Què has de saber?
Cal fer la inscripció de l’extinció d’una fundació privada al Registre de fundacions.
Aquest tràmit només es pot fer per internet amb certificat digital. La documentació que aporteu fora d’aquest canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
A les fundacions privades que estiguin inscrites en el Registre de fundacions.
- Es pot sol·licitar en qualsevol moment.
- El termini per presentar la documentació és de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà del dia en què es presenta la sol·licitud.
Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud:
- Certificat dels acords relatius a l'extinció de la fundació, presos pel patronat en la reunió convocada a aquest efecte. Hi han de constar, almenys, els punts següents:
- Lloc i data de la reunió.
- Punts acceptats com a ordre del dia.
- Nom i cognoms dels patrons assistents a la reunió.
- Transcripció dels acords i forma d'aprovació (unanimitat, majoria absoluta, etc.).
- Causa legal de la dissolució de la fundació i dels elements de judici que ha pres en consideració el patronat a l'hora d'acordar-la, tenint en compte que s'han de subsumir en una de les causes legals establertes i que no és procedent superar-la amb la modificació de la finalitat fundacional.
- Designació de l'entitat que es proposa com a adjudicatària del romanent patrimonial de la fundació. Cal consignar-ne totes les dades identificatives, i en el cas que l'entitat beneficiària no estigui inscrita en un dels registres de la Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques, s'ha de presentar la còpia dels estatuts i la composició de l'òrgan de govern vigent.
- Resum dels assumptes tractats i de les intervencions de les quals s'hagi sol·licitat constància.
- La constitució, si escau, de l'òrgan liquidador, de l'inventari i del balanç referits al dia del començament de la liquidació (article 314-6.1 del Codi civil de Catalunya), amb la justificació de les diferències que hi pugui haver amb els darrers comptes anuals presentats al Protectorat.(1) En el supòsit que hi hagi treballadors afectats, s'han d'especificar i concretar les mesures previstes per l'òrgan liquidador per garantir-ne els drets, com també el contingut de l'acord amb els seus representants (en el cas que s'hi hagi arribat) o l'estat de les negociacions que es duguin a terme (en el cas que no sigui així).
- Certificat, si escau, de l’òrgan liquidador(2) sobre: a) La publicació de l'acord de dissolució de la fundació en liquidació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i a dos diaris de màxima difusió a la província o la comarca on la fundació en liquidació tingui el domicili. En aquesta publicació s'ha d'expressar el dret dels creditors de l'entitat a obtenir el text íntegre de l'acord i a formular-hi observacions, aportar-hi informació o oposar-se a la seva execució, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la data que es publiqui. b) Si s'ha formulat alguna manifestació o no respecte de l'extinció; en cas afirmatiu, el certificat l'ha de recollir íntegrament.(3) .
- Certificat de l'acord pel qual l'entitat proposada com a adjudicatària accepta el romanent resultant de la realització dels béns de la fundació en liquidació o la cessió global dels actius i passius de la fundació en liquidació, amb la condició suspensiva que el Protectorat autoritzi dur a terme l'adjudicació abans no s’executi.
- Certificat mitjançant el qual el patronat faci constar que aprova els comptes finals de liquidació, que s’incorporen, i la gestió del liquidador i sol·licita la cancel·lació dels assentaments en el Registre de Fundacions de la fundació en liquidació.
(1) Aquests documents s'han d'ajustar a les normes del Pla general de comptabilitat i les seves adaptacions sectorials.
(2) Només s’ha de presentar si la liquidació es fa per mitjà de la cessió global d'actius i passius.
(3) Juntament amb el certificat, s'ha de presentar una fotocòpia de la publicació feta als dos diaris de màxima difusió a la província o la comarca on la fundació en liquidació tingui el domicili.
- Ser membre del Patronat.
- Ser persona interessada amb plena capacitat d’actuar.
- Ser representant de les persones indicades.
- Els càrrecs dels patrons han d'estar vigents.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
- La dissolució és un procediment normalment complex, tant pel seu contingut com per les formalitats que legalment s'han de seguir. Per aquest motiu el Protectorat té com a funció, entre altres, assessorar els òrgans de govern per al compliment de les seves obligacions.
- El procediment de dissolució s'ha de cenyir al que disposen la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques (des d'ara CcC), modificada per la Llei 7/2012, de 15 de juny, de modificació del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; així mateix, s’ha d’ajustar al que disposen els estatuts de la fundació, i, si escau, la normativa de l'entitat cessionària.
