Què has de saber?
La ciutadania té dret a accedir a la informació ambiental que estigui en poder de les autoritats públiques o en d'altres organismes dependents d'aquestes, a part de participar-hi públicament i accedir a la justícia en matèria de medi ambient.
Als ciutadans i ciutadanes que volen estar informats sobre temes mediambientals.
Es pot sol·licitar en qualsevol moment.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Que s'entén per informació ambiental?
La informació ambiental engloba:
- L'estat de l'aire.
- L'estat de l'aigua.
- L'estat del sòl.
- L'estat de la terra.
- L'estat dels paisatges i dels espais naturals, inclosos els aiguamolls i les platges.
- La diversitat biològica.
- Les substàncies contaminants.
- El foment de les energies renovables.
- El soroll.
- Els residus.
- Les emissions o abocaments que puguin afectar el medi ambient.
Quan no es podrà rebre la informació?
Les autoritats públiques no facilitaran informació ambiental quan:
- La informació sol·licitada no sigui competència seva ni de cap dels seus organismes dependents.
- La sol·licitud no tingui fonament.
- La sol·licitud estigui formulada de manera excessivament general.
- La sol·licitud es refereix a material en elaboració o a documents encara inacabats. Si la denegació es basa en aquest motiu, l'autoritat pública pertinent haurà de mencionar a la denegació de la sol·licitud d'informació que està preparant el material i informar del temps previst per acabar la seva elaboració.
- La sol·licitud es refereix a comunicacions internes.
- Quan la informació ambiental pot revelar informació que pot afectar negativament a:
- La confidencialitat dels procediments de les autoritats públiques.
- A les relacions internacionals.
- A la defensa nacional.
- A la seguretat pública.
- A causes o assumptes subjectes a procediments judicials.
Com es rep la informació ambiental?
Amb relació al servei d'informació ciutadana, les persones que hi vulguin accedir tenen el dret de rebre la informació ambiental sol·licitada en la forma o format escollits excepte:
- Si la informació ja ha estat difosa en una altra forma o format al qual la persona sol·licitant hi pugui accedir fàcilment. En aquest cas, l'autoritat pública informarà la persona sol·licitant sobre com pot accedir a la informació en qüestió o si la trametrà en el format disponible.
- Si l'autoritat pública considera raonable posar a disposició de la persona sol·licitant la informació en una altra forma o format i ho justifica adequadament. Les autoritats públiques procuraran conservar la informació ambiental que tinguin en poder seu o en d'altres subjectes en nom seu, en formes o formats de fàcil reproducció i accés mitjançant telecomunicacions informàtiques o d'altres mitjans electrònics.
- Si l'autoritat pública resol no facilitar la informació, parcialment o totalment, haurà de comunicar-ne a la persona sol·licitant els motius en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud en els registres de l'autoritat pública competent per fer-li saber la forma o format en què podria facilitar la informació sol·licitada i indicar els recursos que escauen contra la negativa de l'autoritat.
Quines són les actuacions de les administracions públiques?
Les administracions públiques han de realitzar les següents actuacions:
- Informar el públic de manera adequada sobre els drets que atorga la Llei, així com de les vies per tal exercir aquests drets.
- Facilitar informació, consell i assessorament en la mesura en què sigui possible.
- Elaborar llistes d'autoritats públiques que prestin serveis d'informació mediambiental.
- Garantir que el seu personal assisteix al públic sol·licitant quan aquest vulgui accedir a informació ambiental.
- Fomentar l'ús de les tecnologies de la informació i de les telecomunicacions per facilitar l'accés a la informació.
- Garantir l'agilitat en la tramitació i la resolució de les sol·licituds d'informació ambiental.
- Garantir que la informació sigui actualitzada i susceptible de ser comparada amb altres informacions.
- El Departament de Territori i Sostenibilitat ha habilitat al seu web un espai de preguntes freqüents sobre el medi ambient que es reben des d'aquest servei.
- El Departament de Territori i Sostenibilitat ha facilitat una llista de les autoritats públiques que poden informar en matèria de medi ambient.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta?L'autoritat pública competent ha de facilitar la informació ambiental sol·licitada o comunicar al/a la sol·licitant els motius de la negativa a facilitar-la en el termini [...]
Quan es rep la resposta?
L'autoritat pública competent ha de facilitar la informació ambiental sol·licitada o comunicar al/a la sol·licitant els motius de la negativa a facilitar-la en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud en el registre; o en el termini de dos mesos des de que es rep la sol·licitud en el registre de l'autoritat pública competent per resoldre-la si el volum i la complexitat de la informació són tals que resulta impossible complir el termini abans indicat. En aquest cas s'ha d'informar el/la sol·licitant, en el termini màxim d'un mes, de qualsevol ampliació, així com de les raons que ho justifiquen. En el cas de comunicar una negativa a facilitar la informació, la notificació ha de ser per escrit o per Internet, si la sol·licitud s'ha fet per escrit o si l'autor així ho sol·licita.