Què has de saber?
Tràmit per sol·licitar la devolució de la taxa de matrícula de les proves d’accés a la universitat.
Aquest tràmit permet sol·licitar la devolució de la taxa de matrícula de les proves següents:
- Prova d’accés a la universitat (batxillerat, CFGS...).
- Prova d’accés a la universitat per a més grans de 25 anys i per a més grans de 45 anys.
- Prova d’admissió a la universitat per a més grans de 40 anys.
- Prova d’aptitud personal per a Educació Infantil / Educació Primària.
- Prova d’aptitud personal per a altres estudis de grau.
Organisme responsable
A les persones que hagin fet el pagament de la taxa de matrícula de les proves d’accés a la universitat (Departament de Recerca i Universitats).
Es pot sol·licitar en qualsevol moment, un cop efectuat el pagament i durant els quatre anys següents.
Documentació que acrediti el dret a la devolució de la taxa.
- En cas de bonificació/exempció per família nombrosa/monoparental: targeta vigent del Departament de Drets Socials o de l'òrgan de la comunitat autònoma corresponent.
- En cas d'exempció de beca d’estudis: resolució de concessió de la beca.
- En cas d'exempció de grau de discapacitat: targeta o certificat vigent del grau de discapacitat del Departament de Drets Socials o de l'òrgan de la comunitat autònoma corresponent, resolucions de pensionistes de la Seguretat Social o classes passives.
- En cas d'exempció per edat (65 anys o més): document d’identitat.
- En cas d'exempció per víctima de terrorisme: resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge o la cònjuge, i els fills o filles, cal adjuntar també el llibre de família.
- En cas d'exempció per víctima de violència de gènere: sentència condemnatòria, ordre de protecció o qualsevol altra resolució judicial que acordi una mesura cautelar a favor de la víctima, o bé informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que el demandant és víctima de violència de gènere, informe dels serveis socials, dels serveis especialitzats o dels serveis d'acollida de l'administració pública competent destinats a les víctimes de violència de gènere, o per qualsevol altre títol. En el cas dels fills o filles, cal adjuntar també el llibre de família. En el cas de víctimes menors d’edat, cal adjuntar el document sanitari oficial de comunicació a la Fiscalia o a l'òrgan judicial.
- En cas de pagament duplicat: rebuts bancaris dels dos pagaments efectuats.
- En cas de pagament erroni (per exemple, inscripció a proves no compatibles): rebuts bancaris dels pagaments, matrícules de les proves, informes justificatius del pagament erroni, si escau.
- En cas d'altres motius diferents dels anteriors: certificats i informes mèdics, convocatòries d'esportistes federats amb les seleccions nacionals, qualsevol documentació que motivi la devolució de taxes.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Supòsits que poden donar dret a la devolució:
- Quan el pagament de la taxa s'ha fet per duplicat.
- Quan l'import abonat és superior al que resulta de la liquidació (per exemple, quan no s'ha aplicat una bonificació o exempció a la qual es té dret).
- Quan, en el moment del pagament de la taxa, no es va aplicar una bonificació o exempció a la qual es tenia dret.
- Quan el servei o l'activitat objecte de la taxa no s’ha arribat a prestar per raons no imputables al pagador.
- Quan l'Administració rectifica, d'ofici o a instància de part, qualsevol error material, de fet o aritmètic, i a conseqüència de la rectificació en resulta un pagament d'import superior al que s’hauria d'haver abonat.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la devolució
-
Segon pas
Rebre requeriments de l'Administració
Si en presentar la sol·licitud has seleccionat que vols rebre avisos de l'estat de la tramitació, en el cas que l'Administració t'hagi de fer algun requeriment, rebràs un missatge de correu [...]
Si en presentar la sol·licitud has seleccionat que vols rebre avisos de l'estat de la tramitació, en el cas que l'Administració t'hagi de fer algun requeriment, rebràs un missatge de correu electrònic amb l'avís que tens un requeriment pendent a la teva Àrea privada. Des del tràmit podràs aportar el document requerit.
Si, exhaurit el termini del requeriment, no has presentat la documentació sol·licitada, rebràs un segon missatge de correu electrònic i/o SMS amb l’avís que tens una notificació a la teva disposició a la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya.
Si no has acceptat rebre notificacions electròniques, els requeriments s'enviaran per correu postal al domicili indicat a la sol·licitud.
-
Tercer pas
Rebre resposta de l'Administració
Com es rep la resposta?
Com es rep la resposta?
La resolució es notificarà a la persona sol·licitant. Si en tramitar la sol·licitud has acceptat rebre notificacions electròniques, rebràs un missatge de correu electrònic i/o SMS en què se t'avisa que tens a la teva disposició una notificació a la Seu electrònica de la Generalitat.
Si no has acceptat rebre notificacions electròniques, les notificacions s'enviaran per correu postal al domicili indicat a la sol·licitud.