Què has de saber?
Els plans d'igualtat són un conjunt ordenat de mesures, adoptades després de fer un diagnòstic de situació, tendents a assolir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes i a eliminar la discriminació per raó de sexe a l'empresa.
Els plans d'igualtat fixen els objectius concrets d'igualtat que s'han d'assolir, les estratègies i les pràctiques que s'han d'adoptar per a la seva consecució, així com l'establiment de sistemes eficaços de seguiment i avaluació dels objectius fixats.
Han de contenir, almenys, les matèries següents: procés de selecció i contractació, classificació professional, formació, promoció professional, condicions de treball, inclosa l'auditoria salarial entre dones i homes, exercici corresponsable dels drets de la vida personal, familiar i laboral, infrarepresentació femenina, retribucions, prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe.
Totes les empreses i organitzacions, públiques i privades, poden donar d'alta els seus plans d'igualtat o demanar-ne una pròrroga abans que finalitzi la seva vigència, en el Registre Públic de Plans d'Igualtat de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el procediment específic habilitat a tal fi. Els plans d'igualtat inscrits en el Registre es podran consultar al portal web.
El 14 de gener de 2021 va entrar en vigor el Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modifica el Reial Decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.
Aquest Reial decret estableix la inscripció obligatòria dels plans d'igualtat al Registre i dipòsit de convenis col·lectius, acords col·lectius de treball i plans d'igualtat (REGCON).
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
- L'entitat jurídica titular haurà d'estar legalment constituïda i la persona que actuï en representació seva haurà de disposar dels poders suficients per a actuar com a tal.
- En el cas de grups d'empreses, s'haurà d'elaborar un pla d'igualtat amb la seva corresponent diagnosi per a cada empresa legalment constituïda.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
A empreses i organitzacions.
El registre de plans d'igualtat és un tràmit obligatori per a les empreses de 50 o més persones treballadores*.
L'elaboració, implantació i registre de plans d'igualtat serà voluntària per a la resta d'empreses.
*És important destacar els períodes de transitorietat que tenen les empreses per aprovar els seus plans d'igualtat, que s'estableixen a la Disposició transitòria dotzena de la Llei orgànica 3/2007 com a conseqüència de les modificacions del Reial Decret-llei 6/2019, l'1 de març. Aquests períodes que es computen des de la publicació al BOE del Reial Decret-llei, són:
- Per a les empreses de més de cent cinquanta persones treballadores i fins a dues-centes cinquanta, un any.
- Per a les empreses de més de cent i fins a cent cinquanta persones treballadores, dos anys.
- Per a les empreses de cinquanta a cent persones treballadores, tres anys.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
Documentació que cal presentar:
- Full estadístic del pla d'igualtat.
- Acta de constitució de la comissió negociadora.
- Acta d'aprovació del pla d'igualtat.
- Acta de designació de la persona encarregada de realitzar el tràmit de registre.
- Pla d'igualtat (amb signatures i sense).
- L'informe de diagnosi, així com els resultats de l'auditoria retributiva.
Contingut mínim dels plans
Per poder ser registrats, els plans d'igualtat tindran, almenys, el següent contingut (art. 8 del Reial Decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modifica el Reial Decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball):
- Determinació de les parts que el concerten.
- Àmbit personal, territorial i temporal.
- Diagnosi de les següents matèries (art. 7 del Reial Decret 901/2020, de 13 d’octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modifica el Reial Decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball):
- Procés de selecció i contractació.
- Classificació professional.
- Formació.
- Promoció professional.
- Condicions de treball, inclosa l'auditoria salarial entre dones i homes.
- Exercici corresponsable dels drets de la vida personal, familiar i laboral.
- Infrarepresentació femenina.
- Retribucions.
- Prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe.
- Resultats de l'auditoria retributiva.
- Definició d'objectius.
- Descripció de mesures concretes, termini d'execució i priorització.
- Mitjans i recursos per a la implantació de les mesures, així com seguiment i avaluació de les mateixes.
- Calendari d'implantació, seguiment i avaluació de les mesures.
- Sistema de seguiment, avaluació i revisió periòdica.
- Composició i funcionament de la comissió o òrgan paritari encarregat del seguiment i l'avaluació.
- Procediment de modificació.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Vigència de la inscripció al Registre
El període de vigència o durada dels plans d'igualtat no podrà ser superior a 4 anys.
Recursos d'interès:
Passos a fer
-
Primer pas
Registrar
El 14 de gener de 2021 va entrar en vigor el Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modifica el Reial Decret 713/2010, de 28 de maig, [...]
El 14 de gener de 2021 va entrar en vigor el Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modifica el Reial Decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.
Aquest Reial decret estableix la inscripció obligatòria dels plans d'igualtat al Registre i dipòsit de convenis col·lectius, acords col·lectius de treball i plans d'igualtat (REGCON).Parlem de donar d'alta el pla d'igualtat cada vegada que l'empresa presenti un nou pla per registrar.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
-
Segon pas
Consulta de l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del Tràmit, amb el localitzador que us sigui assignat, a la següent adreça de REGCON: https://expinterweb.mitramiss.gob.es/regcon/pub/consultaInteresadosCatalunya
Podeu consultar l'estat del Tràmit, amb el localitzador que us sigui assignat, a la següent adreça de REGCON: https://expinterweb.mitramiss.gob.es/regcon/pub/consultaInteresadosCatalunya
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Un cop presentada la sol·licitud d'inscripció del pla al REGCON, l'autoritat laboral comprovarà que reuneixi els requisits exigits per la normativa vigent, i en cas de no ser així, es requerirà per [...]
Un cop presentada la sol·licitud d'inscripció del pla al REGCON, l'autoritat laboral comprovarà que reuneixi els requisits exigits per la normativa vigent, i en cas de no ser així, es requerirà per mitjans electrònics al sol·licitant perquè en un termini de 10 dies hàbils, esmeni o aporti els documents preceptius, amb indicació que en cas de no fer-ho se'l tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució dictada en els termes de l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Comprovat que el pla d'igualtat no vulnera la legalitat vigent ni lesiona l'interès de tercers, l'autoritat laboral competent dictarà resolució ordenant el registre, dipòsit i publicitat.