• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Tres estratègies per internacionalitzar una empresa industrial

Articles i altres publicacions

La irrupció de les tecnologies de la indústria 4.0 ofereix una nova via per al desenvolupament del negoci internacional de les empreses industrials; un complement als models clàssics de distribució i implantació que segueixen funcionant bé a mercats com Polònia o el Brasil

Si la indústria representa a Catalunya un 21% del PIB és en bona part gràcies a la seva activitat exportadora. El teixit industrial català, ampli i divers, és capaç de competir al món amb una proposta de valor, com demostra el significatiu creixement de les exportacions d’alt component tecnològic (representen un 10,9% del total al 2018, amb cinc anys consecutius de creixement). Per fer de l’empresa industrial una companyia internacionalitzada, les estratègies tradicionals s’han centrat en la distribució i la implantació; unes vies que ara ja complementen les solucions tecnològiques que ofereix la indústria 4.0. Digitalitzar la indústria, doncs, també obre portes al món.

“La incorporació de tecnologies digitals fa més competitiva l’empresa”, assegura Carles Miranda, coordinador del programa d’Indústria 4.0 d’ACCIÓ en un dels seminaris de la Setmana de la internacionalització 2019 celebrat a ACCIÓ. Alhora, afegeix, “les empreses innovadores s’internacionalitzen més i millor que les que no innoven”. En aquest sentit, apostar per la digitalització de l’empresa és una manera d’acostar-se al següent negoci internacional per a la companyia.

Una de les empreses que ha trobat en les solucions d’indústria 4.0 el seu passaport cap al negoci internacional és Geprom, que fa tres anys que treballa a Mèxic de la mà del Grup Volkswagen. El seu és un exemple de com els clients demanen als proveïdors de tecnologia 4.0 que els acompanyin i repliquin els seus processos i tecnologies de digitalització a altres països.

"Les estratègies tradicionals d'internacionalització industrial s’han centrat en la distribució i la implantació; a les que ara s'hi suma la via de l'exportació de solucions 4.0"

“Mèxic és un país molt gran amb molta indústria, però amb una automatització que va un pas per darrere d’Europa”, assegura Darío Cesena, director general de Geprom. En la majoria de plantes productives, explica, “la gestió de dades està dividida en moltes illes que dificulta la recol·lecció i anàlisi de dades de forma conjunta. Les noves eines permeten reunir les dades de maquinària, operaris, etc. en una sola plataforma”.

A Polònia, distribució

Una via més clàssica és la que han emprès les empreses catalanes que han tingut èxit a Polònia. “Ho han fet aportant un producte i un empaquetatge innovador, apostant per la qualitat”, assegura Michal Chabasiewicz, director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Varsòvia. I a més, en la majoria d’aquests processos, la distribució ha estat el camí d’entrada al mercat polonès.

Els distribuïdors locals, destaca, “tenen el coneixement del mercat i parlen l’idioma, fet molt valorat pels clients”. De fet, el director d’ACCIÓ a Varsòvia insisteix que el contacte humà és indispensable per fer negocis a Polònia, sobretot per iniciar la relació. “El distribuïdor també pot ajudar en la part burocràtica, en el servei post-venda o en la gestió del cobrament”.

"Polònia és un dels mercats on la internacionalització industrial a través de la distribució segueix sent interessant"

A l’hora de seleccionar-lo, Chabasiewicz assenyala els aspectes principals. “D’entrada, que ens generi confiança. Però també ha de ser algú amb qui es puguin acordar temes pràctics com unes pautes de comunicació fixades per avaluar el funcionament cada poc temps”.

Implantar-se al Brasil

A diferència de mercats com el polonès, a d’altres com el Brasil la via més factible per a la internacionalització de l’empresa industrial és la implantació. “Permet ser a prop d’un mercat llunyà de Catalunya; i en redueix els costos duaners, logístics i tributaris”, assegura Josep Maria Buades, director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Sao Paulo.

“Implantar-s’hi disminueix l’impacte de la fluctuació del canvi i del proteccionisme del mercat”, afegeix Buades; que recorda que un cop l’empresa disposa de societat al país també pot accedir a algunes línies de crèdits tous de bancs locals i a beneficis fiscals.

Una de les empreses catalanes que han optat per aquest camí és Taurus. El fabricant de petits electrodomèstics hi va arribar el 2002 “amb la idea de crear una empresa des de zero i va ser un fracàs”, reconeix el seu president, Ramon Termens. Al cap de poc, però, l’empresa d’Oliana va trobar la seva oportunitat quedant-se amb una filial del grup Moulinex. “Era una empresa gairebé tancada amb la que vam decidir marxar de Sao Paulo i anar a Ceará. Avui hi tenim gairebé 400 persones treballant-hi”, valora Termens.

"Taurus representa un dels exemples d'internacionalitzar-se al Brasil a través de la implantació"

Precisament les fusions i adquisicions són algunes de les opcions més habituals en la implantació al Brasil, tal com destaca Josep Maria Buades. “És una fórmula més ràpida que la implantació greenfield o que l’aproximació a un soci local amb qui anar creant una relació cada cop més estreta”, afegeix.

Sigui com sigui, el director d’ACCIÓ a Sao Paulo assenyala zones franques com la de Manaus, a prop de l’Amazones, com bones ubicacions on implantar-s’hi. “Ofereixen avantatges que compensen el fet de produir en zones allunyades de les principals ciutats”. Ho corrobora el president de Taurus, per qui “en termes industrials no és el mateix anar a qualsevol zona. Depèn molt dels incentius, que són molt importants en les zones més desafavorides”.