Què has de saber?
La finalitat de l’acreditació Clústers és impulsar la competitivitat de l'economia catalana, sistematitzar l'actuació de la Generalitat de Catalunya en l’àmbit de la política de clústers i contribuir a la racionalització del mapa dels clústers existents a Catalunya.
En definitiva, el Programa és un pas endavant per assolir l’objectiu de reforçar la competitivitat del teixit productiu del país mitjançant el reforçament de la indústria en sentit ampli, el suport a les pimes i s’alinea també amb els objectius marcats per la Unió Europea pel que fa a les seves recomanacions en política de clústers.
En aquest sentit, ACCIÓ atorga l’acreditació a aquells clústers que compleixin els requisits establerts a la present Resolució mitjançant un procediment sotmès als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no discriminació, amb l’objectiu de regular l’accés a l’acreditació com a Clústers.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l’endemà de la publicació de la Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya fins el dia 10 de març de 2023 a les 14:00h.
- Empreses i professionals
- Entitats
A efectes d'aquesta resolució i d'acord amb la Política d’acreditació de Clústers, s’entendrà per clúster una concentració d’una massa crítica d’empreses i agents d’entorn al volant de la cadena de valor d’un mateix segment econòmic que competeixen i alhora cooperen.
Poden acreditar-se com a clústers, aquelles entitats legalment constituïdes, amb personalitat jurídica pròpia, sense afany de lucre i que operin principalment a Catalunya, que aglutinin empreses i els principals agents d'entorn tecnològic o de coneixement del clúster, i que tinguin com a objecte social principal, la millora de la competitivitat de les empreses i una contrastada experiència en dinamització de clústers.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l’endemà de la publicació de la Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya fins el dia 10 de març de 2023 a les 14:00h.
En cas que la documentació superi els 5MB, s’obrirà automàticament, un cop s’hagi tramès la sol·licitud, un espai i es disposarà de 24 hores per enviar la documentació necessària. Els documents a presentar varien en funció de la categoria d’acreditació.
Als efectes de verificar el compliment dels requisits exigits s’haurà d’adjuntar, en el formulari de sol·licitud d’acreditació, la documentació detallada en aquest punt 2, en format ZIP. Les sol·licituds es consideraran com a degudament formalitzades en el moment en què s’enviï el formulari web que inclourà la documentació acreditativa.
Documentació general:
a)Estatuts i posteriors modificacions, i escriptura o acte de constitució del clúster inscrits al corresponent registre.
b) Anàlisi estratègica, d’acord amb el que disposa el punt 1.2 j) de l’Annex.
c) Pla d’accions anual a presentar durant cadascun dels 3 anys de vigència de l’acreditació d’acord amb el que disposa el punt 1.2 k) de l’Annex.
d) Organigrama de l’òrgan d’administració del clúster i certificat de la composició actual de l’òrgan d’administració lliurat pel registre corresponent o en el seu defecte pel secretari de l’entitat sol·licitant. En aquest últim cas anirà acompanyat del comprovant d’haver estat presentat a inscripció al registre corresponent.
e) Primer enviament de la base de dades amb informació dels socis, benefactors, entitats col·laboradores o figures afins. Aquesta base de dades ha d’incloure: Nom i NIF dels socis o figures afins del clúster, nom, cognom, càrrec, codi postal, correu electrònic i telèfon de la persona de contacte que participa al clúster, i facturació anual, plantilla a final de l’últim exercici tancat i pàgina web i estarà signada pel President i el Secretari del clúster en format PDF i, addicionalment, s’adjuntarà com a arxiu Excel. Trobareu el model a omplir al web d’ACCIÓ: http://www.accio.gencat.cat/ca/serveis/processos-acreditacio/clusters/.
f) El Currículum Vitae o el perfil de LinkedIn del clúster manager i els seus dos darrers TCs o document acreditatiu de la relació contractual del clúster manager amb el clúster, i declaració d’altres activitats professionals o empresarials que realitzi, si s’escau. Respecte el segon col·laborador presentar els seus dos darrers TCs o document acreditatiu de la relació contractual del mateix amb el clúster.
g) Còpia del certificat Bronze Label o superior que atorga l’European Secretariat for Clúster Analysis (ESCA).
h) En el cas de clústers en processos d’integració oberts, acord o carta d’intencions que acrediti la voluntat d’integració entre clústers dins l’any natural en curs de la sol·licitud d’acreditació.
i) Memòria descriptiva de la trajectòria del clúster d’acord amb el model present a la web d’ACCIÓ.
j) Document descriptiu de la Governança, indicant els compromisos i responsabilitats desenvolupades pels membres de l’òrgan d’administració.
