Articles i altres publicacions
El present estudi és una introducció tant dels productes ecològics com dels gurmet al mercat del Regne Unit. S'analitzen les tendències del mercat, els factors clau d'èxit que han de reunir els productes, el canal de distribució (establiments, proveïdors i distribuïdors), la legislació vigent i la presència de productes catalans.
Aliments ecològics i gurmet al Regne Unit
- Els productes ecològics i els gurmet tenen una sèrie de característiques comunes que permeten englobar-los en la mateixa categoria en molts casos i compartir certs establiments especialitzats, àrees comunes als supermercats i públic objectiu. A més, la denominació ecològic pot facilitar molt l’accés de productes gurmet als canals de distribució.
- El Regne Unit és el segon mercat de productes ecològics d’Europa, després d’Alemanya. El consum de productes ecològics i gurmet s’ha ressentit de forma considerable a causa de la crisi econòmica que ha colpejat amb força el sector financer, un dels motors de l’economia britànica. De totes maneres, el creixement havia estat significatiu durant els anys anteriors i tot indica que aquesta situació de contracció de la demanda ha estat conjuntural, ja que la tendència a llarg termini és d’un creixement generalitzat del sector, avalada pels canvis de preferències dels consumidors.
- El tipus de producte condiciona el canal de distribució: grans cadenes comercials, establiments especialitzats, canal horeca, etc. Les grans cadenes comercials dominen una àmplia quota del mercat de la distribució. Per convertir-se en proveïdor, gairebé sempre exigeixen el certificat del Consorci de Detallistes Britànics (BRC), que s’ha convertit en tot un estàndard i sobrepassa les normes de l’entitat oficial: l’Agència britànica de Seguretat Alimentària (FSA).
- La marca blanca s’utilitza molt i és molt ben vista pel consumidor. Les mateixes marques blanques ofereixen línies de productes gurmet i ecològics. Poden facilitar enormement la implementació d’un producte com a gurmet des del primer moment, encara que impossibiliten o retarden la creació d’una marca dins el mercat. En els productes ecològics, en canvi, tot i que citar ecològic explicita clarament la condició del producte, certes marques de distribuïdor faciliten encara més la seva diferenciació respecte dels altres productes.
- Determinats productes catalans no coneguts al Regne Unit es poden beneficiar de la predisposició del consumidor britànic a experimentar sabors nous. En aquest cas, es pot emfatitzar l’exotisme del producte, que no és ni francès ni italià, els dos orígens més reconeguts per a productes alimentaris al Regne Unit. A més, també es pot explotar el concepte de dieta mediterrània, ja que els valors del menjar saludable es van generalitzant.
- El sector agroalimentari català té una importància considerable, però a causa de les condicions geogràfiques de Catalunya és generalment acceptat que competir sense fer una aposta clara per la qualitat és un error estratègic. Aquest error es posa especialment de manifest quan el que es tracta és d'exportar, situació en què el valor afegit és el que pot fer competitius els productes. Per tant, és preferible seleccionar un producte diferenciat (ja sigui a causa de la tradició o bé de la innovació) per entrar dins el mercat britànic