Què has de saber?
Les distincions reconeixen les persones i entitats que destaquen pel seu compromís social i contribueixen a millorar la societat amb les seves qualitats, mèrits i serveis prestats en l'àmbit del treball.
Els guardons es divideixen en:
- Medalla al treball President Macià: és el reconeixement que s'atorga a les persones que hagin destacat per les seves qualitats o mèrits personals o pels serveis prestats en benefici dels interessos generals, dins del món del treball.
- Placa al treball President Macià: és l'homenatge a les empreses i organitzacions que han contribuït de manera significativa en les categories següents:
-
Seguretat i salut en el treball
-
Igualtat d'oportunitats i conciliació
-
Responsabilitat social empresarial
-
Foment de la creació d'empreses i ocupació de qualitat
-
Aquest tràmit només el podeu fer presencialment si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
La petició genèrica no és vàlida per a la presentació de les sol·licituds d'aquest tràmit. Les sol·licituds presentades per petició genèrica no es tindran en compte i la data de presentació serà la data en què es presenti la nova sol·licitud utilitzant el formulari específic que trobeu en aquest tràmit.
Medalla al treball President Macià
- A persones que hagin demostrat un alt esperit de superació personal o professional tot vencent les pròpies limitacions físiques, psíquiques o socials en l'entorn de treball o motivades per millorar la seva formació teòrica i pràctica.
- A persones amb alt esperit emprenedor que hagin portat a terme les seves iniciatives o projectes d'empresa apostant per idees innovadores des del punt de vista laboral, originals i adaptades a les exigències d'una societat moderna, avançada i socialment responsable.
- A persones que promoguin el diàleg i la concertació social per modernitzar les relacions laborals.
- A persones que hagin mostrat una especial dedicació en la seva feina diària en benefici dels interessos de la societat.
- A persones que gràcies al seu treball hagin aportat importants avenços que hagin contribuït a fer realitat una societat més desenvolupada i preparada per afrontar els nous reptes.
- A persones que per la seva gran sensibilitat social hagin contribuït a fer realitat la integració laboral dels col·lectius més desfavorits socialment.
Placa al treball President Macià
- A empreses que destaquin per la seva labor en una de les categories que s'esmenten.
- A organitzacions que destaquin per la seva tasca en una de les categories que s'esmenten.
El termini per presentar una candidatura és del 29 de gener de 2025, a les 9.00 h, fins al 28 de març de 2025, a les 14.00 h.
Si es presenta una candidatura a Medalla al treball President Macià s'ha d'aportar:
- Dades personals i consentiment de la persona candidata a la Medalla al treball President Macià (G346NIA-201).
- Si es treballa amb menors i en el document anterior no s'ha autoritzat a què el Departament comprovi les dades, cal un certificat d'inexistència d’antecedents penals per delictes sexuals.
- Documentació de suport a la candidatura, com ara cartes de suport o memòries.
Si es presenta una candidatura a Placa al treball President Macià s'ha d'aportar:
- Dades personals i consentiment de l'entitat candidata a la Placa al treball President Macià (G346NIA-202)
- Documentació de suport a la candidatura, com ara cartes de suport o memòries.
Requisits per a les candidatures a la Medalla al treball President Macià
- Les persones no es poden presentar elles mateixes com a candidates.
- No es pot haver estat guardonat/ada en edicions anteriors de les Medalles al treball President Macià.
- Les persones de les quals es presenti la candidatura han de destacar per les seves qualitats o mèrits personals o pels serveis prestats en benefici dels interessos generals, dins del món del treball. En especial han de ser:
- Persones que hagin demostrat un alt esperit de superació personal o professional, tot vencent les pròpies limitacions físiques, psíquiques o socials en l'entorn de treball o motivades per millorar la seva formació teòrica i pràctica.
- Persones amb alt esperit emprenedor que hagin portat a terme les seves iniciatives o projectes d'empresa apostant per idees innovadores des del punt de vista laboral, originals i adaptades a les exigències d'una societat moderna, avançada i socialment responsable.
- Persones que promoguin el diàleg i la concertació social per modernitzar les relacions laborals.
- Persones que hagin mostrat una especial dedicació en la seva feina diària en benefici dels interessos de la societat.
- Persones que gràcies al seu treball hagin aportat importants avenços que hagin contribuït a fer realitat una societat més desenvolupada i preparada per afrontar els nous reptes.
- Si les persones candidates treballen amb menors han de complir amb la normativa sobre protecció a la infància i l'adolescència; és a dir, no poden haver estat condemnades per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, que inclou l'agressió i abús sexual, l'assetjament sexual, l'exhibicionisme i la provocació sexual, la prostitució i l'explotació sexual i la corrupció de menors, així com per tràfic d'éssers humans.
- Si són persones físiques empresàries, han d'estar donades d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en els supòsits en què sigui obligatori.
Requisits per a les candidatures a la Placa al treball President Macià
- Les organitzacions o empreses no es poden presentar elles mateixes com a candidates.
- Les organitzacions o empreses no poden haver estat guardonades en edicions anteriors de les Plaques al treball President Macià
- Complir amb la normativa de:
- Subvencions
- Protecció a la infància i l'adolescència
- Integració social de les persones amb discapacitat
- Relacions laborals
- Seguretat i salut en el treball
- Política lingüística
- Erradicació de la violència masclista
- Igualtat de tracte i no discriminació, pla d'igualtat i igualtat efectiva entre homes i dones.
- Les entitats sense ànim de lucre han d'estar legalment constituïdes i estar inscrites en el registre genèric corresponent.
