Què has de saber?
El carnet d'artesà/ana és una acreditació voluntària, expedida per la Generalitat de Catalunya, que pot sol·licitar qualsevol persona física que desenvolupa la seva producció artesanalment com a reconeixement del domini tècnic, de qualitat i disseny d'un o més oficis.
L'obtenció del carnet d'artesà/ana comporta la inclusió en una base de dades de les persones artesanes reconegudes per l'Administració.
Només tenen la consideració d’artesania aquelles activitats incloses dins el Repertori de famílies d'oficis artesans que comporten la formació, la creació, la producció i la transformació d’objectes.
El resultat ha de ser un producte artesà local, individualitzat i realitzat amb matèria primera natural o matèria industrial reciclada que combini la tècnica, la tradició i/o la innovació, i que en cap cas sigui susceptible d'una producció industrial, totalment mecanitzada o en grans sèries, per a la seva comercialització.
El formulari de sol·licitud permet realitzar en un document únic la presentació simultània dels tràmits de carnet d’artesà/ana modalitat professional, de distintiu de producte d’artesania (D’A) i de distintiu per als establiments de venda d’artesania catalana. Per garantir que esteu fent servir la darrera versió en el moment de la tramitació, cal que cada vegada que els hàgiu d’utilitzar us els descarregueu. Si reutilitzeu els documents per altres ocasions es pot donar el cas que presenteu una versió obsoleta. La seva presentació manuscrita no s’acceptarà com a vàlida.
A les persones físiques que desenvolupin activitats relatives al coneixement d'oficis del Repertori de famílies d'oficis artesans, en funció de la classificació següent:
- Carnet d'artesà/ana professional: pot optar a aquesta modalitat de carnet la persona que s'hi dediqui professionalment, sempre que ella o l'empresa on realitza l'activitat estiguin inscrites al Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Tributària en l'activitat de fabricació i/o comercialització de l'/del ofici/s que exerceixi, així com estiguin al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i que acreditin un mínim de dos anys d'experiència professional en el cas de no disposar d'alguna de les titulacions indicades a l'ordre de desenvolupament. També s'hi poden acollir les persones que exerceixen la seva activitat professional mitjançant la docència continuada en els ensenyaments d'oficis artístics.
- Carnet d'artesà/ana divulgatiu/iva: pot optar a aquesta modalitat tota persona que no exerceix professionalment cap activitat productiva i comercial d'oficis artesans, però que difon l'activitat artesanal per mitjà de demostracions i de tasques formatives o divulgatives i/o que hagi finalitzat algun dels estudis inclosos a l'ordre de desenvolupament.
Es pot presentar en qualsevol moment.
Per sol·licitar el carnet o ampliar els oficis del carnet s’ha d’aportar la següent documentació:
- una fotografia actual de la cara de la persona sol·licitant
- memòria gràfica per valorar el nivell de domini tècnic de l’ofici sol·licitat que ha de complir els següents requisits (si el document excedeix la mida màxima permesa de 24,41 MB consultar el document: instruccions complementàries enviament fitxers):
- el format ha de ser preferentment audiovisual (vídeo)
- la peça/obra/producte ha de ser de complexitat tècnica elevada
- s’ha de poder identificar a la persona que realitza l’activitat
- s’han de poder observar tots els processos de treball propis de l’activitat artesanal (no cal que sigui una gravació contínua, es pot tallar per processos)
- s’ha de poder observar l’acabament de la peça/obra/producte
- imatges de les peces/obres/productes de creació pròpia més representatives i tècnicament més complexes (només s'han de presentar si no es poden visualitzar a: web, Facebook, Instagram o Pinterest)
Les persones sol·licitants que no disposin de la titulació oficial, també han d’aportar:
- memòria descriptiva del procés d'aprenentatge seguit en l'/els ofici/s sol·licitat/s (transmissió familiar, formació autodidacta, formació no reglada: nom de l'escola, nom del curs, nombre d'hores realitzades, l'any que es va fer i breu descripció del contingut del curs)
Per canviar la modalitat del carnet o obtenir un duplicat no cal aportar documentació.