Documents
a) Estar alineat amb la política de clústers de la Generalitat de Catalunya que està disponible al web d’ACCIÓ.
b) Tenir un àmbit d’actuació que abasti, com a mínim i principalment, Catalunya.
c) Tenir personalitat jurídica pròpia. No tenir afany de lucre i tenir com a objecte social principal, la millora de la competitivitat de les empreses.
d) Comptar amb un òrgan d’administració en què com a mínim el 70% dels membres siguin empreses privades. També comptarà, com a mínim, amb un agent d’entorn tecnològic o de coneixement.
e) Disposar, com a mínim, de 60 socis amb establiment operatiu a Catalunya, benefactors, entitats col·laboradores o figures afins que tinguin l’obligació de contribuir econòmicament de forma periòdica i recurrent a l’activitat del clúster. Pels clústers amb menys de 3 anys d’existència, a comptar des de la data d’inscripció de la seva creació al registre corresponent, el requisit serà de 30 socis amb establiment operatiu a Catalunya.
f) Comptar amb un mínim de facturació agregada dels seus socis, benefactors, entitats col·laboradores o figures afins de 200 milions d’euros i una massa critica potencial de 500 milions d’euros. Pel clústers amb menys de 3 anys d’existència, a comptar des de la data d’inscripció de la seva creació al registre corresponent, el requisit serà d’un mínim de facturació agregada dels seus socis, benefactors, entitats col·laboradores o figures afins de 150 milions d’euros i una massa critica potencial de 500 milions d’euros. A aquests efectes s’entendrà com a massa crítica potencial, la facturació agregada de les empreses que podrien formar part del clúster.
g) Disposar de la certificació actualitzada Bronze Label o superior que atorga l’European Secretariat for Clúster Analysis (ESCA).
h) Disposar dels serveis d’un clúster manager amb dedicació complerta, amb independència que la seva vinculació amb el clúster sigui laboral o mercantil, que no realitzi activitats professionals o empresarials que suposin conflicte d’interessos amb l’activitat professional com a clúster manager i que tingui la seu de treball a Catalunya. Als efectes d’aquestes bases, es considera conflicte d’interessos qualsevol situació que pugui donar lloc a un dubte raonable sobre la imparcialitat i la independència de judici del clúster manager en el compliment de les seves obligacions com a tal, per tenir altres interessos professionals, empresarials i/o personals que podrien influir en la manera en la que compleix els seus deures i responsabilitats com a clúster manager. Es consideren compatibles les activitats relacionades amb la docència. El clúster manager haurà de complir les següents condicions:
- Experiència mínima de 5 anys com a executiu/iva d'empreses, consultor/a o perfil similar de dinamització de projectes empresarials.
- Coneixement, experiència i habilitats en iniciatives de clúster o similars.
- Participació en activitats/projectes internacionals.
- Capacitat per a la gestió de projectes.
- Coneixement sobre polítiques públiques.
- Coneixements sobre estratègia competitiva.
- Capacitats en els àmbits de lideratge, visió estratègica i gestió del canvi.
- Domini avançat de català, castellà i anglès.
- Disposar de titulació universitària i d’estudis d’extensió universitària en gestió empresarial (MBA, màster, postgrau, etc.) o en el seu defecte gaudir d’un currículum professional que demostri una sòlida experiència pel desenvolupament de les funcions pròpies d’un clúster manager.
Addicionalment pel clústers amb més de 3 anys d’existència a comptar des de la data d’inscripció de la seva creació al registre corresponent, disposar dels serveis d’un gestor/a de projectes, tècnic, administratiu o similar amb dedicació complerta o de diversos professionals la suma de les dedicacions dels quals equivalguin a la dedicació complerta d’una persona.
i) Ser una organització Independent d’altres associacions empresarials o altres institucions existents. S’entendrà que no concorre independència, entre altres supòsits, quan:
- El clúster consolidi els seus comptes anuals amb una altra entitat.
