Articles i altres publicacions
Les solucions innovadores d’un sector ampli i divers a Catalunya poden trobar el seu espai al primer mercat mundial. Renovar unes infraestructures històriques amb tecnologia que permeti fer més eficient el seu funcionament és una de les oportunitats als Estats Units.
La indústria de l’aigua va generar als Estats Units 160 bilions de dòlars d’ingressos l’any 2015 i acumula un creixement sostingut al voltant del 3% anual. Unes xifres que si es produeixen en el primer mercat mundial generen inevitablement bones oportunitats de negoci. Catalunya, amb un sector divers i innovador de més de 400 empreses, hi té molt a dir. Per exemple, durant la fira WEFTEC (Nova Orleans, 30 de setembre – 4 d’octubre del 2018), la més important de la indústria de l’aigua i on ACCIÓ hi organitza una Missió conjuntament amb el Catalan Water Partnership (CWP), el clúster català de l’aigua.
“Els subsectors que més creixen als Estats Units són el d’instruments i informació i el de consultoria i enginyeria”, apunta Sergi Mata, director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Washington, durant una de les sessions dels International Business Days – Focus Amèrica. Tot i així, els que acumulen la major part del pastís són el tractament d’aigües residuals i els serveis.
Sigui com sigui, Mata destaca que “el principal problema que hi ha són les infraestructures d’aigua. Es van fer a principis del segle XX i actualment es gasta gairebé tot el pressupost en el seu manteniment i no en la seva renovació”. En aquest sentit, un dels inconvenients ha estat no haver pogut trobat la solució “per atreure diners privats que inverteixin sols o amb consorcis amb el sector públic que permetin apostar per la renovació”.
Els reptes de l’aigua als Estats Units
Una enquesta realitzada a 1.400 actors de la indústria de l’aigua als Estats Units posa de manifest com el principal repte del sector és la renovació i el recanvi de les seves infraestructures, així com la manera de finançar aquestes millores. De reptes, però, n’hi ha molts més. Entre els destacats hi ha la preocupació pel subministrament a llarg termini a causa de les sequeres produïdes en estats com Califòrnia.
La necessitat d’establir un model de preus coherent i consistent, que reflecteixi el cost real de l’aigua, és una altra de les preocupacions del sector; així com la gestió de les dades.
“Les solucions passen per l’ús de tecnologia i la sensorització per comparar correctament les dades de diferents llocs i prendre mesures reals”, apunta Sergi Mata.
La regulació del sector
“El 90% dels sistemes d’aigua potable són públics i regulats per l’agència federal Environment Protection Agency (EPA) i les agències estatals”, diu Mata. Tot i així, cal tenir en compte que alguns governs locals també tenen normatives per protegir la qualitat de l’aigua. “L’EPA és un gegant que en el tema d’aigua dóna suport a plantes de tractament residuals, fa complir les normatives de seguretat i prevenció de la qualitat. Abarca tot el cicle de l’aigua”, ressalta el director d’ACCIÓ a Washington.
En l’àmbit privat, el 80% de la quota de mercat de tractament d’aigües es concentra en el Top 20 de les multinacionals del sector com Suez, Aecom, Tetra Tech o MWH; mentre que en l’àmbit de l’enginyeria hi trobem HDR o Black & Veatch.
La fira WEFTEC
Una bona ocasió per establir contactes als Estats Units és la fira WEFTEC, que enguany arriba a la 91a edició absolutament consolidada com la principal del sector. Aquest any es fa a Nova Orleans amb la previsió de rebre 20.000 visitants, “que són molts per una fira als Estats Units”, segons Mata; i amb un miler d’expositors. Entre ells, un estand compartit per empreses catalanes coordinades pel clúster CWP.
“El nostre marc és l’ús sostenible de l’aigua”, destaca Xavier Amores, cluster manager del CWP. “Tenim 75 associats amb perfils molt diversos, des d’emprenedors a grans empreses”, afegeix.
La presència a la fira WEFTEC s’emmarca en la voluntat del clúster d’apostar amb força pels projectes d’internacionalització, innovació i R+D. “Mantenim una relació estreta amb el Water Council dels Estats Units”, assenyala Amores; per a qui “les missions empresarials no només poden servir per comercialitzar, sinó també per generar aliances de recerca i nous projectes”.
L’exigència nord-americana
Els al·licients per implantar-se als Estats Units són elevats, afavorits per la facilitat de crear-hi una societat. “N’hi ha de diverses tipologies, amb formats similars als d’Espanya” apunta Sergi Mata per tal d’equiparar la SL espanyola a la LLC estatunidenca; o el Sole Propietorship a la figura de l’autònom.
“És un dels mercats més estables i dinàmics, competitiu en R+D i amb protecció de la propietat intel·lectual. Però és un mercat molt madur on cal una solució diferencial per fer forat”, adverteix el director d’ACCIÓ a Washington. “És una societat que valora la marca i força litigiosa, ens hem de cobrir bé amb assegurances per evitar que qualsevol problema amb algun client enfonsi el projecte”, afegeix.
D’aquesta manera, la flexibilitat i l’estratègia es converteixen en elements bàsics, com també ho és el networking. “És una societat acostumada a reunions molt curtes de saber qui és qui. Necessitarem un seguiment dels contactes que fem a la fira. No fer aquest seguiment, no respectar els timings o no tenir un bon servei postvenda són els errors més habituals que cal evitar”, conclou Mata.