Què has de saber?
Lletres a les aules és un programa que fomenta la lectura, promou la literatura, millora la comprensió lectora i estimula el coneixement de la llengua catalana entre els alumnes de primària, de secundària i de centres d’adults.
Si el teu centre hi vol participar, has d'escollir entre dues modalitats:
- Autors a les aules: els escriptors van a l’aula per parlar amb els alumnes sobre els seus llibres i sobre el fet literari en general.
D’aquesta manera, els alumnes treballen:
- la capacitat de diàleg
- el respecte i l’interès pel text escrit
- el sentit crític
- el gust literari
- la seguretat en l’expressió oral
- la comprensió lectora.
Pots consultar la llista dels autors del programa a l’enllaç següent.
- Els nostres clàssics en veu alta: es treballen a l’aula textos d’autors patrimonials de manera lúdica i participativa, i sempre llegits en veu alta, per fomentar el gust per la lectura i l’hàbit lector.
Els autors patrimonials són autors del passat que pertanyen a la tradició literària catalana i que, pel valor de la seva obra i la seva trajectòria, formen part del llegat cultural.
Pots consultar la llista de les activitats d’Els nostres clàssics en veu alta a l’enllaç següent.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
A centres educatius de primària, secundària i d’adults de tot el domini lingüístic català.
Categories de centres que s’hi poden inscriure:
- Centres educatius de Catalunya
- Centres educatius de fora de Catalunya (País Valencià, Illes Balears i Franja de Ponent)
- Centres de fora de l’Estat (Catalunya del Nord, Andorra i l’Alguer)
- Centres de normalització lingüística del Consorci per a la Normalització Lingüística.
Del 9 de setembre al 31 d’octubre de cada any.
Peticions
Cada centre pot fer una sol·licitud en què ha de fer constar, per ordre de preferència, un màxim de tres opcions de qualsevol de les dues modalitats:
- Autors a les aules
- Els nostres clàssics en veu alta.
Segons la disponibilitat, la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) només seleccionarà una de les propostes, que el centre ha d’acceptar.
En cas de rebre més d’una sol·licitud d’un mateix centre educatiu només es tindrà en compte l’última sol·licitud feta.
Requisits generals per al programa Lletres a les aules
-
L’activitat es fa exclusivament en català.
-
En cas d’acceptació, s’assigna una sessió per centre.
-
Si el centre vol fer alguna sessió extra, ha d’acordar-ho directament amb l’autor o autora o amb la persona que faci l’activitat, i s’ha de fer càrrec de les despeses d’aquesta sessió.
Com a referència, l’import que la ILC acorda per a sessions consecutives en un mateix centre és de 170 euros per a una segona sessió i de 140 euros per a una tercera.
-
Un cop rebuda la confirmació de l’activitat, els docents responsables s’han de posar en contacte amb la persona que faci la sessió per concretar el dia, l’hora i els detalls de la visita.
-
Un cop feta la sessió, s’ha de redactar una memòria per acreditar que s’ha fet i perquè la ILC i el Departament d’Educació i Formació Professional en facin la valoració.
-
S’ha de fer constar que l’activitat està inclosa en el programa Lletres a les aules de la ILC sempre que es faci difusió del programa a través dels mitjans o les xarxes socials. Per fer-ne difusió:
-
A X s’ha de fer servir l’etiqueta #lletresalesaules i s’han d’etiquetar els comptes del centre, del programa Lletres a les aules i @puntedu.
-
A Facebook s’ha d’etiquetar el compte @lletres.
-
A Instagram s’han d’etiquetar els comptes @lletrescatalanes i @bepuntedu.
-
Requisits especials per a la modalitat Autors a les aules
-
Tot l’alumnat ha d’haver llegit, com a mínim, una obra de l’autor o autora, i l’ha d’haver treballat a classe.
-
Les lectures i el desenvolupament de l’activitat han de ser exclusivament en català.
-
Es recomana que cada alumne o alumna disposi d’un exemplar del llibre de lectura per incentivar la creació d’una biblioteca personal.
-
Cada sessió dura una hora i pot tenir un màxim de 60 alumnes.
Requisits per a la modalitat Els nostres clàssics en veu alta
-
Abans de fer l’activitat a l’aula, l’alumnat ha de fer les activitats proposades a la fitxa amb el títol “Per treballar abans de la visita”. És recomanable fer més activitats després de la sessió.
-
Cada sessió dura una hora. Cal consultar-ne els requisits tècnics i tenir en compte que el nombre màxim d’alumnes pot variar segons l’activitat.
No s’han de pagar taxes per a aquest tràmit.