Poden sol·licitar el carnet les persones físiques que:
- desenvolupin la seva producció artesanalment dins l'àmbit territorial de Catalunya com a reconeixement del domini tècnic, de la qualitat i del disseny d’un o més oficis inclosos en el Repertori de famílies d'oficis artesans.
Poden ampliar els oficis del carnet, canviar la modalitat del carnet o obtenir un duplicat les persones que:
- tinguin vigent el carnet d'artesà/ana
Per poder acreditar la condició de persona artesana en la modalitat professional s’ha d’haver obtingut alguna de les titulacions oficials acceptades que es detallen a l’apartat “Altres informacions”, i en el seu defecte, tenir un mínim de dos anys d’experiència professional, així com, complir una d’aquestes situacions:
- estar inscrit/a en la Seguretat Social i en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors de l’Agència Tributària en l’activitat de fabricació i/o comercialització de l’/del ofici/s atorgat/s, i al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya i amb la Seguretat Social
- dur a terme l'activitat en una empresa inscrita en la Seguretat Social i en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors de l’Agència Tributària en l’activitat de fabricació i/o comercialització de l’/del ofici/s atorgat/s, i que aquesta es trobi al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya i amb la Seguretat Social
- exercir la docència en arts i oficis de manera continuada
Per poder acreditar la condició de persona artesana en la modalitat divulgativa no s’ha d’exercir professionalment cap activitat productiva i comercial d’oficis artesans, i/o s’ha:
- de difondre l’activitat artesanal per mitjà de demostracions i de tasques formatives o divulgatives
- d’haver obtingut alguna de les titulacions oficials acceptades que es detallen a l’apartat “Altres informacions”
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Criteris de valoració de la Comissió d’acreditació
- Titulacions d'estudis finalitzats professionals i acadèmics, així com els cursos de l’ofici i/o de perfeccionament realitzats
- Memòria del procés de fabricació de l’especialitat sol·licitada
- El domini tècnic de l’ofici de la persona sol·licitant
- El temps d’exercici de l’ofici
- Els treballs realitzats per la persona sol·licitant
Conseqüentment, la Comissió d’acreditació del carnet d’artesà/ana pot determinar la realització de proves pràctiques, sol·licitar informació addicional o requerir la presentació de productes que permetin conèixer el domini de l’ofici de la persona sol·licitant.
Validesa
Té una vigència indefinida subjecta al compliment continu dels següents requisits:
- modalitat professional (s’ha de complir una d’aquestes situacions):
- estar inscrit/a en la Seguretat Social i en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors de l’Agència Tributària en l’activitat de fabricació i/o comercialització de l’/del ofici/s atorgat/s, i al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya i amb la Seguretat Social
- dur a terme l'activitat en una empresa inscrita en la Seguretat Social i en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors de l’Agència Tributària en l’activitat de fabricació i/o comercialització de l’/del ofici/s atorgat/s, i que aquesta es trobi al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya i amb la Seguretat Social
- exercir la docència en arts i oficis de manera continuada
- modalitat divulgativa:
- no exercir professionalment l’activitat productiva i comercial de l’/del ofici/s atorgat/s, i difondre l’/les activitat/s artesanal/s per mitjà de demostracions i de tasques formatives o divulgatives
Causes de revocació
En el cas que el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya detecti:
- un ús fraudulent del carnet: iniciarà l’expedient sancionador corresponent, d’acord amb el procediment i la tipificació de les infraccions previstes al Capítol II de la Llei 1/1990, de 8 de gener, sobre la disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris
- l’incompliment dels requisits exigits per tenir-lo: ho comunicarà a la direcció general competent en matèria d’artesania, per tal que s’ordeni la seva revocació, amb audiència prèvia de la persona interessada
Titulacions oficials acceptades
1. Cicles formatius de grau superior d’ensenyaments artístics i disseny. S’admet de grau mitjà quan els estudis en qüestió no disposen de grau superior de l’especialitat.