Respecte del CcC, tenen un relleu especial els articles 335-4, 335-5, 335-6, 336-2, 314-4, 314-5 (1), 314-6, 314-7 i 314-8.
La dissolució de la persona jurídica obre el període de liquidació, fins a la fi del qual l'entitat conserva la personalitat jurídica. Durant aquest període, la persona jurídica s'ha d'identificar en les seves relacions de tràfic com "en liquidació" (article 314-4.1 del CcC).
L'acreditació de l'acord de dissolució s'ha de fer mitjançant un certificat de la fundació en el qual s'especifiquin els aspectes jurídics i econòmics que porten a constatar l'existència d'una de les causes legals de dissolució. Així mateix, s'ha d'acreditar la constitució formal de l'òrgan liquidador i totes les actuacions que està obligat a dur a terme.
Segons l'article 335-6, en relació amb l'article 314-4.2, ambdós del CcC, resulta que la liquidació que tota dissolució comporta pot dur-se a terme per mitjà de la realització dels béns de l'entitat o de la cessió global d'actius i passius. Per a aquesta darrera modalitat, l'article 314-7 disposa que l'acord de cessió s'ha de publicar en els termes que s'estableixin per reglament.
Mentre no es publiqui aquest reglament, es pot entendre per analogia del que disposa l'article 314-1.5 del CcC que l'acord de dissolució amb liquidació per mitjà de la cessió global d'actius i passius s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i a dos diaris de màxima difusió a la província o la comarca on la fundació en liquidació tingui el seu domicili, i ha d'expressar el dret dels creditors de l'entitat a obtenir el text íntegre de l'acord i a oposar-s'hi.
Aquesta publicació s'ha d'acreditar davant el Protectorat. A més a més, s'ha d'aportar un certificat de la fundació en liquidació en què consti si s'ha formulat o no cap manifestació respecte de l'extinció esmentada, i, en cas afirmatiu, el certificat l'ha de recollir íntegrament.
Tanmateix, per a la dissolució amb liquidació per mitjà de la realització dels béns de la fundació en liquidació, el Codi civil de Catalunya no preveu cap mena de publicació. - La fundació ha d'haver complert totes les obligacions legals respecte del Protectorat, com ara la presentació dels comptes anuals o la inscripció de les modificacions del Patronat en el Registre de Fundacions.
- La dissolució de la fundació, l'ha de sol·licitar expressament una persona legitimada per fer-ho.
__________
(1) L’apartat 3 de l’article 314-5 ha estat derogat per la Llei 7/2012, de 15 de juny, de modificació del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques.
Passos a fer
-
Primer pas
Inscriure
Aquest tràmit només es pot fer per internet. Cal que signeu el formulari principal amb un certificat digital de representant, de persona vinculada, o de persona física.
Per garantir que esteu fent servir la darrera versió dels formularis en el moment de la tramitació, cal que cada vegada que els hagueu d’utilitzar us els descarregueu. Si reutilitzeu els documents es pot donar el cas que presenteu una versió obsoleta.
-
Segon pas
Consultar l’estat del tràmit
-
Tercer pas
Quina és la resposta de l'Administració?
Un cop l'Administració rep tota la documentació, i s'excuten tots els actes relatius a l'extinció amb l'autorització del Protectorat es resol la inscripció de l'extinció de la fundació al [...]
Un cop l'Administració rep tota la documentació, i s'excuten tots els actes relatius a l'extinció amb l'autorització del Protectorat es resol la inscripció de l'extinció de la fundació al Registre de fundacions.
Aquesta resolució es notifica en un termini màxim de 3 mesos.
En el cas que es compleixin els requisits legals o no es rebi cap notificació dins del termini establert, la persona sol·licitant rep la següent documentació:- Ofici de notificació de la resolució.
-
Resolució de ratificació i d'inscripció de l'acord.
-
Resolució d'autorització.
-
Resolució d'inscripció.
En cas que no es compleixin els requisits legals, la persona sol·licitant rep la següent documentació:
- Ofici de notificació de la resolució de denegació.
- Resolució de denegació de la inscripció de l’extinció.
Com es rep la resposta?
Rebreu un missatge per SMS o per correu electrònic que us avisarà que teniu una notificació electrònica. Podreu accedir al contingut de la notificació a través del servei l’e-NOTUM o entrant a la vostra Àrea privada. En ambdós casos caldrà que us identifiqueu amb l’idCAT Mòbil o un certificat digital.