Casos d'empresa La Morella Nuts
Dolços amb clau internacional. La Morella Nuts va néixer el setembre de 1985 a Reus amb el nom en anglès i una clara vocació exportadora. Des de l'any 2000, l'empresa disposa de més de 7.000 metres quadrats on produeix unes 12.000 tones de fruits secs que es converteixen en pastes, pralinés o crocants.
Joaquim Barriach, però, es mostra convençut que "el futur de l'empresa" passa per l'alimentació funcional, és a dir, per tots aquells productes que incorporen elements beneficiosos per a la salut.
La recerca al servei de l'alimentació funcional
Morella Nuts fa referència a alguna cosa més que fruits secs. Sou subministradors d'ingredients per a l'empresa confitera...
La nostra matèria primera són l'ametlla i l'avellana i fem xocolates, pastes, pralinés, galetes... Tot el que en anglès s’anomena confectionery, que va més enllà de la confiteria. Els nostres clients més importants, en aquests moments, són gelaters. Servim als principals productors europeus, com ara Nestlé, Frigo o Mars...
L'empresa es va plantejar sortir als mercats exteriors des de l'inici...
Sí, perquè el mercat espanyol és limitat. A més, Reus sempre ha tingut vocació exportadora. La ciutat compta amb grans professionals que han nascut exportant, la qual cosa facilita que els empresaris puguin reclutar personal amb experiència en exportació. L'únic que cal afegir-hi, aleshores, és l'ingredient. Abans estava clar que eren fruits secs, ous o bé pollastres. Ara, però, cal exportar productes de més valor afegit. No podem continuar exportant matèria primera, hem d'exportar més tecnologia.
I per buscar aquest valor afegit, cal invertir en innovació...
És clar. Els mercats forans no sempre demanen el mateix que el mercat espanyol. Volen productes molt adaptats a les seves preferències. Parlem d'alimentació, un sector en el qual els gustos són molt importants. Cada mercat té una gamma de productes que li funcionen millor que d'altres. El producte va indefectiblement lligat al país al qual està destinat. Quan se surt fora, per tant, cal tenir molt clar què es va a vendre.
Quin és el mercat més receptiu als vostres productes?
Treballem bàsicament amb els països del centre d’Europa, però ara estem obrint altres mercats cap a l'Àsia, Rússia o Amèrica.
I en aquests casos també heu d’adaptar-vos als gustos locals?
No, els mercats asiàtics que nosaltres abordem busquen el gust europeu, que és el francès i l'italià. De fet, el vehicle que fem servir per entrar en aquests mercats són les mateixes empreses a les quals venem a Europa, que tenen fàbriques a Àsia i es caracteritzen per oferir producte europeu o americà. Amb petites adaptacions complim amb el que ens demanen.
Aquest és el secret per sobreviure en un món en transformació i en un escenari com l'actual?
El més important és treballar molt. La situació econòmica ho exigeix, tot i que cal dir que ja hem viscut altres moments potser no tan difícils, però sí complicats. És cabdal tenir cura dels equips. El capital humà és bàsic per a l'empresa. A aquest factor, cal sumar-hi una inversió decidida en R+D i la capacitat de teixir una xarxa atapeïda de relacions i contactes per abordar altres mercats.
Les propostes d'ACC1Ó per guanyar competitivitat us hi ajuden?
Sí. Crec que les ajudes de l'Administració són positives, però el fonamental és l'acció dels empresaris. Hem de saber fer productives aquestes ajudes.
...per exemple orientant la recerca cap a un nínxol de mercat com és el de la salut en alimentació?
La Morella Nuts ha invertit al voltant de sis milions d'euros en recerca en els darrers quatre anys. Tots els diners s'han destinat a l'alimentació funcional i sana, però alhora plaent. És el que els anglosaxons qualifiquen de healthy and indulgent. El discurs de la salut en alimentació ha penetrat totes les estructures. De fet, la Unió Europea ja ha publicat la llista dels Health Claims, és a dir les exigències que donen contingut a l'article 13 de la legislació que es publicarà a primers del 2010 i regularà tota la informació que es pot posar a les etiquetes dels productes. A partir d'ara, l'autoritat que regula la seguretat alimentària (European Food Safety Authority) exigeix que els beneficis que es mencionen es demostrin amb estudis clínics.
Aquest és el futur vers el qual s'orienta l'empresa?
La Morella Nuts ha treballat per posicionar-se en aquest sector. Hem coordinat un projecte important del programa CÉNIT de 21 milions d'euros, que ens ha aportat un coneixement important, i podem assegurar que estem al capdavant del que s'està fent al món pel que fa a l'alimentació funcional.