2. Graus en Art i Disseny, en Art o en Disseny
a) Branca d’Arts i Humanitats:
a.1) Arts i Disseny
a.2) Belles Arts
a.3) Disseny (només les especialitats que tenen vinculació amb les famílies d’oficis artesans)
b) Branca d’enginyeria i arquitectura (només les especialitats que tenen vinculació amb les famílies d’oficis artesans)
b.1) Disseny
b.2) Enginyeria agrícola
b.3) Enginyeria de tecnologia i disseny tèxtil
3. Titulacions equivalents a graus adscrits a l’Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques (ESDAP)
4. Titulacions equivalents a graus adscrits a l’Institut del Teatre (només les especialitats que tenen vinculació amb les famílies d’oficis artesans)
5. Certificats de professionalitat del Servei d’Ocupació de Catalunya (nivells 2 i 3) de la família Arts i Artesania i aquelles especialitats de les famílies Arts Gràfiques; Fusta, Moble i Suro; Tèxtil, Confecció i Pell; i Vidre i Ceràmica, que tinguin vinculació amb les famílies d’oficis artesans del Repertori.
6. Les titulacions d’estudis i acadèmics obtingudes fora de Catalunya es convaliden d’acord amb la Directiva de reconeixement de qualificacions professionals 2005/36/CE així com les posteriors modificacions, permetent els professionals d’un altre Estat membre accedir en les mateixes condicions que els nacionals.
Requeriment de productes que permetin conèixer el domini de l’ofici
Les persones sol·licitants que rebin el requeriment per aportar productes que permetin conèixer el domini de l’ofici, els han de lliurar a l’Òrgan Tècnic (Àrea d’Artesania - c. Banys Nous, 11 de Barcelona) presencialment de dilluns a divendres de 9 a 14 hores o mitjançant servei de missatgeria a ports pagats.
Excepcionalment, es poden lliurar als centres de l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) les peces que reuneixin les següents característiques:
- que no siguin fràgils
- que no sobrepassin els 2 kg de pes
- que la major dimensió de llarg, d’ample i d’alt no excedeixi de 60 cm
No es poden lliurar productes a les oficines OGE-Cambra.
El Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) i els centres de l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) no es fan responsables de qualsevol tipus de desperfecte, sostracció o desaparició, inclosos els casos de força major que es puguin ocasionar als productes aportats, en les següents situacions:
- durant el temps que aquests romanguin a les seves instal·lacions
- enviament mitjançant valisa
- retorn mitjançant Correus
Productes lliurats a l’Àrea d’Artesania del CCAM:
El termini de temps fixat per recollir-los és d’un mes, a comptar des de l’endemà de rebre la notificació de resolució, superat aquest termini, s’entendrà que la persona propietària hi renuncia i cedeix els productes aportats al Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya perquè en faci l’ús que consideri oportú.
Productes lliurats a les oficines OGE:
Es retornaran a la persona sol·licitant mitjançant Correus.
Avantatges
Per ambdues modalitats de carnet d’artesà/ana:
- Acreditació oficial de la condició de persona artesana
- Formar part del Cens d’artesans/anes de Catalunya, i prèvia autorització, participació en la funció de difusió i promoció de l’activitat artesanal
- Rebre informació (via correu electrònic) de les notícies relacionades amb el sector
- Programa de serveis: promocions, avantatges i preus especials en serveis i compres diverses
- Disposar gratuïtament de qualsevol de les dues sales d’exposicions i de la Sala d'Actes del Centre d’Artesania Catalunya
- Optar al Diploma de Mestre/a Artesà/ana i als Premis Nacionals d’Artesania
- Facilita l’assistència a conferències, jornades, taules rodones, seminaris, exposicions i altres accions culturals
- Facilita informació i assessorament general i específic
- Accés als concursos que faci Artesania Catalunya
- Difusió a través de les xarxes socials d'Artesania de les exposicions realitzades
- 20% de descompte en compres a la botiga Empremtes de Catalunya®
- Facilita l'accés a la Biblioteca del Centre d'Artesania Catalunya
Específiques de la modalitat professional:
- Possibilita la participació en fires i a les accions de promoció comercial que es duguin a terme
- Facilita l’accés a les convocatòries de subvencions
- Obtenció dels distintius d’artesania:
- de producte d’artesania (D’A)
- d’establiment de venda d’artesania catalana
- Accés a vendre els productes a la botiga Empremtes de Catalunya®
- Si es té botiga, formar part del cercador de botigues on comprar artesania
Específiques de la modalitat divulgativa:
- Possibilita la difusió de l'ofici a través de demostracions
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Es recomana utilitzar Chrome per descarregar el formulari de sol·licitud
Consulteu les condicions tècniques necessàries per a fer tràmits en línia a Tràmits gencat
-
Segon pas
Rebre resposta de l'administració
Quan es rep la resposta?
