Què has de saber?
En el marc de la gestió forestal sostenible s'han publicat els ajuts per a finques forestals de titularitat privada per a les reforestacions de coníferes, planifolis, producció de tòfona (Tuber melanosporum) i pinyó.
- Presentació de sol·licituds: fins al 22 de maig de 2025, inclòs.
- Finalització d’actuacions: fins al 16 de novembre de 2026, inclòs.
- Justificació de feines: fins al 30 de novembre de 2026, inclòs.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
A l'hora d'enviar el formulari, cal que us identifiqueu amb l'idCATMòbil o un certificat digital de persona física, persona jurídica o persona vinculada.
- A persones físiques i jurídiques titulars de terrenys forestals.
- A associacions de propietaris/àries forestals legalment constituïdes i amb personalitat jurídica pròpia i inscrites en el registre corresponent.
- Presentació de sol·licituds: fins al 22 de maig de 2025, inclòs.
- Finalització de les actuacions: fins al 16 de novembre de 2026, inclòs.
- Justificació: fins al 30 de novembre de 2026, inclòs.
- Còpia del DNI/NIF/NIE de la persona sol·licitant, en cas que el CPF no estigui autoritzat a sol·licitar-ho directament.
- En el cas que hi hagi un representant que signi en nom del sol·licitant, còpia del DNI/NIF/NIE, en cas que el CPF no estigui autoritzat a sol·licitar-ho directament.
- En el cas que hi hagi un representant que signi en nom del sol·licitant, còpia de l'acreditació de la capacitat del representant per qualsevol mitjà vàlid en dret que en deixi constància (poders notarials o escriptura inscrita en el registre que correspongui o haver tramitat l'alta al Representa).
- En el cas d'associacions forestals, autorització dels/de les propietaris/àries de l'associació per sol·licitar i rebre l'ajut.
- En el cas de persones jurídiques i associacions forestals, còpia de les escriptures i/o estatuts registrats de l'entitat sol·licitant, si escau.
- Certificat actualitzat d'inscripció al registre administratiu corresponent a l'any de la convocatòria, o, si no, l'any anterior.
- En el cas de copropietat dels terrenys, autorització de totes les persones propietàries a un d'ells per sol·licitar i percebre l'ajut.
- Memòria de l'actuació a realitzar, signada per la persona sol·licitant o per qui en té la representació.
- Pressupost de l'actuació a realitzar, desglossat per partides i conceptes de despesa i signat per la persona sol·licitant o pel seu representant.
- Mapa topogràfic a escala 1/10000 o 1/5000 on es trobi clarament definida (fitxer vectorial).
- Autorització d'associació propietaris/àries.
- Autorització copropietaris/àries.
- En cas que els documents que s'han d'adjuntar a la sol·licitud d'acord amb les bases ja figurin en poder del Centre de la Propietat Forestal, la persona sol·licitant podrà no presentar-los declarant la data i l'òrgan o dependència en què van ser presentats, sempre que no s'hagin produït modificacions, no hagi prescrit el període de vigència i no hagin transcorregut més de 5 anys des de la finalització del procediment pel qual es va lliurar.
Documents
Per a totes les persones sol·licitants:
- Disposar de la catalogació com a finca rústica no urbanitzable dels terrenys objecte d'actuació.
- No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, ni tenir cap deute amb la Generalitat de Catalunya.
- Per a empreses amb establiments oberts al públic, complir les obligacions que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.
- En cas d'empreses amb 50 treballadors/es o més, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.
- En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- En el cas d'associacions, tenir els seus estatuts adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.
- En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 150 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes, d'acord amb l'article 36 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol.
- No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31 de juliol de 2014).
- Quan es tracti de persones físiques empresàries, estar donat d'alta en el cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.
- Per a subvencions d'import superior a 30.000 €, quan les persones sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiari les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos en l'esmentada Llei.
- Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda. En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, l'ajut global de minimis rebut no ha de superar els límits establerts.
- En el cas d'agrupació de persones físiques o jurídiques, no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i l'article 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Pel que fa a la concurrència amb altres ajuts, sens perjudici de les limitacions que disposa l'article 3 del Reglament (UE) 1407/2013, el règim d'acumulació amb altres ajuts de minimis es regeix per l'article 5 de l'esmentat reglament. Els ajuts que estableix aquesta Ordre, es podran acumular a altres ajuts públics per les mateixes despeses subvencionables, sempre que aquesta acumulació no doni lloc a una intensitat superior a l'establerta per a les circumstàncies concretes de cada cas per la normativa comunitària.
Criteris tècnics:
Reforestacions
- Les espècies plantades poden ser coníferes o planifolis. Aquest concepte no inclou plantacions experimentals.
- El material vegetal ha d'estar produït d'acord amb el Reial decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització de materials forestals de reproducció, i la normativa fitosanitària vigent, i ha d'anar acompanyat de la documentació que aquestes normes estableixin.
- El marc de plantació serà el més adient per garantir la qualitat i l'equilibri de la massa segons el tipus d'espècie i el tractament fixat.
- El concepte d'instal·lació d'elements individuals de protecció inclou la de protectors envers la fauna en el moment de la plantació, amb estaca al costat del vent dominant i tapat amb terra de manera consistent i ferma, de tal manera que s'eviti l'efecte xemeneia.
- La primera reposició de fallades és objecte de subvenció sempre que afecti un percentatge d'arbres superior al 25% i quan l'afectació sigui per causes alienes al procés de plantació, inclòs l'estat de la planta. La reposició de fallades ha d'estar vinculada a una plantació de la qual es pugui fer el seguiment des del moment de la plantació.
