Informes país
El sector de menjar gurmet a Polònia és un dels segments del sector alimentari que han registrat un desenvolupament més dinàmic en els últims anys (amb creixements anuals del 12-15%), superant en molt la dinàmica de desenvolupament del mercat alimentari en la seva totalitat (2,8%).
El sector de l'alimentació gurmet és una interessant oportunitat de negoci a Polònia
El país i el sector
Polònia és amb 38.120.000 de persones i 312,7 km2 el 6è país de la UE en població i extensió. És la 6a major economia de la UE i està entre les 20 més potents del món amb un creixement del PIB superior a la mitjana europea, amb un 1,7% el 2013.
El sector de menjar gurmet és un dels segments del sector alimentari que han registrat un desenvolupament més dinàmic en els últims anys (amb creixements anuals del 12-15%), superant en molt la dinàmica de desenvolupament del mercat alimentari en la seva totalitat (2,8%).
Aquests creixements sense precedents del menjar gurmet a Polònia vénen motivats per diferents factors:
- Tendència creixent del poder adquisitiu de les llars poloneses
- Promoció en els mitjans de comunicació (televisió, premsa) i programes dedicats a l'art de cuinar, així com revistes dedicades a la cuina
- Increment del nombre de polonesos que viatgen o viuen fora del país, els quals en tornar a Polònia volen seguir consumint els productes gurmet als que estan habituats
Per quantificar una mica el seu potencial, cal apuntar que, en els països de l'Europa Occidental, el menjar tipus prèmium (o gurmet) sol representar un 5% -10% de tot el mercat, mentre que a Polònia només representa un 2-3%
Els canals de distribució del menjar gurmet a Polònia són: botigues especialitzades, supermercats o hipermercats (que, gradualment, introdueixen productes gurmet, ecològics), casos d'E Leclerc, Alma o Piotr i Paweł, botigues en línia o delicatessen
Un punt fort del sector del menjar gurmet és la manca de productes substitutius, per la qual cosa no es veu negativament afectat per la creixent tendència de les botigues low cost (p.e. Biedronka). I fins i tot algunes xarxes de botigues fan servir els productes prèmium o gurmet (d'Itàlia, Espanya, Grècia o Orient Pròxim) com a millora de la seva marca.
Oportunitat
Actualment, l'oferta catalana de productes gurmet / prèmium al mercat polonès és escassa i limitada a productes típicament mediterranis.
Per tant, es detecten oportunitats entre d'altres per als següents grups de productes:
- Pastes i salses: possibilitat d'entrar amb productes que continguin diferents barreges d'ingredients o d'alts valors nutritius, p.e. que continguin farina d'arròs o de blat de moro, fajol / blat sarraí, cigrons...
- Productes transformats de fruita i verdura
- Iogurts
- Oli d'oliva de màxima qualitat, coco
- Productes per a nadons (productes innovadors o per a infants amb al·lèrgies)
- Melmelades
- Galetes i postres
- Formatges
- Pernils i embotits
En definitiva, els clients polonesos estan interessats en els productes que es distingeixin de la competència actual per la seva innovació o valors dietètics.