Informes sectorials
Catalunya compta amb 103 empreses dedicades a la proteïna alternativa que facturen 269 milions d'euros, segons el primer estudi d'ACCIÓ que radiografia el sector. Generen més de 900 llocs de treball en un àmbit estratègic que creixerà de manera exponencial els pròxims anys
La demanda mundial d'alternatives a la carn està creixent a causa de la preocupació per la salut i la sostenibiliat que impulsa més consumidors a reduir-ne el consum. No és d'estrenyar, doncs, que més de la meitat dels europeus que ingereixen carn ja ho hagin fet. Una tendència a l'alça que ja es tradueix en noves solucions, productes i oportunitats empresarials.
Catalunya no n'és cap excepció. Les empreses que es dediquen a la proteïna alternativa a casa nostra ja són més d’un centenar, generen més de 900 llocs de treball i tenen un volum de facturació de 269 milions d’euros. Així ho recull l’informe El sector de la proteïna alternativa a Catalunya (document .PDF) elaborat per ACCIÓ, que radiografia per primera vegada aquest àmbit del sector alimentari a Catalunya.
Creixement exponencial de la proteïna alternativa
Per proteïna alternativa s’entén aquells anàlegs vegetals de la carn, vegetals de la llet, substituts del peix i el marisc, carn cultivada a base de cèl·lules i noves fonts de proteïna com els insectes, bolets, algues i microorganismes.
Les vendes totals de la proteïna a escala global han passat de 21.000 milions de dòlars el 2017 a més de 27.000 milions el 2022, fet que evidencia la tendència a l’alça d’aquest sector. De cara al 2040, es calcula que el volum de negoci del sector de la proteïna alternativa augmentarà fins a arribar a un trilió de dòlars.
Radiografia i tendències del sector
L’anàlisi contempla tant empreses dedicades exclusivament als productes basats en proteïna alternativa com d’altres del sector carni o lacti amb línies de producció vegetals, a banda de les especialitzades en ingredients per a la millora del sabor, l’aroma, la textura dels aliments o els suplements. D’aquestes empreses, el 68% són pimes i el 36,9% es van establir fa menys de 10 anys. A més, el 10,7% són startups i el 14,6% són filials d’empreses estrangeres. Amb tot, és un àmbit internacionalitzat, ja que el 69,9% de les companyies són exportadores i el 53,4% ho són de manera regular.
Un altre dels aspectes que analitza l’estudi d’ACCIÓ són les oportunitats de negoci que planteja l’àmbit de la proteïna alternativa per a les empreses catalanes al món. Així, el document apunta que països com Singapur, Canadà, la Xina, Sudàfrica, Austràlia, els Països Baixos o França estan experimentant canvis en les tendències dels consumidors que fan créixer la demanda d’aquests productes.
Tot i això, l’informe també analitza els reptes a què ha de fer front el sector. Entre d’altres, s’apunta a la necessitat d’impulsar el desenvolupament tecnològic perquè les empreses centrades en la proteïna alternativa puguin arribar a unes capacitats de producció equivalents a les d’alimentació tradicional. Aquestes innovacions també han de permetre explorar el procés de fermentació i cultiu de cèl·lules per obtenir aquests nous productes.
Consulta aquestes i més dades de forma detallada a l’informe El sector de la proteïna alternativa a Catalunya (document .PDF).