• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

6 coses que no sabies del sector TIC a Kenya

Articles i altres publicacions

Els safaris o les tribus masai formen part del nostre imaginari quan pensem en Kenya. Més enllà dels tòpics, el país es coneix com la Silicon Savannah perquè compta amb un sector TIC potent: la penetració del mòbil supera el 85% de la població i les connexions de 4G són les millors de tota Àfrica.

Per desmuntar tòpics, és important viatjar a Kenya i obtenir una imatge més acurada de la seva realitat econòmica. Aquest hub regional de l’Àfrica de l’Est, membre de l’EAC (Comunitat de l’Àfrica Oriental, en les seves sigles en anglès), té una economia diversificada i industrialitzada dins de la regió que ha crescut un 5% de manera sostinguda els darrers anys.

La Silicon Savannah d’Àfrica es caracteritza per l’adopció generalitzada de les noves tecnologies. Robert Bach, director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Nairobi, ens explica tot el que hem de saber del sector TIC a Kenya durant una de les sessions del Focus Àfrica i Pròxim Orient.

    1. A Kenya hi ha més línies mòbils que persones: El mòbil ha revolucionat el sector TIC a Kenya. Actualment, el 85,5% de la població té un dispositiu mòbil, dels quals la meitat són smartphones. També és molt comú que els usuaris comptin amb dos dispositius: un telèfon de dades i un altre reservat només per a trucades. A més, la penetració d’internet arriba al 86% a Kenya, molt per sobre de la mitjana al continent africà, que se situa en el 34%. Les connexions de 4G són les millors de tota Àfrica.
    2. El pagament a través del mòbil triomfa: L’any 2007, la companyia kenyana de telecomunicacions Safaricom va llençar una innovació al mercat financer que va tenir una àmplia acollida. Es tractava de M-Pesa, un sistema que permet fer pagaments a través del mòbil. El mobile money ha acabat arraconant, doncs, les targetes de crèdit a Kenya i s’ha imposat en el pagament de factures o de simples compres al supermercat.
    3. El govern impulsa el sector TIC: El sector públic kenyà també ha adoptat les noves tecnologies i té un alt nivell de digitalització. La majoria de tràmits es poden fer online, com el pagament de tributs o la declaració de la renda. L’administració ha presentat una agenda destacada per impulsar les TIC en quatre grans àmbits: la seguretat en l’alimentació, l’accés a l’habitatge, la manufactura i la digitalització del sistema de salut
    4. Les oportunitats són a la base de la piràmide: Tot i que a Kenya la classe mitjana creix (actualment és del 20%), si les empreses catalanes saben adaptar-se al gruix del mercat local tindran més oportunitats d’èxit. Això és el que va fer M-Pesa: enfocar el seu servei a la població que hi ha a la base de la piràmide. Una població familiaritzada amb les TIC, oberta a provar noves propostes i que està avesada a l’m-commerce (la compra a través del mòbil) a través de diverses plataformes com Jumia, l’Amazon africà.
    5. El fintech, l’agritech i la mobilitat son alguns subsectors TIC amb més oportunitats: Amb l’aparició de diversos operadors de mobile money, els bancs han de reinventar-se per guanyar terreny: el sector fintech és un dels que presenta més oportunitats a Kenya. La catalana Strands ja ho està aprofitant i està ajudant la banca local a millorar la seva oferta de banca digital personalitzada. També ho és l’agricultura de precisió, que incorporarà drons i sensors per millorar la producció agrària. D’altra banda, el país viu un auge del sector TIC vinculat a la mobilitat, amb la presència d’operadors com Uber, Taxify o la catalana Glovo, que recentment ha llançat el seu servei de missatgeria a Nairobi.
    6. Ja hi ha empreses catalanes que hi fan negoci: A banda de Strands i Glovo, les firmes catalanes AFR-IX Telecom i AIS Group ja estan aprofitant les oportunitats de negoci de Kenya i han comptat amb l’assessorament de l’Oficina d’ACCIÓ a Nairobi. AIS Group està especialitzada en intel·ligència artificial; el seu responsable de desenvolupament de negoci a Àfrica, Daniel Torrents, anima els empresaris a aprofitar la marca Barcelona i a oferir productes i serveis que ajudin al desenvolupament del país. Torrents destaca que Kenya és un mercat obert, amb un alt nivell d’anglès, professionalitzat i amb talent local. Cal no oblidar que és un país receptor d’ajudes multilaterals i que l’empresa catalana també pot optar-hi si s’alia amb un soci local. AFR-IX Telecom, proveïdor de serveis tecnològics amb seu a Barcelona, ha portat internet a 25 països de l’Àfrica i el 100% dels seus ingressos provenen d’aquest continent. Norman Albi, CEO de l’empresa, aconsella d’instal·lar-se a Kenya per fer-hi negoci, enlloc de pensar en anar i tornar del país. Albi afirma que Kenya és un mercat a llarg termini, on els ritmes són més lents, però amb una economia estable i que només pot créixer. Anima a pensar en Kenya en clau regional i com a porta d’entrada a l’Àfrica de l’Est.