Articles i altres publicacions
El sector de la cosmètica al gegant asiàtic està en fase de creixement. L'augment del poder adquisitiu o l'occidentalització dels cànons de bellesa afavoreixen les oportunitats de negoci per part de les empreses catalanes.
El pes de la imatge personal és cada vegada més rellevant al món i l’Índia no n’és cap excepció. El sector cosmètica és una indústria en ple creixement al país asiàtic i amb unes xifres que demostren que ho seguirà sent durant els propers anys. L’increment del poder adquisitiu a les grans ciutats, el gruix de la classe mitjana o l’occidentalització dels canons de bellesa són alguns dels factors que afavoreixen noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes. Aquestes són algunes de les conclusions extretes durant una de les sessions del Focus Àsia el marc dels International Business Days d’ACCIÓ.
El director de l’Oficina Exterior de Catalunya a Bombai, Suprio Bose, i el clúster manager del Beauty Cluster Barcelona, Ivan Borrego, donen algunes claus per emprendre-hi un projecte empresarial amb garanties. “L’Índia és un país molt divers i difícil d’entendre. Hi trobem empreses internacionals que estan indianitzant els seus productes i empreses índies que l’estant occidentalitzant”, apunta Bose.
En aquest sentit, tots dos destaquen la importància d’iniciar-hi el projecte acompanyat. Una bona oportunitat per fer-hi prospecció de negoci és la missió per empreses de la indústria de la cosmètica prevista pel mes de setembre i organitzada per ACCIÓ i el clúster Beauty. “La missió és una bona oportunitat per parlar directament amb distribuïdors i conèixer el mercat en primera persona. És difícil fer-ho des d’aquí”, reconeix Borrego.
Les grans ciutats, la porta d’entrada
Actualment la classe mitjana a l’Índia se situa al voltant del 63%, en un país amb més de 1.300 milions d’habitants. Malgrat que la forquilla és molt àmplia i el poder adquisitiu molt variat, el nombre de persones amb accés a productes de cosmètica és molt alt i situat a les grans ciutats. “Si el nostre producte és premium i només arriba a un 5% de la població, estem parlant de més de 50 milions de persones. El rang és molt ampli i la nostra porta d’entrada ha de ser a les ciutats on hi ha més capacitat de consum”, explica Bose. Bombai i Delhi són les dues grans entrades al país.
Els canals professionals
El 40% de la indústria del sector cosmètica se centra en canals professionals repartits en salons de bellesa (35%) i en centres de tractament estètic (5%). Es tracta d’uns canals de venda particulars i amb mètodes exclusius de venda. “Pels professionals d’estètica i cosmètica les empreses solen fer formacions i seminaris de manera que en un dia es pot arribar a molts prescriptors”, apunta el director de l’Oficina de Bombai. Per altra banda, el retail ocupa el 60% restant. Tot i que a les grans ciutats hi ha cadenes autoservei, bona part del mercat és en botigues amb el venedor tradicional i qui dona el producte al client.
5 claus del creixement del sector
- Augment del poder adquisitiu. Amb una forquilla de classe mitjana tan àmplia, el públic consumidor de productes cosmètics es focalitza en la classe mitja-alta i de mitjana edat, un client que creix a un ritme molt elevat. “Les persones riques busquen més qualitat internacional i és entre els 28 i 35 anys quan es gasten més diners en aquesta indústria. És un públic que viatja i que tornen al país amb ganes de fer servir els productes occidentals i seguir-ne l’estètica”
- El mirall de Bollywood. El món del cinema ha estat sempre un creador de tendències i el pes d’aquesta indústria a l’Índia és molt potent. Els actors i actrius són autèntics influencers i prescriptors dels productes de bellesa. A més, plataformes audiovisuals com Netflix han ajudat a democratitzar el cinema i portar les últimes tendències a casa
- El casament, l’esdeveniment estrella. Si hi ha un acte a la vida social índia on el consum de productes cosmètics augmenta de forma exponencial són els casaments. Es tracta d’un acte social tradicional on les famílies amb poder adquisitiu es gasten molts diners en articles de luxe i de tota mena per tenir una cerimònies espectaculars i amb molts convidats. Aquest fet fa augmentar el consum de regals i en importació de productes
- La cura per la pell i el cabell, evolucionen. Les temperatures i condicions meteorològiques de l’Índia afavoreixen els tractaments per mantenir adequadament la pell i el cabell. D’aquesta manera, tècniques més tradicionals han evolucionat a mètodes occidentals
- Innovació i recerca, en augment. L’Índia té un ecosistema R+D potent i amb un coneixement alt de l’oferta global. El país té una tradició farmacèutica destacada i nivell en la fabricació de medicaments, un fet que pot ser una via d’entrada per instal·lar-hi una planta
Bona recepció de les marques internacionals
A l’Índia hi ha grans marques internacionals que treballen al país com L’oreal, Revlon o Channel, així com empreses catalanes que ja s’hi han fet un lloc com Esteve o Beter. Totes elles busquen posicionar-se davant els productes tradicionals de cosmètica ayurvèdica. “Quan al producte hi surt made in Spain o USA el valor creix. Estan disposats a pagar més perquè són considerats bones procedències en termes de cosmètica”, explica Bose.
En aquest sentit, els quatre sectors clau i amb major perspectives de creixement són els productes premium, la cosmètica de color, els productes amb ingredients naturals i el productes masculins.
Els reptes presents i futurs
Portar el producte a un mercat tan diferent inclou tota mena de reptes no només pel que fa als costums, l’etiquetatge o el registre de marca. En un país amb una diversitat i segmentació tan gran, els aranzels que s’apliquen als productes cosmètics són elevats -d’entre el 28% i el 40%- per no ser productes de primera necessitat. Tot i això, i amb l’objectiu d’atraure empreses estrangeres, el govern indi ha iniciat el projecte “Make in India” per facilitar l’entrada de les empreses internacionals a fabricar al país, una iniciativa que afavoreix les empreses del sector cosmètica.
Per altra banda, les empreses amb perspectiva de portar els productes a l’Índia han de tenir en compte que la compra a través d’Internet està en fase de creixement, no només a través de la plataforma líder Amazon, sinó també a través de les índies Flipcard o Nykaa, aquesta última dedicada a la cosmètica.
Dos aspectes a considerar per a noves inversions són el preu del producte i el posicionament de marca. El director de l’Oficina Exterior de Bombai recomana fer un estudi de mercat i dels costos de transport, de venda o de producció, tenint en compte que a l’Índia els preus són molt competitius i que el país ofereix oportunitats de fabricació. “Hi ha mercat per tots els nivells de preus, però baixa a mesura que és més alt”.
En la mateixa línia, cal tenir en compte que els productes i ofertes occidentals no són coneguts a l’Índia i cal fer un esforç per conèixer els consumidors i posicionar el producte a través d’importadors locals. “No podem esperar resultats durant els dos primers anys en marques de cosmètica, aquest temps és per posicionar-la i per això hem de tenir paciència”.