que inclogui el codi de de verificació segur (CSV) del Col·legi de Notaris. Qualsevol altra format no serà acceptat ni tampoc còpies autèntiques emeses per altres organismes.
Segons s'estableix a la normativa, és obligatòria la inscripció, a més de l'acte de constitució de la societat, dels actes següents:
- Canvi de domicili.
- Modificació dels estatuts socials, inclòs el canvi de classe de cooperativa.
- Nomenament, cessament i delegacions membres consell rector, intervenció de comptes, altres òrgans socials regulats per estatuts, direcció general, direcció de les seccions de crèdit i auditors de comptes, si escau.
- Creació i baixa de les seccions de crèdit.
- Poders generals i delegacions de facultats.
- Acord de dissolució cooperativa i nomenament liquidadors.
- Fusió.
- L'escissió.
- Transformació.
- Liquidació.
- Dipòsit comptes anuals.
- Creació, supressió, modificació i trasllat del web corporatiu.
- Reactivació.
A més, el Registre General de Cooperatives és un registre públic on, mitjançant sol·licitud motivada, tothom s'hi pot adreçar per obtenir certificació sobre el contingut dels assentaments del registre o dels documents arxivats o dipositats al registre. També es poden sol·licitar notes informatives o fotocòpies. Es pot sol·licitar publicitat en massa en els casos previstos a la normativa (article 6 del Decret 203/2003, d'1 d'agost, sobre l'estructura i el funcionament del Registre General de Cooperatives de Catalunya).
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet. Cal que us identifiqueu quan signeu el formulari amb un certificat digital.
-
Segon pas
Fer el pagament
Per efectuar el pagament es pot fer per Internet, mitjançant l'adreça https://portal.lacaixa.es/pagos/impuestosrecibosmatriculas_ca.html, amb targeta de crèdit o dèbit de qualsevol entitat bancària.
-
Tercer pas
Consulta l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit:
Podeu consultar l'estat del tràmit:
- A l'Àrea privada de Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Quart pas
Rebre la resposta de l'Administració
El Registre General de Cooperatives dictarà resolució expressa en el termini màxim de 3 mesos. El sentit del silenci és positiu.
El Registre General de Cooperatives dictarà resolució expressa en el termini màxim de 3 mesos. El sentit del silenci és positiu.
