Què has de saber?
Les explotacions ramaderes i els centres de gestió de dejeccions ramaderes han de disposar d’un pla de gestió de dejeccions ramaderes.
També les instal·lacions que tracten dejeccions ramaderes, soles o barrejades amb altres materials orgànics, en quantitat anual superior a 1.500 kg de N, amb destí a aplicació agrícola, han de disposar del pla de gestió agrària dels productes obtinguts.
En aquest pla ha de quedar degudament justificada la gestió de les dejeccions i el nitrogen procedent de l’explotació.
Aquest pla de gestió és un dels requeriments establerts a la Llei 20/2009, de prevenció i control ambiental de les activitats. Les explotacions ramaderes, en funció d’aquesta llei, poden estar incloses en els següents règims d'intervenció ambiental:
- Autorització ambiental (Annex I)
- Llicència ambiental (Annex II)
- Comunicació (Annex III)
L’elaboració i presentació del pla de gestió de les dejeccions ramaderes (PG) es fa a través de l’aplicació informàtica eDERAN.
Per accedir a eDERAN només cal autenticar-se a través dels sistemes de certificat digital admesos per la seu electrònica. Si no disposeu de certificat digital podeu accedir amb IdCat Mòbil escollint l'opció "VALID".
Trobareu més informació al web d’eDERAN, apartat Plans de gestió, i qualsevol consulta sobre aquest tema la podeu adreçar a ederan.accioclimatica@gencat.cat.
A qualsevol persona física o jurídica titular d’una explotació ramadera.
El pots sol·licitar en qualsevol moment.
Per eDERAN cal adjuntar documentació al Pla de gestió per determinades casuístiques dels Plans de gestió:
Si en el Pla es preveu un tractament de les dejeccions ramaderes de nitrificació-desnitrificació, cal adjuntar la justificació que es compleixen els criteris tècnic per autoritzar aquest tractament.
Si en el Pla es preveu la venda de producte fertilitzant registrat, cal adjuntar una memòria descriptiva.
Si en el Pla es preveu gestionar dejeccions en terres de fora de Catalunya, cal adjuntar l’autorització emesa per la autoritat competent on s’aplicaran les dejeccions ramaderes.
Si en el Pla s’emplena l’apartat Altres destinacions, cal aportar documentació justificativa d’aquesta gestió.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit. Pels PG presentats a partir del 18 de març de 2023 (inclòs), no hi ha taxa vinculada a la tramitació dels Plans de gestió d’acord amb la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023 i la Llei 3/2023, del 16 de març, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2023.
Passos a fer
-
Primer pas
Presentar
Totes les explotacions ramaderes han de presentar el PG per l’eDERAN.
Totes les explotacions ramaderes han de presentar el PG per l’eDERAN.
-
Segon pas
Rebre resposta de l'Administració
Quina resposta es rep de l'Administració?
Quina resposta es rep de l'Administració?
- De la mateixa aplicació eDERAN, en tots els casos, s’obté un informe del Pla de gestió de forma automàtica, en el moment de la presentació del Pla de gestió.
- En aquest document-informe hi consten les dades del Pla, el registre d’entrada i la valoració del Pla. El sentit d’aquest informe pot ser favorable, desfavorable o bé indicar “pendent de revisió”, quan al Pla de gestió s’ha trobat alguna incidència i cal que l’Administració el revisi.
-
Tercer pas
Continuar tramitació del permís ambiental
L’informe del Pla de gestió permet continuar amb la tramitació del permís ambiental, que en funció de l’annex de la Llei 20/2009 serà:
L’informe del Pla de gestió permet continuar amb la tramitació del permís ambiental, que en funció de l’annex de la Llei 20/2009 serà:
Annex I Tràmit autorització ambiental
Les explotacions ramaderes d’Annex I han d’utilitzar els tràmits específics que es troben al Portal de Tràmits de la Generalitat (OVT): Autorització ambiental integrada
Annex II i III Tràmit de llicència ambiental i règim de comunicació
Les explotacions d’Annex II i III han de contactar amb l'ajuntament perquè indiqui quin canal té habilitat per la presentació de la documentació.