- Existeixin compromisos contractuals o altres mitjans (d’ordre financer, operatiu, comercial o altres) entre el clúster i un tercer que puguin tenir la capacitat d’aquest tercer d’influir significativament en el desenvolupament del clúster.
- Existeixi, per qualsevol mitjà, control directe o indirecte o influència dominant d’un tercer en els òrgans de govern del clúster o en les decisions d’aquests.
j) Disposar d’una anàlisi estratègica que inclogui:
- Definició del clúster i àmbit d’actuació.
- Mapatge de les empreses i agents del clúster indicant la cadena de valor que el defineix i amb la segmentació dels negocis que abasta el clúster.
- Quantificació de la massa critica potencial (Indicant empreses, facturació i nombre de treballadors).
- Tendències de negoci a nivell internacional.
- Reptes estratègics empresarials i reptes d’entorn en el que actua el clúster.
k) Disposar d’un pla d’accions anual que inclogui:
- Focalització estratègica: proposta de valor diferencial del clúster.
- Línies de treball prioritzades en els àmbits d’innovació, internacionalització, talent i valor compartit, entre d’altres.
- Calendari d’activitats i projectes, incloent activitats interclústers.
l) Tenir entre els seus socis, benefactors, entitats col·laboradores o figures afins, una representació de la cadena de valor i dels agents clau del clúster al qual representa.
m) Aportar valor diferencial i no comportar duplicació del mateix segment econòmic respecte d’altres clústers. Suposarà una excepció a aquest punt aquells clústers que tot i representar al mateix segment econòmic es trobin en procés d’integració, sempre i quan aquesta es faci efectiva dins l’any natural en curs de la sol·licitud d’acreditació.
n) Trajectòria consistent i d’impacte: demostrar un mínim de dos anys d’històric com a clúster i presentar una cartera de projectes i activitats realitzades on es valorarà l’alineament amb els reptes estratègics, el seu impacte i el lideratge empresarial. En el cas d’un clúster resultant d’un procés d’integració entre clústers preexistents, es tindrà en compte l’històric dels clústers objecte d’integració.
o) Estar enfocat principalment a la millora de la competitivitat empresarial i no a activitats de representació i de lobby.
p) Robustesa governança: Comptar amb un òrgan d’administració representatiu de la cadena de valor del clúster, amb participació diversificada d’aquesta cadena, i amb administradors compromesos amb l’organització que s’impliquin i contribueixin activament al desenvolupament del clúster.
q) No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Els drets dels clústers acreditats són els següents:
a) Ús del segell com a clúster acreditat dins del Programa, d'acord amb el manual d’ús del segell facilitat pels responsables del Programa i de conformitat amb el següent apartat 8.2.
b) Visibilitat a través de la web d’ACCIÓ i d’altres instruments de comunicació, d'acord amb els criteris establerts per ACCIÓ.
c) Rebre orientació i capacitació pel canvi estratègic per a clústers i empreses.
d) Rebre capacitació pels equips de gestió del clúster.
e) Rebre tutoria i assessorament en matèria de cooperació internacional, específicament en programes europeus.
f) Participar en activitats de networking (treball en xarxa).
g) Connexió dels clústers amb els instruments de política d’innovació i internacionalització, i altres de la Generalitat, si s’escau.
h) Informació especialment adreçada als clústers acreditats sobre les línies d’ajut i programes específics gestionats per ACCIÓ que puguin ser del seu interès.
Les obligacions dels clústers acreditats són:
a) Utilització i difusió del segell com a clúster acreditat dins del Programa en tots els canals de comunicació i difusió, sempre i quan facin referència als programes i serveis d'ACCIÓ, i fent-ne un bon ús, segons el manual d'ús del segell facilitat pels responsables del Programa.
b) Comunicar a ACCIÓ, en el moment què es produeixi, la variació de les dades que afectin els criteris de valoració previstos en aquesta resolució.
c) Aportar i actualitzar anualment, o en tot cas en els terminis establerts per ACCIÓ, la base de dades amb informació dels socis, benefactors, entitats col·laboradores o figures afins. Aquesta base de dades ha d’incloure: Nom i NIF dels socis o figures afins del clúster, nom, cognom, càrrec, codi postal, correu electrònic i telèfon de la persona de contacte que participa al clúster, i facturació i nombre de treballadors dels socis o figures afins i estarà signada pel President/a i el Secretari/a del Clúster en format PDF i, addicionalment, s’adjuntarà com a arxiu Excel. Trobareu el model a omplir al web d’ACCIÓ: http://www.accio.gencat.cat/ca/serveis/processos-acreditacio/clusters/.
