Què has de saber?
Una fundació és una entitat sense ànim de lucre creada per una o diverses persones fundadores, que hi aporten uns béns o uns drets amb valor econòmic. Aquest béns o drets, així com els beneficis que generen o els recursos aconseguits per altres mijtans, es destinen a finalitats d'interès general.
Una fundació adquireix personalitat jurídica definitiva quan s'inscriu la carta fundacional en el Registre de fundacions.
Només podeu fer aquest tràmit per internet i amb certificat digital.
La documentació enviada per altres vies no s'acceptarà ni es considerarà vàlida a l'efecte de data de presentació.
Un cop generada la carta de pagament, s'ha de fer l'ingrés de la taxa en el termini de 10 dies hàbils. Si transcorregut aquest termini no s'ha abonat l'import corresponent, s'entendrà la sol·licitud com desestimada i es tancarà el procediment.
- A les persones fundadores, és a dir, a les persones físiques o jurídiques que expressen formalment la voluntat de constituir una fundació a la qual destinen diners, altres béns que generen ingressos o drets amb valor econòmic.
- A les persones membres del patronat, és a dir, a les persones que han acceptat expressament i formalment formar part del patronat que és el màxim òrgan de govern de les fundacions.
- A les persones designades per les persones fundadores en les seves disposicions d'última voluntat per constituir una fundació.
- A les persones representants de les persones indicades anteriorment.
-
Sol·licitud de la inscripció en el Registre de fundacions: un cop tingueu l'escriptura pública de la carta fundacional.
-
Presentació la documentació: en el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà d'haver presentat la sol·licitud.
-
Ingrès de la taxa: en el termini de 10 dies hàbils un cop generada la carta de pagament. Si transcorregut aquest termini no heu abonat l'import corresponent, entendrem la sol·licitud com a desestimada i tancarem el procediment.
Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud
1. Una còpia autèntica de l'escriptura pública de la carta fundacional, que tingui el contingut mínim següent:
-
La denominació, el domicili i la nacionalitat de les persones fundadores i, si es tracta de fundacions ordenades per causa de mort, a més, aquestes mateixes dades referides a les persones que executen la voluntat del causant.
-
La voluntat de constituir una fundació.
-
La dotació inicial, amb la indicació, si no és en diners, de la naturalesa dels béns, la pertinença, el títol d'aportació i la valoració. La dotació inicial no pot ser inferior a 30.000 euros. Si l'aportació és en béns o drets, s'ha d'incorporar un informe, emès per un pèrit, com a annex a la carta fundacional. L'informe ha de contenir la descripció dels béns o drets, les dades registrals i la informació de les càrregues sobre els béns aportats, si n'hi ha, i també la seva valoració i rendibilitat potencial i la indicació dels criteris que s'han seguit per fer aquestes estimacions. Si es tracta d'una explotació econòmica, s'han de presentar també els comptes anuals degudament auditats.
-
La designació de les persones que han de constituir el patronat inicial. També cal presentar la seva acceptació si es produeix en el moment d'atorgar la carta. A més, si es tracta de persones físiques, els membres del patronat han de declarar que no estan inhabilitats per exercir càrrecs públics o per administrar béns i que no han estat condemnats per delictes de falsedat, contra el patrimoni o contra l'ordre socioeconòmic. Si els membres del patronat són persones jurídiques, s'han d'atenir a allò que estableixen els estatuts respectius amb relació a la representació en els òrgans de representació, direcció i gestió d'altres persones jurídiques.
-
Els estatuts de la fundació. Aquests han d'incloure, almenys, les dades següents:
-
La denominació (ha de contenir la paraula fundació).
-
La durada, si no es constitueix per temps indefinit, i la data d'inici de les activitats, si no coincideix amb la d'atorgament de la carta fundacional.
-
El domicili.
-
Les finalitats fundacionals i les activitats que es proposa dur a terme, indicant-ne l'àmbit territorial principal.
-
Les regles bàsiques per a l'aplicació dels recursos a les finalitats fundacionals i per a la determinació de les persones beneficiàries.
-
Les regles sobre organització i funcionament del patronat quant a la composició, la manera de designar i renovar els membres, la durada del mandat dels patrons, el règim de convocatòria de les reunions, la manera de deliberar i d’adoptar acords i el procediment d'aprovació de les actes. Cal tenir en compte que, d'acord amb l'article 332-5.3 del Llibre III del Codi civil, la durada del càrrec de patró i la dels càrrecs que els patrons poden tenir en el patronat s'ha d'establir als estatuts. Aquesta durada pot ser indefinida si les persones fundadores així ho han establert en la carta fundacional.
-
La regulació, si escau, d'altres òrgans del patronat que es poden constituir, inclosos els de control i supervisió interna. La regulació d’aquests òrgans ha d'incloure la composició i les funcions que han d'assumir.
-
Les disposicions que es considerin pertinents per evitar conflictes entre l'interès de la fundació i els interessos personals o professionals dels patrons, les persones amb funcions de direcció o els empleats de la fundació.
-
La destinació dels béns sobrants, en cas de dissolució, d'acord amb el que estableix l'article 335-6 del Llibre III del Codi civil.
-
Les anotacions a peu de pàgina que hi apareixen no cal que hi figurin perquè únicament es fan constar en el model als efectes d’informar sobre les diverses opcions.
Model d'estatuts d'una fundació [DOC,62 kB]
Model d'estatuts d'una fundació [PDF,62 kB]
2. El certificat de l'acord del patronat, signat pel secretari, amb el vistiplau del president, pel qual s'aprova un projecte de la viabilitat econòmica dels dos primers anys de funcionament de la fundació i les activitats previstes (article 331-7.2 del Llibre III del Codi civil).
3. L'autoliquidació de l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
La taxa d'inscripció és de 102,30 euros.
Si presenteu documentació complementària relativa a un expedient en tràmit, no heu de tornar a pagar la taxa.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la inscripció
Només podeu fer aquest tràmit per internet i amb certificat digital.
-
Segon pas
Fer el pagament
Podeu pagar la taxa de les maneres següents:
Podeu pagar la taxa de les maneres següents:
- Presencialment, a qualsevol caixer automàtic de CaixaBank, amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat o, si en disposeu, amb una llibreta o un compte corrent de CaixaBank.
- Per internet, mitjançant l'opció de pagaments en línia del web de CaixaBank.
Heu de conservar el resguard justificatiu del pagament com a comprovant.
-
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit:
Podeu consultar l'estat del tràmit:
- Des de l'apartat Estat de les meves gestions
- Des de l'apartat Àrea privada.
-
Quart pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan rebreu la resposta?
Quan rebreu la resposta?
En un termini màxim de tres mesos.
Si en aquest termini no rebeu cap resposta, heu de considerar que la vostra inscripció de la fundació s'ha fet correctament.
Com rebreu la resposta?
Us notificarem que s'ha inscrit la fundació al registre mitjançant un missatge per SMS o per correu electrònic.
Podreu accedir a la notificació a través del servei e-NOTUM o entrant a la vostra Àrea privada.