- Aquest concepte inclou una segona reposició quan l'afectació no sigui per causes pròpies del procés de plantació, d'acord amb el punt anterior. La reposició de fallades ha d'estar vinculada a una plantació de la qual es pugui fer el seguiment des del moment de la plantació.
- El concepte de manteniment de les plantacions es refereix a les estassades al voltant de les plantacions durant els primers cinc anys.
Producció de tòfona
- Les espècies micorrizades són aquelles que millor s'adaptin a les condicions del terreny i responguin favorablement a la inoculació del fong. Cal el certificat de la planta de garantia d'inoculació (no hi ha d'haver presència d'altres fongs gènere Tuber). En el procés de plantació, i així es preveu en l'import màxim de l'ajut, s'han d'adoptar les mesures necessàries per garantir la supervivència de la plantació.
- Tanca perimetral de protecció envers la fauna, que inclou la instal·lació de malla cinegètica metàl·lica galvanitzada i la col·locació de pals de fusta, tractats, o de castanyer, d'un mínim de 150 cm d'alçada cada 4 metres i formigonat de les cantonades i els pals de la porta; es considera la instal·lació d'una porta de 4 metres formada per dues fulles de 2 metres x 1,5 metres d'alçada. La tanca perimetral haurà de mostrar la tensió adequada per garantir la seva estructura i funció en el temps.
- El material vegetal ha d'estar produït d'acord amb el Reial decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització de materials forestals de reproducció, i la normativa fitosanitària vigent, i ha d'anar acompanyat de la documentació que aquestes normes estableixin.
Producció de pinyó
- El material vegetal (en el cas de planta empeltada), ha d'estar produït d'acord amb el Reial decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització de materials forestals de reproducció, i la normativa fitosanitària vigent, i ha d'anar acompanyat de la documentació que aquestes normes estableixin.
- Un màxim de peus empeltats o plantats de 450 peus/ha i mínim de 250 peus/ha.
- Les pues de pi pinyer han de procedir d'arbres de camps de peus mare declarats segons la normativa reguladora del material forestal de reproducció. Caldrà el certificat de recollida.
- En el procés d'empelt, i si així es preveu en l'import màxim de l'ajut, s'han d'adoptar les mesures necessàries per garantir-ne la supervivència.
- Es poden empeltar masses naturals joves de fins a 10 anys. També repoblacions forestals o de terrenys agrícoles de fins a 5 anys, s'han d'adoptar les mesures necessàries per garantir-ne la supervivència i la massa restant ha de quedar aclarida per a una adequada producció de pinya de pi pinyer.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Conceptes subvencionables:
Reforestacions
- Plantacions de coníferes i planifolis.
- Reposició de fallades.
- Manteniment de plantacions.
- Instal·lació d'elements individuals de protecció contra la fauna (protectors).
Producció de tòfona negra (Tuber melanosporum)
- Plantació d'espècies micorizades per al conreu de la tòfona.
- Instal·lació d'elements de protecció col·lectius contra la fauna (tanca perimetral de protecció).
- Reposició de fallades.
Producció de pinya
- Empelt amb pues de pi pinyer que procedeixen de camps de peus mare declarats segons normativa reguladora.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Fins al 22/05/2025Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Pot consultar l'estat del tràmit:
Pot consultar l'estat del tràmit:
- Al Canal Empresa (amb idCATMòbil i/o certificat digital).
- A Estat de les meses gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Trucant al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta de l'Administració?El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la mitjançant publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya és de 6 [...]
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la mitjançant publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya és de 6 mesos, a comptar des de la data en què finalitza el termini de presentació de sol·licituds.
En cas de manca de resolució expressa, la sol·licitud es considera desestimada per silenci administratiu.Quina resposta es rep?
L'òrgan competent per resoldre és el director gerent del Centre de la Propietat Forestal.
La notificació de tots els actes de tràmit de l’expedient i les seves resolucions es realitzaran mitjançant la publicació al Tauler electrònic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes. Indicarà els recursos que procedeixin, l’òrgan davant el qual s’han d’interposar i el termini per interposar-los.
Prèviament a la publicació en el tauler electrònic, les persones interessades rebran un avís al correu electrònic que hagin fet constar en l’imprès de sol·licitud. Aquest avís no té efectes de notificació i serveix als únics efectes d’informar el potencial beneficiari de quan s’efectuarà aquesta notificació que tindrà lloc amb els mitjans esmentats.Es pot presentar un recurs?
Contra la resolució del director gerent del Centre de la Propietat Forestal, que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la persona titular del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar a partir de l'endemà de la notificació de la resolució.
En el cas de silenci administratiu, el recurs d'alçada davant la persona titular del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació es podrà interposar en qualsevol moment a comptar a partir de la data en què s'exhaureixi el termini per resoldre i notificar, tal com estableix l'apartat anterior. -
Quart pas
Justificar la subvenció
Documents de finalització de treballs:
Documents de finalització de treballs:
- Sol·licitud de pagament.
- Còpia de la documentació acreditativa de la titularitat de la finca o finques objecte d'actuació (Nota simple del Registre de la Propietat o escriptura pública, registrada i completa.
Documentació de justificació de treballs:
- Factures i comprovants de pagament.
Els terminis de presentació de finalització de les actuacions i de justificació són els següents:
- Finalització de les actuacions: fins al 16 de novembre de 2026, inclòs.
- Justificació: fins al 30 de novembre de 2026, inclòs.