Què he de fer si tinc un problema amb la tramitació del formulari de sol·licitud?
Pots trucar al 012 per demanar informació i suport per fer la tramitació del formulari.
Si tens problemes tècnics també pots enviar-nos un missatge a la Bústia de contacte amb el tema Activitats culturals i el subtema Lletres a les aules, que trobaràs a l’enllaç següent: https://ovt.gencat.cat/gsitfc/AppJava/generic/conqxsGeneric.do?webFormId=251&set-locale=ca_ES
Quan s’ha de fer l’activitat al centre?
Durant els mesos de març, abril, maig i juny del curs en què s’ha fet la sol·licitud.
Quan sabré si la meva sol·licitud de participació en el programa Lletres a les aules s’ha acceptat?
Durant el mes de desembre.
Com sabré si la meva sol·licitud de participació en el programa Lletres a les aules s’ha acceptat?
La persona responsable de l’activitat al centre rebrà la notificació d’acceptació o denegació de la sol·licitud al correu electrònic que hagi indicat al formulari de sol·licitud.
Quins criteris es fan servir per resoldre les sol·licituds dels centres?
Les peticions es resoldran d’acord amb els criteris d’adjudicació. Es tindran en compte:
- El grau de complexitat del centre.
- La condició de zona escolar rural (ZER).
- El fet de ser un centre de fora del Principat.
- La participació en programes de foment de la lectura impulsats pel Departament d’Educació i Formació Professional.
Les peticions s’acceptaran per ordre estricte de prelació en funció del pressupost disponible.
Tant els autors de la modalitat Autors a les aules com les activitats de la modalitat Els nostres clàssics en veu alta s’assignaran d’acord amb l’ordre de preferència que hagi establert el centre a la sol·licitud.
Cada autor o autora podrà rebre un màxim de deu peticions. Els centres educatius podran rebre el mateix autor o autora un màxim de dos cursos consecutius.
Els centres que, havent participat en el programa el curs anterior, no hagin lliurat la memòria de l’activitat tindran un punt menys en el còmput de valoració general com a penalització.
Els centres que, havent rebut la confirmació de l’activitat, l’anul·lin sense una causa justificada quedaran exclosos automàticament del programa el curs següent.
Què he de fer quan rebi l’acceptació de l’activitat?
Caldrà que facis constar l’acceptació de l’activitat per part del centre.
En el document d’acceptació hi han de constar totes les dades relatives a la sol·licitud:
- petició acceptada
- lectura que es treballarà
- nombre d’alumnes assistents a la sessió
- autor o autora que farà l’activitat
- data confirmada
- adreça electrònica de l’autor o autora.
M’he de posar en contacte amb l’autor o autora o amb la persona que fa l’activitat?
Sí, per confirmar la data de l’activitat i comentar:
- Quines són les característiques del grup.
- Quin treball previ s’ha fet a l’aula amb l’alumnat.
- Quin material és necessari per al desenvolupament de l’activitat (aigua, faristol, micròfon, etc.).
- Com s’estructurarà la sessió.
Què he de fer abans de la visita de l’autor o autora de la modalitat Autors a les aules?
- Fes que l’alumnat llegeixi el llibre o llibres de l’autor o autora.
- Treballeu-los a l’aula. Com més informació tingui l’alumnat més enriquidora serà la trobada. Et poden ajudar en aquesta tasca les pàgines web dels autors o les guies didàctiques del Portal de la XTEC.
- Prepara la rebuda de l’autor o autora al centre:
- Avisa el personal (docent i no docent) de la visita.
- Concreta les persones encarregades de donar-li la benvinguda i acompanyar-lo fins a l’espai on es faci la trobada.
- Prepara l’espai amb els llibres de l’autor o autora, treballs de l’alumnat, material necessari, etc.
Què he de fer abans de fer l’activitat a l’aula de la modalitat Els nostres clàssics en veu alta?
- Treballa el contingut de la sessió a l’aula amb l’alumnat. Com més informació tingui l’alumnat, més enriquidora serà l’activitat.
- Prepara la rebuda de la persona que fa l’activitat al centre:
- Avisa el personal (docent i no docent) de la visita.
- Concreta les persones encarregades de donar-li la benvinguda i d’acompanyar-la fins a l’espai on es faci l’activitat.
- Prepara l’espai amb llibres, treballs de l’alumnat, material necessari, etc.
He de fer alguna cosa després de l’activitat?
Emplena la memòria per acreditar que l’activitat s’ha realitzat.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la participació en el programa Lletres a les aules
Terminis
Del 09/09/2024 al 07/11/2024