Casos d'empresa
Les empreses Freshly Cosmetics, Toni Pons i Concentrol han rebut el reconeixement Catalonia Trade Leaders per distingir la seva estratègia digital a l’hora d’expandir-se al món
Freshly Cosmetics, Toni Pons i Concentrol, referents en estratègia d’internacionalització digital
La Setmana de la Internacionalització 2022 ha servit per analitzar el taulell de joc del comerç internacional i tot el que han de fer (i viure) les empreses que volen seguir fent negoci a l’exterior. Per posar-ho en valor i distingir projectes internacionals exitosos, durant la Jornada central les empreses Freshly Cosmetics, Toni Pons i Concentrol van ser reconegudes com a Catalonia Trade Leaders.
Es tracta de tres empreses de sectors ben diferents que han sabut aprofitar el context de complexitat global provocat per la pandèmia o les tensions geopolítiques per seguir buscant oportunitats de negoci internacionals a través dels canals digitals. I no els hi ha anat gens malament. Descobreix com ho han fet i recupera la seva participació a la Jornada central de la Setmana de la Internacionalització.
Freshly Cosmetics aprofita la seva força digital per expandir-se al món
Freshly Cosmetics, dedicada a la cosmètica natural, és una marca plenament integrada en l’àmbit digital des del 2016, l’any que es va crear. "Som nadius digitals", reconeixia Miquel Antolin Civil, el seu cofundador i CEO. L’empresa, sorgida entre Reus i Gandesa, es va començar a internacionalitzar el 2019 fent els primers passos a França i Itàlia i seguint, més tard, als Estats Units i la Xina.
El gran salt al món, però, va arribar a partir de la pandèmia moment que va viure un creixement molt gran en nombre de mercats i volum de negoci internacional. De fet, durant els dos últims anys la seva facturació internacional ha crescut un 528%, passant de 15 mercats als 36 actuals i amb 1,2 milions de clients. Com ho han aconseguit?
L’empresa ha fet una adaptació molt cuidada del web i del seus elements de comerç electrònic adaptant-los a cada un dels mercats on treballa, no només a nivell d’imatge i disseny sinó també a nivell de contingut i mètodes de pagament. Freshly Cosmetics disposa d’un equip a cada país i busca generar confiança amb influencers locals.
Durant la Jornada central de la Setmana de la Internacionalització Freshly Cosmetics va ser escollida pel públic present com l'empresa amb el projecte més destacat i la que millor havia aprofitat els canals digitals.
Concentrol, un augment del 34% de la seva facturació internacional
L’empresa química Concentrol treballa en més de 85 països on ofereix solucions a un gran ventall de sectors industrials. "Els nostres clients necessiten tenir un coneixement profund de les nostres solucions", deia el seu marketing manager, Yago de Zabala.
És per això, que fa anys que l’empresa ofereix tot un ecosistema digital perquè els clients coneguin a fons els seus productes: publiquen articles en un research blog, envien butlletins, tenen un chat boot o han creat una acadèmia digital que fan servir per formar els distribuïdors que tenen arreu del món.
A partir d’aquesta feina feta, durant la pandèmia van aprofitar les eines que ja tenien per transformar les oportunitats de negoci sorgides de les fires sectorials o les visites comercials presencials en contactes valuosos extrets de l'àmbit digital. "Tenir aquest ecosistema digital ens va permetre mantenir les vendes", reconeix de Zabala. De fet i gràcies a aquesta aposta, van generar fins a 450 leads qualificats provinents de més de 74 països el passat 2021. A més, l’empresa espera que aquesta xifra creixi un 30% enguany. Això els ha generat un increment del 34% sobre la seva facturació internacional.
Tot i això, no tot va ser senzill. Un dels projectes més complexos va ser la seva estratègia digital a la Xina, en què van haver d’adaptar tot l’aprenentatge digital al context xinès, totalment diferent de l’occidental. Per aconseguir-ho, van crear una web adaptada i allotjada en servidors xinesos per millorar-ne el posicionament, van desenvolupar una estratègia de continguts específica en canals xinesos com WeChat, Baidu Baike o Tencent video i van millorar la presència en directoris sectorials, entre d’altres.
Toni Pons, exportar sabates i espardenyes a 50 països
La marca gironina de calçat Toni Pons va sorgir el 1946 en un poble de les Guilleries per fer espardenyes de manera artesanal. Actualment, amb la tercera generació al capdavant i d'una evolució en tots els sentits, ja les exporta a una cinquantena de països.
No va ser fins la dècada dels 80 que davant l’entrada de calçat provinent de països orientals, l’empresa va decidir internacionalitzar-se per poder-hi competir. Inicialment van entrar directament a França, Itàlia i Anglaterra i posteriorment van arribar a vendre un 80% de la seva producció arreu del món. "Ens va anar molt bé", reconeixia Toni Pons, antic gerent i segona generació de l’empresa.
El 2016, i ja amb la tercera generació al capdavant, es crear un equip jove amb l’objectiu de digitalitzar l’empresa, obrir botigues pròpies i franquícies. Això sí, "sense canviar el producte ni les ganes de vendre a fora", explica. Tot i que el 2020 i l’arribada de la pandèmia va afectar a les botigues, van seguir apostant pel canal on-line i dedicant-hi recursos. I no han deixat de créixer.
Per aconseguir-ho han incorporat professionals especialistes, han entrat en els principals marketplaces internacionals, han adaptat el seu web als clients internacionals amb nous continguts i tecnologia multi-idioma. A més, han engegat iniciatives de màrqueting de contingut amb influencers, han reduït les barreres on-line i off-line i han aprofitat el creixement de cada canal per reforçar la resta.
Amb tot plegat, l’empresa ha aconseguit augmentar en un 70% la seva facturació internacional i han passat de 10 a 50 països en els que tenen presència digital.