Articles i altres publicacions
Boston és una de les regions més avançades en tecnologia i un dels pols en impressió 3D aplicada al sector mèdic. Amb aquest lideratge, Massachusetts és referent a Catalunya, un mirall per seguir evolucionant la tecnologia existent i amb grans oportunitats de negoci.
La impressió 3D aplicada al sector mèdic serà cada vegada més rellevant. Les tendències del sector auguren que amb els anys serà normal la impressió d’òrgans humans o de dispositius mèdics adaptats al pacient. Es tracta d’un sector que fregarà els 2.000 milions de dòlars l’any 2024, quatre vegades més que el 2016. Amb aquestes xifres, no es d’estranyar que empreses, hospitals o centres de recerca d’arreu facin un pas endavant per desenvolupar aquesta tecnologia.
Un dels pols principals de tecnologia i nucli de recerca biomèdica a nivell global és Boston i amb extensió, Massachusetts. Aquesta combinació fa que aquest ecosistema sigui l’epicentre de la impressió 3D aplicada al sector mèdic. Una de les sessions dels International Business Days l’hem dedicat a conèixer més a fons aquest sector amb les empreses catalanes que van participar a la darrera missió empresarial a Boston dedicada a la impressió 3D i als dispositius mèdics.
En aquesta taula rodona hi ha assistit representats d’empreses presents a la missió com Fira de Barcelona, el centre TECNIO de la UB Diopma, l’empresa Avinent, la Fundació sanitària Althaia o el Catalonia Bio & Health Tech Cluster. Aquest darrer va organitzar aquest viatge juntament amb ACCIÓ.
“La tecnologia disponible és la mateixa a Barcelona i als EUA. La gran diferència és com organitzem el paper dels actors implicats"
Amb tot, un dels comentaris més habituals respecte Massachusetts és el seu esperit emprenedor. “La seva actitud de llençar coses noves al mercat és molt envejable”, reconeixia Toni Camí, responsable de continguts de Fira de Barcelona. “A Boston tenen una exposició tecnològica més gran que aquí. En aquest cas, però, és el propi sector mèdic que l’ha començat a entendre i l’ha anat a buscar”, apunta.
El director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ, Marc Gràcia, va destacar que Massachusetts és una regió puntera en termes d’inversió privada, en recerca o en sectors com farmacèutic, tech o educació. “La regió és molt ràpida a l’hora d’aplicar nous model de negoci”, diu.
Catalunya segueix de prop
Malgrat el lideratge de Massachusetts, Barcelona i Catalunya tenen molt a dir dins el sector de la impressió 3D a l’àmbit sanitari. “Estem molt ben posicionats. A Boston hem vist que si es fa bé hi ha oportunitats de negoci per a tothom. No coneixem l’esdevenir de la impressió 3D ni on pot arribar, però aquí tenim tots els ingredients i no ens podem permetre fer-ho malament”, indica Albert Giralt, director general d’Avinent.
Per la seva banda, Tomàs Megia, coordinador d’Iniciatives 3D Printing industrial d'ACCIÓ, reconeix que “hi ha una gran quantitat d’innovació que està arribant, cal seguir-la i transformar en negoci”.
Exemples d’aquestes iniciatives són la Comunitat RIS3CAT llavor 3D, aprovada per Acció i coordinada per Leitat; o el projecte QuirofAM, centrat en Medical 3D.
Com aplicar la nova tecnologia?
Una de les qüestions més importants recau en com aplicar la tecnologia existent. Barcelona ja té accés a la tecnologia més innovadora però ara cal fer el pas per adquirir els coneixements més adients i evolucionar-la. En aquest sentit, Giralt aposta per l’especialització. “La tecnologia disponible és la mateixa a Barcelona i als EUA. La gran diferència és com organitzem el paper dels actors implicats. Un sol organisme no ho ha de voler fer tot perquè això ens pot fer anar a una velocitat diferent. Els centres de Boston tenen molt definits els seus objectius i els rols”, reconeix.
“La base de tot ha de ser la salut. La impressió 3D ha de ser un element tecnològic més”
Per la seva banda, Elena Xuriguera, del centre TECNIO Diopma, subratlla la necessitat de d’accedir a nou coneixement. “Ens en falta per saber tot el que es pot fer amb la tecnologia. Hem de fer el canvi, una evolució que a Boston ja han fet. El camp és molt ampli i ens necessitem tots. Allà hi ha petites startups i maneres de fer diferents. Hem d’agafar el que més ens convé”.
Durant la missió a Massachusetts les empreses i entitats catalanes van visitar centres mèdics destacats en el desenvolupament de la impressió 3D o el congrés BIOMEDservice de tecnologia mèdica, entre d'altres. Bartomeu Ayala, cap de formació de la Fundació sanitària Althaia, apunta que per avançar amb la tecnologia d’impressió 3D en aquest sector cal un procés d’adaptació als hospitals perquè encara hi ha desconeixement tecnològic i també cal fer difusió de cara a l’usuari. Ell mateix, reconeix la importància de les col·laboracions entre centres, uns intercanvis que durà a terme a partir de la missió.
Un aspecte important és que la impressió 3D no ha de ser l’element clau sinó que és la medicina el que ho ha de liderar, un fet que empreses americanes ja tenen en compte. “Cal aplicar-ho bé. Algunes empreses que vam visitar, com Johnson & Johnson, ens deien que estaven explorant com integrar el 3D amb el que estaven fent”, explica Camí. En la mateixa línia Giralt reconeix que “la base de tot ha de ser la salut. La impressió 3D ha de ser un element tecnològic més”.
Missió a la fira Form Next de Frankfurt
Acció està preparant una missió empresarial al saló europeu de la pime industrial Form Next a Frankfurt, una de les fires més importants a nivell europeu amb 500 expositors i 20.000 visitants.
Per altra banda, el mes d’octubre Fira de Barcelona organitza In(3d)ustry, una fira que enguany s’obre a nous sectors industrials i que també comptarà amb la impressió 3D aplicada a la salut. “Tenim la voluntat de fer difusió de la impressió 3D i que els metges entengui que és una realitat”, explicava Camí.