Què has de saber?
L’objecte d’aquesta línia de subvencions és donar suport a les empreses editores en català o occità, per tal de garantir la producció i diversificació editorial en aquestes llengües.
Aquestes subvencions són per a llibres ja publicats. El període de publicació dels llibres és de l'1 de novembre de 2024 al 31 d'octubre de 2025.
Aquesta línia de subvencions té dos períodes de presentació de sol·licituds, segons la data en què s'ha publicat el llibre:
Per a llibres publicats entre l'1 de novembre de 2024 i el 31 de maig de 2025, el període de presentació de les sol·licituds és del 10 de juny a l’1 de juliol de 2025, tots dos inclosos.
Per a llibres publicats entre l'1 de juny i el 31 d'octubre de 2025, el període de presentació de les sol·licituds és del 18 de setembre al 4 de novembre de 2025, tots dos inclosos.
L'horari d'atenció telefònica és de 9 a 14 h de dilluns a divendres:
Contacte:
- Consultes sobre el contingut de la subvenció: 93 554 78 55 i 93 554 78 52
- Consultes sobre la tramitació de la subvenció: ajuts.icec@gencat.cat
- Consultes tècniques sobre la tramitació telemàtica: 93 552 91 66
La sostenibilitat ambiental en les línies d'ajut de l'ICEC Consulta la Guia
Organisme responsable
Empreses i entitats editorials privades sense ànim de lucre.
Per a llibres publicats entre l'1 de novembre de 2024 i el 31 de maig de 2025, el període de presentació de les sol·licituds és del 10 de juny a l’1 de juliol de 2025, tots dos inclosos.
Per a llibres publicats entre l'1 de juny i el 31 d'octubre de 2025, el període de presentació de les sol·licituds és del 18 de setembre al 4 de novembre de 2025, tots dos inclosos.
Quina documentació he de presentar?
- Document “justificació de despeses” (segons el model adjunt en la documentació relacionada), amb la documentació següent:
- les dades del llibre
- la relació de despeses de producció del llibre
- dades sobre l’activitat de l’editorial i la relació dels títols publicats per l'editorial sol·licitant en qualsevol llengua i amb detall dels llibres publicats en català o en occità l'any anterior al de concessió de la subvenció.
- altres ajuts rebuts
- Factura o factures de l’impressor acreditatives del tiratge del llibre.
- Un exemplar físic del llibre, que has de lliurar a l'Institut Català de les Empreses Culturals
En el formulari de sol·licitud s'autoritza a l’Institut Català de les Empreses Culturals a consultar d’ofici les dades establertes en el punt 7 de les Bases generals, per tant no cal aportar la documentació administrativa.
Documents
Per poder optar a les subvencions, s'han de complir els requisits següents, a banda dels que ja estableix la base general 3 de l'ICEC:
a) Els llibres s'han de publicat en el període que determini la convocatòria corresponent.
b) L'editorial ha d'haver publicat un mínim de sis títols en català o en occità, o deu títols en qualsevol llengua, l'any anterior al de concessió de la subvenció.
Si l'editorial és de nova creació, n'hi ha prou a publicar un mínim de sis títols en català o en occità, o deu títols en qualsevol llengua, l'any de concessió de la subvenció.
Editorial de nova creació aquella que s'ha constituït l'any de concessió de la subvenció o l'any anterior al de la concessió de la subvenció.
c) Per a obres en català, els tiratges han de ser d'un mínim de 500 exemplars i d'un màxim de 2.100, a
excepció dels llibres amb el logotip de l'Associació de Lectura Fàcil, els de poesia i les obres de teatre, que han
de tenir un tiratge mínim de 300 exemplars. Les obres en occità de qualsevol categoria han de tenir un tiratge
mínim de 300 exemplars i un màxim de 1.600; en tots els supòsits s'hi inclouen els exemplars no venals.
d) Els textos en català han d'estar redactats d'acord amb la normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Els textos en occità d'acord amb la Gramatica occitana de Loís Alibèrt. Els textos en la variant aranesa d'acord amb les Normes ortografiques der aranés, text aprovat en ple del Conselh Generau d'Aran, el 5 d'octubre de 1999.
e) Els llibres han de tenir un preu de venda al públic no superior a 30 euros, IVA exclòs. L'editorial ha de mantenir aquest preu, com a mínim, durant sis mesos a partir de la publicació del llibre. En obres compostes per diferents volums i que no es poden adquirir per separat, es considera com a preu de venda el que s'hagi fixat per al conjunt de llibres.
f) El text ha de ser d'un mínim de 50 pàgines de 2.100 espais, excepte si es tracta de llibres infantils, de poesia, d'obres de teatre, de còmics, de novel·les gràfiques, de cançoners o de llibres d'autors clàssics o obres clàssiques. Si el llibre està editat conjuntament amb mapes complementaris, el text ha de ser d'un mínim de 32 pàgines de 1.615 espais.