ACCIÓ utilitzarà aquesta base de dades únicament amb l’objectiu de realitzar l’avaluació de la política de clústers descrita en el punt d) següent.
Els clústers acreditats, com a responsables del tractament de les dades dels seus socis, garanteixen que aquest tractament és lícit, que s’ha recollit el consentiment necessari per a realitzar la cessió de les dades i que s’ha informat del tractament de dades als interessats de forma prèvia a la recollida del seu consentiment, d’acord amb les previsions del Reglament Europeu sobre protecció de dades de caràcter personal, als efectes de poder-ne fer la cessió a ACCIÓ amb la finalitat expressada.
La base de dades del primer any s’ha d’aportar amb el formulari de sol·licitud. L’enviament de les següents bases de dades es realitzarà durant el primer trimestre de cada any de vigència de l’acreditació.
d) Respondre el qüestionari d’avaluació anual de la Política de Clústers d’ACCIÓ, tant el destinat a clúster managers com el destinat als socis del clúster i contribuir a assegurar el màxim de participació en la part destinada als socis del clúster, amb el fi d’assolir el percentatge de respostes que considerin vàlida la enquesta (superior o igual al 30% respecte al nombre de socis).
e) Presentar el pla d’accions anual durant el primer trimestre de cada any de vigència de l’acreditació.
f) Acceptar les condicions de l’acreditació de la present resolució i el codi deontològic, que es pot consultar al web d’ACCIÓ (http://www.accio.gencat.cat/ca/serveis/processos-acreditacio/clusters/) i complir amb els codis ètics de principis i conductes recomanables aplicables en l’àmbit Generalitat.
g) El clúster acreditat donarà visibilitat pública a la seva relació amb ACCIÓ mitjançant:
a) Al web corporatiu del clúster, fent constar que és un “clúster acreditat” per ACCIÓ. Això ho farà amb la inserció del logotip que li proporcionarà ACCIÓ, a la portada del seu web o bé en una pàgina de primer nivell de navegació. El logotip haurà d’anar enllaçat a l’adreça del web corporatiu d’ACCIÓ, accio.gencat.cat. Així mateix, a la mateixa ubicació del logotip o una altra d’equivalent explicitarà que és un “clúster acreditat d’ACCIÓ”, enllaçant aquest text o un d’equivalent a la URL: http://www.accio.gencat.cat/ca/serveis/clusters/
b) A les seves xarxes socials, el clúster esmentarà explícitament aquesta relació, citant el compte corporatiu d’ACCIÓ corresponent a cadascuna de les xarxes.
c) En tota comunicació pública que el clúster faci relativa a qualsevol projecte subvencionat per ACCIÓ i que hagi participat en tant que clúster acreditat, farà explícita aquesta relació, incloent un link actiu al web d’ACCIÓ sempre que el format d’aquesta comunicació pública sigui digital.
h) Així mateix, el clúster es compromet a fer ressò entre els seus contactes, seguidors i subscriptors de les activitats i convocatòries adreçades a clústers que ACCIÓ organitzi durant el període vigència de l’acreditació.
En relació amb totes les notificacions del procediment d’acreditació, és recomanable clicar l’apartat del formulari on s’indica que es volen rebre avisos sobre la tramitació de la sol·licitud. D’aquesta manera, es rebrà un avís a l'adreça que el sol·licitant hagi facilitat al Formulari de sol·licitud d'acreditació quan es generen notificacions a la Seu electrònica, sens perjudici que la manca d'aquest avís no impedeixi la plena validesa de la notificació.
La notificació s'entendrà practicada, a tots els efectes legals, quan es comparegui a la Seu electrònica de la Generalitat, és a dir, quan s'hagi produït l'accés al contingut de la notificació per la persona interessada o pel seu representant degudament identificat.
Aquesta notificació per mitjans electrònics s’entendrà rebutjada quan hagin transcorregut deu dies naturals des de la posada a disposició de la notificació sense que s’accedeixi al seu contingut.
