Què has de saber?
Les persones que vulguin posar en coneixement de l’administració pública determinats fets o situacions relatius al mal funcionament, al mal estat o altres incompliments reglamentaris dels allotjaments turístics poden posar una denúncia davant l'Administració.
Les casuístiques poden ser de diferents tipus, com per exemple incompliments relacionats amb la capacitat o categoria de l'allotjament o bé no complir amb les obligacions que una determinada categoria exigeix.
Aquest tràmit està adreçat a posar en coneixement de l'administració l'incompliment de la normativa turística.
En el cas que la denúncia tingui a veure amb els drets o obligacions com a consumidor (com ara incidències en la facturació, reclamacions que no s'han atès per part de l'allotjament, infraccions de la normativa de consum, publicitat enganyosa, fulls oficials de reclamació, disconformitat amb el servei, tracta inapropiat, etc.) cal interposar una reclamació o queixa de consum.
Cal tenir en compte també que el tràmit de denúncia s'ha de fer sobre les condicions de l'allotjament turístic i no sobre altes serveis que pugui oferir l'establiment, com ara el servei de bar (que es regeix per una normativa diferent de la de l'àmbit turístic).
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
La petició genèrica no és vàlida per a la presentació de les sol·licituds d'aquest tràmit. Les sol·licituds presentades per petició genèrica no es tindran en compte i la data de presentació serà la data en què es presenti la nova sol·licitud utilitzant el formulari específic que trobeu en aquest tràmit.
- A qualsevol persona física o jurídica.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
Documentació a adjuntar a la denúncia:
- Qualsevol prova que evidenciï el fet que s'està denunciant
- Denúncies prèvies que s'hagin presentat davant d'altres administracions
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Establiments que poden ser objecte de denúncia
Els establiments objecte d’aquest tràmit són aquells que estiguin inscrits al Registre de turisme de Catalunya (RTC), regulats perla normativa turística vigent:
- Establiments hotelers (hotels, hotels apartament, hostals i pensions)
- Apartaments turístics (entesos com a edifici sencer)
- Allotjaments turístics singulars
- Càmpings
- Àrees d'acollida d'autocaravanes
- Establiments de turisme rural
- Habitatges d'ús turístic.
- Llars compartides
Exemples de casuístiques de denúncies
Aquí s'exposen, a tall d'exemple, alguns dels casos que poden generar una denúncia davant de l'administració:
- Denúncia per excedir la capacitat de l'establiment
- Denúncia per incomplir amb les condicions o obligacions que una determinada categoria d'establiment imposa
Procediment per presentar una denúncia/demanda
Les persones que observin fets o situacions relacionats amb l'incompliment de la normativa turística poden presentar una denúncia a l’Administració perquè aquesta verifiqui la situació, n'analitzi les causes i efectuï les actuacions oportunes.
La denúncia es presentarà mitjançant el formulari que es pot trobar al “Pas 1. Denunciar” i un cop la persona presenta el formulari, l’Administració comença un procediment on estudiarà el cas.
Si és necessari, l’Administració demanarà a la persona denunciant o a terceres persones afectades, la informació necessària per fer les comprovacions oportunes i, si escau es farà una inspecció a l'establiment afectat.
Un cop fetes les comprovacions, es faran les actuacions pertinents per garantir el compliment reglamentari i l’Administració finalitzarà el procediment davant el denunciant amb una comunicació de tancament de l’expedient.
Passos a fer
-
Primer pas
Denunciar
Aquest tràmit només el podeu fer presencialment si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet.
Quan envieu el formulari us heu d’identificar amb l’idCATMòbil o un certificat digital de:
- Persona física que fa la denúncia
- Representant de persona jurídica
- Persona amb capacitat de representació d’una tercera persona
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital) si sou autònom, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius amb activitat econòmica.
- A l'‘Àrea privada’ (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital), si sou un particular.
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF)
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- A qualsevol Oficina d’atenció ciutadana (OAC), si sou un particular.
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Com i quan es rep la resposta?
Com i quan es rep la resposta?
Un cop finalitzat el procediment, depenent de cada cas, l'òrgan tècnic pot:
- Emetre una comunicació de finalització d'actuacions.
- Emetre una comunicació inhibint-se per ser òrgan manifestament incompetent
Quin termini té l’Administració per respondre?
El termini per resoldre la denúncia és de tres mesos un cop l’administració té tota la documentació per poder exercir la competència.
Com es rep la resposta?
Es rep una notificació electrònica. Es pot accedir al contingut a través del servei e-NOTUM.
- Les persones físiques podran accedir a les notificacions amb idCATMòbil.
- En el cas de persones físiques no obligades a tramitar electrònicament amb la Generalitat de Catalunya, d'acord amb l'Ordre PDA/20/2019, de 14 de febrer, si ho desitgen podran rebre les notificacions en format paper, si així ho sol·liciten.