- Cançoner és un llibre de cançons que inclou el text de la cançó i la partitura.
- Autor o autoria clàssics són els màxims representants d'una època o d'un gènere.
- Obra clàssica és l'obra feta per aquests autors o que de forma general part del cànon o és model de referència.
g) La comercialització dels llibres en català s'ha d'efectuar en un mínim de deu punts de venda, a través dels canals habituals de venda de llibres, incloses sempre les llibreries.
h) Els llibres no han d'haver publicat en català o en occità en els darrers deu anys, encara que es tracti d'una nova traducció.
i) En el cas d'edició de traduccions, sempre que siguin publicades per una mateixa editorial o grup editorial, cal que les edicions en català o en occità siguin anteriors o simultànies a la castellana, en cas que n'hi hagi.
j) A la pàgina de crèdits hi han de constar:
- número de l'ISBN
- mes i any de l'edició
- número de dipòsit legal.
k) El nombre de títols que una editorial pot presentar per optar als ajuts per a l'edició de llibres previstos en
aquestes bases no pot ser superior a 22, i no pot ser superior al 60% dels títols publicats en català o en occità
per l'editorial sol·licitant en l'any anterior al de concessió de la subvenció. Queda exclòs del còmput el llibre
d'ensenyament tal com el defineix la lletra a) de la base 4. En el cas d'empreses de nova creació, el límit del
60% esmentat opera en relació amb els títols publicats o que es preveu publicar l'any de la concessió de la
subvenció.
No obstant el que s'ha exposat, quan el 60% del catàleg en català o en occità d'una editorial sigui inferior a 10
títols, l'editorial pot presentar sol·licituds per a un màxim de 10 títols.
l) S'ha de presentar una sol·licitud per llibre.
m) Els llibres han de tenir impresa alguna de les certificacions següents: FSC, PEFC, l’etiqueta ecològica de la Unió Europea (EU Ecolabel) o el segell Llibre ecoeditat.
Aquestes subvencions no són compatibles amb:
- Les subvencions a la producció editorial d'especial interès cultural en llengua catalana o occitana.
- El ajuts d'aportacions reintegrables i subvencions, a projectes culturals i a projectes i plans editorials de l'Institut Català de les Empreses Culturals.
- Les subvencions de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (OSIC) a empreses editorials per a l'edició d'obres literàries d'especial interès cultural en català i en occità.
- Els ajuts per a l'edició de treballs relacionats amb la cultura popular i tradicional catalana.
- Les subvencions per al mateix objecte d'altres Comunitats Autònomes.
Aquestes subvencions són compatibles amb:
- Les subvencions que es concedeixen amb la compra de novetats en català destinades al Sistema de Lectura Pública de Catalunya.
- Altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (OSIC).
- Subvencions d'altres entitats públiques o privades.
No s’han de pagar taxes per a aquest tràmit.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 10/06/2025 al 01/07/2025 -
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l'Estat del tràmit a l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF)
Podeu consultar l'Estat del tràmit a l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF)
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'administració
Proposta de resolució provisional i documentació addicional
Proposta de resolució provisional i documentació addicional
Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, l’Institut Català de les Empreses Culturals publicarà la proposta de resolució provisional de concessió al Tauler de la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya.
Les persones beneficiàries tindran 10 dies hàbils, a partir de l’endemà de la publicació, per presentar si s'escau:
- una reformulació o renuncia de la proposta de resolució,
- i la documentació addicional necessària,
a través de l'espai de l'Àrea privada de tràmits gencat amb el codi de tràmit (ID) i el DNI/NIF:
https://ovt.gencat.cat/carpetaciutadana360#/consulta
Procediment de concessió
El procediment de concessió de les subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva.
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos des de la publicació de la convocatòria. Transcorregut aquest període, si no hi ha una resolució expressa, els/les sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu.
Quina resposta es rep?
Les comunicacions o notificacions a les persones interessades es realitza mitjançant la publicació de la resolució al tauler d’anuncis electrònic de la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya (https://tauler.seu.cat/inici.do?idens=1). Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Es pot presentar un recurs?
La resolució no exhaureix la via administrativa. Es pot interposar un recurs d'alçada davant la persona titular del Departament de Cultura en el termini d'un mes a comptar de la publicació.
-
Quart pas
Rebre la subvenció
El pagament de la subvenció es del 100% en el moment de la concessió.
El pagament de la subvenció es del 100% en el moment de la concessió.