Idees d'experts Werner Vogels
Com s'adapta una empresa de comerç electrònic als canvis del mercat?
Per Werner Vogels, CTO d'Amazon, la clau de l'èxit passa per fer innovació constant, tenir equips humans petits i àgils i una bona disposició i reacció davant el fracàs, sense deixar de banda la relació de confiança que cal establir amb els clients.
Idees Força
Quan parlem de comerç electrònic, és important entendre i definir cap a on cal dirigir tot l'esforç en una idea emprenedora, en una empresa. En el cas d'Amazon, es mouen vers quatre punts clau: cal aportar qualitat (un ampli catàleg de productes que doni diversitat i estigui sempre in crescendo, sense estancar-se), cal apostar per l'eficiència (en els processos logístics per fer arribar un producte al client), cal facilitar el procés de compra al consumidor (oferint bones eines, com una web clara) i cal, per últim però no per això menys important, abaratir el producte. Si enfoquem l'energia i els processos d'innovació cap a qualsevol d'aquests punts, obtindrem beneficis i la nostra tasca no serà en va.
Des d'Amazon tenen clara la seva fórmula per a l'èxit: equips humans petits i àgils, una bona disposició i reacció al fracàs empresarial i la filosofia del 'Sí Institucional'. Aquest concepte recull la idea que, qualsevol proposta que es faci rep, per defecte, una resposta positiva, un sí! o un endavant!, i si algú de l'equip no hi està d'acord, ha de posar per escrit els motius pels quals creu que no és una bona idea aplicar la proposta en qüestió. D'aquesta manera, tot és possible mentre no es demostri el contrari.
Qualsevol empresa, i Amazon no és cap excepció, ha de buscar i lluitar per la confiança total del client: cal conversar amb el consumidor i fer-li entendre que, qualsevol cosa que fas, la fas pel seu bé. Només així pots generar relacions de confiança mútua.
Quant a desenvolupament de producte, a Amazon treballen de la següent manera: el procés comença amb una nota de premsa i un document de FAQ per al consumidor. D'aquesta manera, sempre es pot tornar enrere i consultar el que havies promès (explícit a la nota i al document de FAQ) i comparar-ho amb el producte que finalment has produït.
Aportar valor als seus usaris és un altre dels punts fonamentals sobre els quals es basa l'èxit d'Amazon. Com s'aconsegueix això? Invertint només en aquelles qüestions que preocupen o tenen conseqüències directes sobre els consumidors. Així s'explica, per exemple, l'evolució d'Amazon al llarg dels anys, que ha passat de vendre només llibres, a comptar també amb música, joguines, productes de bellesa, mobles i electrodomèstics entre els seus productes.