- Les persones físiques empresàries han d'estar donades d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en els supòsits en què sigui obligatori.
- Les entitats han d'haver adaptat els estatuts d'acord amb el què disposa el llibre tercer del Codi Civil de Catalunya.
- Les associacions i fundacions han de complir amb el que disposa el llibre tercer del Codi Civil de Catalunya pel que fa als comptes anuals.
Quin és el procediment de concessió?
El procediment és el de concurrència competitiva.
Com es presentaran les candidatures?
Les persones i entitats poden proposar candidats i candidates. Aquesta proposta es farà arribar als Serveis Territorials del Departament d'Empresa i Treball.
El director o directora dels serveis territorials corresponent consultarà als proposants i farà un informe per avaluar els mèrits de la persona candidata. Un cop es reuneixi tota la informació sobre la candidatura, aquesta es remetrà a un jurat.
Com estarà format i quines funcions té el jurat?
- El jurat té com a funció la valoració prèvia de les candidatures per tal que la persona titular del departament competent en matèria de treball presenti al Govern la proposta corresponent.
- Està format per set membres designats per la persona titular del departament competent en matèria de treball, mitjançant una resolució:
- tres són escollits entre alts càrrecs del departament competent en matèria de treball
- quatre seran persones amb amplis coneixements dins de l'àmbit laboral.
- El president és escollit entre els membres del jurat.
- Les decisions del jurat s'han d'adoptar per majoria simple dels vots.
- El departament competent en matèria de treball vetlla perquè en la composició del jurat es doni compliment al que disposa la normativa sobre igualtat efectiva de dones i homes, pel que fa al principi de representació equilibrada i paritària de dones i homes.
Com es lliuraran els guardons?
El lliurament de guardons tindrà lloc en un acte públic, on es farà la imposició o lliurament solemne. La data i el lloc s'assenyalaran una vegada s'acordi la concessió de les distincions.
Passos a fer
-
Primer pas
Presentar candidatura
Terminis
Del 29/01/2025 al 28/03/2025Aquest tràmit només el podeu fer presencialment si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet.
Quan envieu el formulari us heu d'identificar de la manera següent:
- Persones físiques:
- Certificat de signatura electrònica emès a una persona física per una prestadora de serveis de confiança qualificats d'acord amb el que estableix el ReIDAS.
- Sistemes d'identificació electrònica no basats en l'ús de certificats electrònics i que empren com a factor d'autenticació el coneixement d'una clau prèviament acordada amb la persona usuària.
- Persones jurídiques:
- Certificat electrònic emès a una persona jurídica per una prestadora de serveis de confiança qualificats d'acord amb el que estableix el ReIDAS.
- Persones representants que actuen en nom dels interessats:
- Certificats per a persones físiques que demostren la seva condició de representant d'una persona jurídica o d'un ens sense personalitat jurídica.
- Certificat per a persones físiques. En aquest supòsit caldrà acreditar la representació per qualsevol mitjà admès en dret o mitjançant la inscripció de la representació en el Registre electrònic de representació de l'Administració de la Generalitat .
- Qualsevol altre sistema d'identificació i signatura de persona física. En aquest supòsit caldrà acreditar la representació per qualsevol mitjà admès en dret o mitjançant la inscripció de la representació en el Registre electrònic de representació de l'Administració de la Generalitat
- Administracions públiques:
- Mecanismes de signatura emprats pels empleats públics d'acord amb el protocol d'identificació i signatura que hagin aprovat.
La relació de certificats digitals vàlids es pot consultar a la secció Com tramitar en línia de l'apartat de Tràmits del web de la Generalitat de Catalunya.
- Mecanismes de signatura emprats pels empleats públics d'acord amb el protocol d'identificació i signatura que hagin aprovat.
Els sistemes d'identificació i signatura electrònica admesos per tramitar amb l'Administració de la Generalitat de Catalunya es poden consultar en el Catàleg de sistemes d'identificació i signatura electrònica.
- Persones físiques:
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A l’ Àrea privada de Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quina resposta es rep? Les sol·licituds s'han d'adreçar al director o directora dels serveis territorials del departament competent en matèria de treball que correspongui, segons la comarca del [...]
Quina resposta es rep?
Les sol·licituds s'han d'adreçar al director o directora dels serveis territorials del departament competent en matèria de treball que correspongui, segons la comarca del domicili de la persona proposada.
El director o directora dels serveis territorials corresponent, després de la consulta amb l'entitat o persones proposants, farà l'informe corresponent amb l'avaluació dels mèrits de la persona o entitat proposada. La informació de les candidatures presentades es remetrà al jurat un cop aquest ja s'hagi constituït.
El jurat elevarà el seu veredicte a la persona titular del departament competent en matèria de treball, que al seu torn farà la proposta al Govern.
El veredicte del jurat es publicarà en un decret al DOGC.
El Govern concedirà els guardons mitjançant un Acord de Govern.
Com es rep la resposta?
La resolució de concessió i de denegació es notificarà mitjançant la publicació al Tauler electrònic de la Generalitat de Catalunya, sens perjudici que pugui utilitzar addicionalment altres mitjans electrònics, i contindrà la via de recurs que correspongui. Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Es pot presentar un recurs si no s'està d'acord?
La tramitació d'aquests guardons i la resolució corresponen a la persona titular de la Secretaria competent en matèria de treball. Contra la resolució de concessió dels guardons, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar-hi un recurs d'alçada davant de la persona titular de la Secretaria General del departament competent en matèria de treball, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la data de publicació de la concessió dels guardons.