Quan es rep la resposta?
El termini màxim per resoldre és de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud, transcorregut el qual sens que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimada la sol·licitud.
Tanmateix, el termini màxim legal per resoldre i notificar la resolució serà suspès quan s’hagi de requerir a qualsevol interessat per a l’esmena de deficiències o l’aportació de documents i altres elements de judici necessaris, pel temps que transcorri entre la notificació del requeriment i el seu compliment efectiu per part del destinatari, o, si no n’hi ha, pel del termini concedit.
Quina resposta es rep?
La persona titular de l’Àrea d’Artesania del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) per delegació de la persona titular del CCAM resoldrà l’expedient a proposta de la Comissió d’acreditació, que serà comunicada mitjançant notificació electrònica o, si no heu autoritzat aquest mitjà, la pràctica de la notificació es farà al domicili que heu informat en la sol·licitud i, si heu indicat un correu electrònic, també en aquest.
L'Administració us enviarà un missatge de correu electrònic indicant-vos que teniu una notificació electrònica a la qual podreu accedir:
- des de l'enllaç que consti en el correu electrònic, mitjançant:
- certificat digital del NIF que es va utilitzar per fer el tràmit
- idCAT Mòbil (heu d'estar donats d'alta prèviament)
- contrasenya d'un sol ús: necessiteu el NIF del destinatari de la notificació i el número de telèfon o correu electrònic que li consta a la Generalitat com a dades de contacte. Aquestes dades consten en el correu d'avís. Si no trobeu el missatge a la bústia d'entrada si us plau, reviseu la carpeta de correu brossa (spam).
- des de l'apartat Notificacions electròniques o de Canal Empresa, mitjançant:
- certificat digital del NIF que es va utilitzar per fer el tràmit
- idCAT Mòbil (heu d'estar donats d'alta prèviament)
- contrasenya d'un sol ús: per poder accedir a la notificació necessiteu el correu electrònic o el telèfon i el NIF que vau indicar per ser notificats
- des de l'espai personal Àrea privada de Tràmits gencat o de Canal Empresa, mitjançant:
- certificat digital del NIF que es va utilitzar per fer el tràmit
- idCAT Mòbil (heu d'estar donats d'alta prèviament)
- contrasenya d'un sol ús: per poder accedir a la notificació necessiteu el correu electrònic o el telèfon i el NIF que vau indicar per ser notificats
Des de l'emissió de l'avís de notificació disposeu de 10 dies naturals per a la seva acceptació o rebuig. Si transcorregut aquest termini no heu accedit a la notificació, aquesta s'entendrà rebutjada.
Des del moment en què accediu al contingut de la notificació s'entendrà que aquesta ha estat efectuada (practicada).
En el cas d'atorgament de la condició de persona artesana rebreu per correu postal certificat el carnet acreditatiu d’aquesta condició.
Es pot presentar un recurs?
Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d’alçada, de conformitat amb allò que es preveu als articles 76 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, davant de la persona titular del departament competent en matèria d’artesania en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la recepció de la notificació, sens perjudici de qualsevol altre recurs que consideri procedent per a la defensa dels seus interessos.
En compliment d’allò previst a l’article 21.4 de la Llei 39/2015, es comunica que en cas d’impugnar-se per mitjà de recurs d’alçada la resolució notificada, el termini per resoldre'l és de tres mesos i el sentit del silenci administratiu és desestimatori, d’acord amb l’article 122.2 de la mateixa Llei.
