Articles i altres publicacions

Tot i ser a l’ombra de la Xina, els Estats Units és un dels països líders en termes de comerç electrònic. Un mercat únic i atractiu amb grans oportunitats per fer-hi negoci on-line i amb empreses catalanes que ja hi han fet els primers passos: Virutex i Frusano.
A ningú li sorprendrà si diem que els Estats Units, el país que ha vist néixer Amazon o eBay, és un dels mercats més potents en comerç electrònic. No només parlem de les seves dimensions sinó també del poder adquisitiu i de la capacitat de consum dels seus habitants; de l’expansió dels dispositius digitals o de la facilitat d’innovació dels grans gegants tecnològics del país.
No és d’estranyar, doncs, que la segona potència econòmica en comerç electrònic ofereixi grans oportunitats de negoci per a les empreses catalanes que es volen expandir a través dels canals digitals. Això sí, és un mercat molt competitiu i que obliga a les marques a esforçar-s’hi i diferenciar-se si volen tenir-hi èxit.
Posem-hi xifres. Segons dades de l’estudi 'Digital 2023' de We Are Social, el 91,8% de la població del país són usuaris actius d’internet ja sigui a través de les xarxes socials o en dispositius mòbils. Cal dir, a més, que 268,2 milions de persones dels EUA van fer alguna compra on-line el 2022 i van gastar-se de mitjana 3.374 dòlars anuals en compres a internet segons el mateix estudi. A més, el 57,5% va realitzar aquestes compres de manera setmanal.
Si vols aprofitar aquest potencial i expandir la teva empresa als Estats Units -o a qualsevol altre mercat- tens al teu abast el servei International eTrade d'ACCIÓ, una oportunitat d'aprofitar els canals digitals per vendre a tot el món.
El telèfon mòbil, el dispositiu més utilitzat
Si una cosa sabem és que comprar per internet és cada vegada més senzill. Les compres a través dels telèfons mòbils ja són populars arreu del món i els Estats Units no en són cap excepció i ja és el dispositiu més utilitzat per fer compres en línia. Segons indica Statista, les vendes de comerç electrònic amb el mòbil representen el 7% de tot el comerç minorista i s’espera que el 2025 superi el 10%.
A més, aquesta capacitat de creixement també es veurà reflectida amb la despesa. Tot i que el mòbil és el dispositiu més popular, la despesa mitjana de cada comanda és inferior a la dels ordinadors. Una tendència que s’esperi que es capgiri durant els propers anys i que obre grans oportunitats de negoci.
Capacitat d’innovació logística
La capacitat d’innovació del país no passa desapercebuda per les marques que volen posicionar-hi els seus productes. Malgrat la forta competència present, les empreses veuen el mercat com una gran oportunitat per créixer i per envoltar-se d’aquesta avantguarda. Entrega gratis a banda, una de les tendències que està guanyant protagonisme al país, és l'entrega al mateix dia, tal i com indica el portal Marketing 4 Ecommerce. El 2021, el 36% dels compradors de les empreses considerades pure players (que només venen en canals digitals) van optar rebre la compra al mateix dia.
Aquest fet ha obligat a les grans empreses logístiques -com FedEx o DHL- a potenciar la seva estructura i a crear aliances amb petites empreses de repartiment local per cobrir la major part del territori.
Les 10 empreses líders en comerç electrònic
Amazon és el marketplace més visitat dels Estats Units i genera la gran majoria de les vendes en l’àmbit del comerç electrònic. Tot i això, durant els darrers anys hi ha altres portals -generalistes i d’àmbits sectorials- que també han crescut al seu costat i que cal tenir en compte per preparar l’expansió internacional:
- Amazon. És el líder indiscutible, amb una quota de mercat del 41% i un dels marketplaces ideals per posar a prova un producte al mercat americà.
- eBay. Es un dels portals degans de l’e-commerce i que permet a usuaris i empreses vendre directament a través de la seva plataforma digital.
- Walmart. Es tracta del minorista més important del món i que ocupa el tercer lloc amb 442 milions de visites el gener de 2022. A més dels Estats Units, també treballa al Canadà i Mèxic.
- Etsy. Plataforma popular que permet a artesans i creadors vendre les seves obres a altres usuaris.
- Home Depot. Un dels líders de l’e-commerce al país i dedicada a la distribució de productes de ferreteria i bricolatge. També opera al Canadà i Mèxic.
- Target. Una de les empreses minoristes més importants de decoració, moda o electrònica, entre d’altres i que el gener de 2022 va rebre 192 milions de visites.
- Lowe’s. Amb més de 2.000 botigues físiques, també ven materials per la construcció i equipmanent de la llar a través de la seva plataforma d’e-commerce.
- Best Buy. Empresa minorista amb un ventall molt ampli de productes electrònics. Sorgida a la dècada de 1960 va fer el salt al comerç on-line amb èxit.
- Wayfair. És una de les empreses de comerç electrònic més importants especialitzada en mobles i objectes de la llar.
- Costco. Amb presència a tot el món, és un dels grans majoristes que ven un ventall molt ampli de productes a preus baixos.
Virutex i Frusano, dues empreses catalanes que ja han fet el salt als grans marketplaces
Virutex, dedicada a la venda de maquinària i eines per treballar la fusta, és una de les empreses catalanes que durant els últims anys ha començat a fer negoci als EUA a través dels canals on-line. Davant la baixada de vendes causada per la pandèmia van transformar la seva estratègia internacional amb la creació de filials pròpies a l’estranger. Tot plegat amb l’objectiu de tenir més incidència en les accions comercials que fins al moment eren en mans dels distribuïdors locals.
L’empresa va escollir els Estats Units com a prova pilot on, a banda del canal de distribució tradicional, va crear una botiga on-line pròpia i una Virutex Store a Amazon. "Vam dotar el projecte amb recursos necessaris interns i externs aconseguint un creixement del 65% el primer any i un 49% el segon, amb una facturació de 1,8M$", apunten des de l’empresa. Un creixement que segueix aquest 2023 -han crescut un 15% durant el primer trimestre- i tenen previst facturar 2,3M€ durant tot l'any. Actualment, Virutex ha començat la seva expansió on-line al Canadà amb el suport d'ACCIÓ.
El de Frusano és un segon cas destacat. Aquesta empresa osonenca es dedica al disseny i la comercialització de productes aptes per a persones que segueixen una dieta baixa en fructosa. Davant l’esclat de la covid-19, i per anar més enllà dels mercats europeus on ja treballaven, van decidir ampliar els mercats internacionals a través de botigues on-line i marketplaces.
Els Estats Units va ser el primer mercat que van decidir testejar. Frusano es va incorporar al marketplace d’Amazon on hi van situar els seus productes més representatius. "Un cop vàrem veure que el mercat funcionava, el següent pas ha estat crear un botiga on-line pròpia als Estats Units fent el fullfilment des del nostre magatzem a Gurb. Actualment està funcionant i en creixement”, explica l’empresa.
Si tu també vols seguir els passos de Virutex i Frusano, el servei International eTrade és l'eina que necessites per obrir nous mercats a través dels canals digitals.
Si vols saber-ne més o conèixer a fons el mercat nord-americà, no et perdis el proper Focus Amèrica i la sessió E-commerce als Estats Units: Quin és el millor canal d’entrada per abordar-lo amb èxit?.