Seguiment i control
ACCIÓ podrà, mitjançant els mecanismes d’inspecció i de control que consideri convenients, realitzar mostreigs de les sol·licituds presentades, al llarg de tot el període de vigència de l’acreditació, i verificar la informació aportada pels sol·licitants i/o el compliment de llurs obligacions com clústers acreditats.
Política de comunicació i protecció de dades
L’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa, ACCIÓ, en quant a responsable del tractament de dades personals, l’informa que les dades del sol·licitant o de tota altra persona física facilitades en relació a la sol·licitud d’acreditació seran recollides amb la finalitat de tramitar la sol·licitud d’acreditació, enviar-li enquestes de satisfacció que l’acreditat podrà voluntàriament respondre, en el cas que hagi participat a les nostres activitats o serveis, així com remetre, per mitjans electrònics, comunicacions sobre les activitats i els serveis similars a les activitats i serveis a les quals ha participat i que estan relacionades amb el foment de la competitivitat empresarial, la internacionalització, la innovació i l’atracció d’inversió empresarial productiva en tots els seus aspectes.
Així mateix, els sol·licitants i les persones físiques titulars de dades personals incloses a la sol·licitud d’acreditació hauran d’autoritzar de forma expressa, en els termes establerts per la llei, la publicació de les dades al web d’ACCIÓ. En un sentit no restrictiu, aquestes dades podran incloure: nom i cognoms, web, adreça electrònica o de LinkedIn, entre d’altres.
Aquestes dades personals podran ser objecte de cessió a d’altres entitats amb l’única finalitat de poder complir amb la sol·licitud d’acreditació. ACCIÓ fa constar que té subscrits acords de confidencialitat i privacitat conforme la normativa de protecció de dades amb aquestes terceres entitats, així com amb els proveïdors de serveis que suporten la gestió de les sol·licituds d’acreditació. Els drets d’accés, rectificació, supressió, limitació, portabilitat i oposició dels titulars de les dades personals poden ser exercits adreçant un escrit al correu electrònic dades.accio@gencat.cat, amb la referència “protecció de dades” o enviant un escrit a la següent adreça postal, Passeig de Gràcia, 129, 08008 de Barcelona.
Pot trobar-se més informació sobre el tractament de les dades personals per part d’ACCIÓ al següent enllaç: http://www.accio.gencat.cat/avis-legal.
Finalment, informar que les persones que resultin acreditades han de complir amb la normativa de protecció de dades de caràcter personal adoptant i implementant les mesures de seguretat previstes en la normativa vigent. Establiran les mesures organitzatives i tècniques necessàries per garantir la seguretat de les dades a les quals accedeixin com a conseqüència de les actuacions objecte d’aquesta resolució per evitar l’alteració, la pèrdua, el tractament o l’accés no autoritzat a les dades esmentades.
L’acreditació com a clúster dins del marc del Programa Catalunya Clústers no es farà efectiva fins a la notificació de la Resolució de la conselleria delegada d’ACCIÓ, o bé qui per delegació correspongui al sol·licitant que hagi estat acreditat.
Responsabilitats
ACCIÓ no assumirà cap responsabilitat per les actuacions dels clústers acreditats, ni pels danys que els puguin sobrevenir, ni pels que puguin ocasionar a tercers, essent responsables les entitats acreditats per les seves actuacions professionals.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 31/01/2023 al 10/03/2023 -
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Com puc saber si l’Administració ha rebut la meva sol·licitud?
Com puc saber si l’Administració ha rebut la meva sol·licitud?
En fer la sol·licitud, rebreu un acusament de rebuda amb un número que us servirà per identificar el tràmit iniciat.
Quan i com rebré resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució serà de sis mesos comptats a partir de la data en què finalitza el termini per poder presentar la sol·licitud que s’estableix a l’article 3.1 d’aquesta resolució. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat la resolució ex-pressa pertinent, s’entendrà desestimada la sol·licitud de l’acreditació per silenci administratiu, d’acord amb el que estableix l’article 55.1.a) de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Puc presentar recurs si no estic d'acord amb la resolució?
Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot impugnar davant l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la seva notificació, sens perjudici que, potestativament, es vulgui interposar recurs de reposició en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, de conformitat amb els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i amb l’article 77 de la Llei 26/2010 de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, respectivament.