Casos d'empresa Tints Quadrada
Joaquim Quadrada és el director de Tints Quadrada. L'empresa ha incorporat recentment una nova tecnologia de plasma als seus teixits que n'assegura la seva impermeabilitat.
Les substàncies líquides que hi cauen al damunt rellisquen i no deixen taques. Els productes més rellevants on s'aplica aquesta tecnologia són els vestits de núvia i les sabates de muntanya.
Teixits que s'avancen al futur
Ens podeu explicar en què consisteix la nova tecnologia de plasma que heu incorporat sobre els teixits?
És una tecnologia que consisteix en aplicar una capa gairebé invisible de fluorocarbó sobre el teixit ja confeccionat. El fluorocarbó li confereix als teixits la propietat de repel·lir l'aigua i els líquids en general, aconseguint un efecte impermeable. Els materials tèxtils queden totalment impregnats d'aquest producte químic produint un efecte antitaca, sense cap alteració del color o del tacte del producte tractat. És un procés totalment ecològic en el que no es produeix cap residu.
L'aplicació d'aquest plasma en els vestits de núvia és el que veiem que pot tenir més èxit. Ara mateix, amb els tractaments actuals és molt difícil fer que una tela d'un vestit de núvia esdevingui repel·lent a les taques de manera durable en el temps sense variar el tacte, el caient o el color. Això és perquè els vestits de núvia estan fets de materials molt delicats. Però nosaltres, amb la nostra tecnologia, sí que ho hem aconseguit.
Coneixeu altres empreses nacionals o a nivell mundial que treballin amb aquesta tecnologia?
Tot i que tenim l'exclusivitat de l'aplicació d'aquest tractament a tercers dins l'Estat espanyol, no és un invent nostre ja que la idea va sorgir del Ministeri de Defensa d'Anglaterra. Aquest ministeri va desenvolupar la tecnologia per aconseguir un teixit repel·lent de líquid que fos lleuger amb l'objectiu de protegir els soldats en les guerres químiques i que permetés la seva capacitat de maniobra. En un inici el teixit dels uniformes dels soldats creats amb aquesta finalitat protectora eren molt gruixuts. Aquest fet repercutia en l'agilitat del moviment que alhora representava una incomoditat. Finalment el ministeri anglès va desenvolupar la tecnologia que permetia protegir del agents de la guerra química, majoritàriament olis, mitjançant un teixit lleuger.
La implementació d'aquesta tecnologia militar anglesa va permetre observar que l'invent podia tenir futur a nivell industrial i es va crear una empresa anomenada P21 amb la finalitat de comercialitzar-ho. P21 és la propietària de la patent i a l'actualitat ha venut la tecnologia per fabricar aquest producte a una reconeguda empresa del calçat de muntanya anglesa que ha tret al mercat els primers models amb aquesta tecnologia sota el nom de Ion-Mask. Altra empresa que s'ha fet amb els drets d'aplicació d'aquesta tecnologia és una empresa alemanya de fabricació de pipetes de laboratori amb l'objectiu d'aconseguir que aquestes siguin repel·lents dels líquids.
A nivell mundial, la nostra empresa i l'empresa anglesa propietària de la patent, són les úniques que disposen de la maquinària necessària per produir grans peces de roba tractades amb la tecnologia d'impermeabilització de líquids i d'antitaques.
Com va sorgir la idea d'incorporar aquesta tecnologia?
L'actual situació de crisi que afecta al mercat tèxtil des de fa un temps ens va motivar per cercar solucions innovadores. Fa un parell d'anys varem decidir buscar nous acabats per oferir al mercat. Mitjançant la contractació de consultors externs perquè fessin prospecció en el tema de la tecnologia de plasma ens varem assabentar de que aquest camp estava en fase d'estudi i de què la única empresa que en feia una explotació industrial era l'anglesa P21. Va ser aleshores quan ens varem informar de que P21 disposava de la màquines per fer aquests tipus d'acabats a nivell industrial.
Com valoren els vostres clients aquest avenç tecnològic?
La incorporació d'aquesta nova tecnologia no ha afectat als nostres clients més directes, ja que compleixen les característiques de l'oferta de productes que volen vendre. Es tracta d'un acabat bastant tècnic, relativament més car que un acabat tradicional i que respon a unes necessitats concretes. Aquesta aplicació només és adequada pels productes que tinguin un valor relativament elevat i en els casos que hi ha un interès de conservar-los a llarg termini. Cal tenir en compte que els productes de baix cost no són adequats pel tractament d'aquesta tecnologia ja que l'aplicació del tractament elevaria massa el cost de la peça.
Alhora però ens ha servit per incorporar noves tipologies de clients amb els que mai havíem tractat, sobretot dels professionals dedicats als vestits de núvia i de nit o els dedicats al món del calçat.
Creieu que el mercat està preparat per aquest tipus de tecnologia?
És una tecnologia totalment nova i, com a tal, és difícil d'implantar ja que és complicat explicar en què consisteix i alhora fer veure als interessats els seus avantatges. Molts professionals no estan acostumats a realitzar un tractament després d'acabar la peça, que és quan les empaqueten i les envien a les botigues, ràpidament. Valorem el potencial d'aquesta tecnologia per damunt d'aquestes dificultats que intentem superar. Malgrat que els inicis siguin una mica lents, creiem que quan es coneguin els avantatges dels productes tractats amb aquesta tecnologia, les xifres del negoci aniran en augment.
Quins van ser els reptes més importants que us vau plantejar a l'hora d'implantar aquesta tecnologia?
Inicialment varem elaborar un pla de negoci i ens varem adonar que aquesta tecnologia no acabava d'encaixar a Tints Quadrada. Les empreses de tints i acabats tracten teles sense confeccionar, mentre que la tecnologia de plasma s'incorpora en peces ja acabades. Per aquest motiu varem crear una nova divisió interna dins l'empresa, dedicada a les noves tecnologies i anomenada NAOX. Tot i què oficialment forma part de Tints Quadrada, aquesta nova divisió està actuant com una empresa apart que fins i tot té una pàgina web pròpia.
Quin creieu que és el futur de Tints Quadrada a partir d'ara?
Considerem que el futur del tèxtil tradicional és complicat, pels efectes de la crisi que arrossega des de fa uns quants anys amb les importacions de la Xina i els que es comencen a notar de la crisi econòmica actual. Al sector cada dia sorgeixen noves empreses que acaben tancant. Per aquest motiu des de Tints Quadrada intentem potenciar aquesta innovació tecnològica amb l'objectiu d'ampliar -el negoci i la cartera de clients-. Hem dipositat moltes esperances en el fet de llançar un producte nou.
Segons la vostra opinió és important la innovació per garantir el futur d'una empresa?
Sí, és clar, la innovació és un element clau per poder-se diferenciar i arribar a nous mercats, sobretot quan és directament al producte al que li afecta aquesta innovació.