Articles i altres publicacions
Els mercats amb economies emergents ens recorden que tot i que l'actual crisi sigui mundial, no vol dir que tot el món estigui en crisi. De fet, no s'està vivint de la mateixa manera a tot arreu. El Brasil, Rússia o la Xina es postul·len per liderar el creixement econòmic.
Però si alguna cosa deixarà aquest període de turbulències econòmiques serà una reordenació i una multiplicació dels centres de poder i riquesa mundial que està generant ja noves oportunitats de negoci.
Mercats emergents i noves destinacions per l'empresa catalana
Durant el darrer quinquenni, l'evolució dels mercats emergents entre sí i en relació a les economies avançades, s'ha accelerat i les diferències s'han accentuat. Ja no podem parlar de mercats emergents en general, ni centrar-nos en els famosos BRICS. Avui trobem diferents velocitats i potencialitats en una enorme diversitat de països que creixen amb rapidesa. Sense anar més lluny, el BBVA parla dels EAGLES com les economies emergents amb més potencial de creixement econòmic la propera dècada; i dels països NEST com aquells que presenten les condicions necessàries per desbancar algun dels anteriors de la llista en breu.
Aquests són alguns dels mercats emergents, ja consolidats o noves destinacions, amb més potencial per a l'empresa catalana.
Les potències emergents: de la promesa al lideratge
Les potències emergents són els grans absents de la crisi econòmica mundial. Mentre Europa té previsions de creixement pràcticament nul·les per als propers anys, aquestes economies preveuen creixements superiors al 5,5% en el seu conjunt. Les empreses catalanes ja han fixat la seva atenció cap a aquests mercats: l’any passat, les exportacions catalanes van créixer per sobre del 20% en països com el Brasil, Rússia o la Xina.
Les infraestructures de l’exportació. Als països emergents es concentra la major demanda per inversions en infraestructures. Un sector fortament frenat als mercats consolidats que creix amb força als emergents. Destaca especialment l’aposta d’Indonèsia, que ha decidit acabar amb el seu dèficit d’infraestructures, destinant més de 150.000 milions d’euros a millorar les seves carreteres, ports, ferrocarrils i xarxes energètiques i de telecomunicacions. Tampoc es pot oblidar l’Índia, que en els propers anys construirà aeroports com el de Chennai, corredors d’alta velocitat i més de 20.000 quilòmetres d’autopistes.
Mapa dels mercats emergents (en vermell) i de les noves destinacions per a l'exportació (en ocre) on operen els Centres de Promoció de Negocis d'ACCIÓ. FONT: ACCIÓ.
La Xina, potència industrial. Malgrat la crisi, el PIB de la Xina segueix creixent a ritmes superiors al 7% anual alhora que la seva economia evoluciona atraient cada cop més exportacions. Tot i així, on hi ha oportunitats de negoci més clares és al sector industrial: l’actual Pla Quinquennal xinès (2011-2015) vol impulsar encara més la seva indústria. La Xina ja no és només la fàbrica del món, sinó que també realitza una forta aposta pel disseny i el talent. Les empreses industrials catalanes trobaran oportunitats de negoci importants en camps com les TIC, la maquinària d’equipament especialitzada, els materials avançats, el vehicle elèctric, les energies renovables, el medi ambient i el sector biofarma.
Bona química amb Turquia. La turca és una economia emergent que ofereix interessants oportunitats de negoci per a empreses catalanes dels sectors químic, farmacèutic i veterinari. La potent indústria química turca, amb més de 4.500 empreses, té una gran dependència de la importació de matèries primeres químiques i tecnològiques que des de Catalunya es poden oferir. Per la seva banda, el mercat farmacèutic turc és el sisè més gran d’Europa i no para de créixer. El sector, que preveu una important liberalització dels punts de venda, és clarament importador. Destaca la demanda de vacunes, preparacions d’alta tecnologia, biotecnologia, fàrmacs pel càncer, hormones, etc.
Les promeses emergents: noves destinacions per l'empresa catalana
La globalització ha fet que no hi hagi pràcticament cap mercat inaccessible per a l’empresa catalana. El món ofereix noves oportunitats de negoci en mercats més llunyans, però que creixen ràpid i amb força. Sud-àfrica, el Golf Pèrsic o el sud-est asiàtic només són alguns dels mercats que s’erigeixen com a noves opcions viables i exitoses per a l’exportació catalana.
El sud-est asiàtic i l’Àfrica subsahariana preveuen creixements sostinguts superiors al 5% anual, convertint-se en destinacions cada cop més interessants i més segures per a les exportacions. D’altra banda, tota l’Amèrica Llatina mostra un gran creixement econòmic i les empreses catalanes tenen una posició de privilegi per aprofitar-ho, ja que és una de les regions del món on gaudeixen de més trajectòria exportadora. L’any passat, les exportacions catalanes cap a Amèrica Llatina van créixer gairebé un 21%. Argentina, Bolívia, l’Uruguai o Veneçuela són alguns dels mercats més interessants, on destaca especialment el del Perú.
El PIB peruà creix a una mitjana de més del 6% anual des del 2002, impulsat principalment per la inversió i l'obertura comercial. Ciutats com Trujillo, Arequipa i Lima concentren un gran nombre de projectes i oportunitats de desenvolupament urbà.
El Golf Pèrsic, un mercat de luxe. La Unió dels Emirats Àrabs, amb Dubai al capdavant, destaca pel seu alt poder adquisitiu i la predisposició al producte de luxe. L’evolució social i cultural del seus consumidors els apropa a les tendències de consum occidentals. Això ofereix grans oportunitats a tots els sectors vinculats a la distinció i el luxe: moda, gurmet o joieria.
Singapur, un mercat cada cop més atractiu. Singapur destaca per l’elevat poder adquisitiu (3r del rànquing mundial Purchasing Power Parity del 2011) d’un segment cada cop més ample de la seva població. El sector de la cosmètica és especialment important amb una població que vol diferenciar-se amb articles d’alta qualitat. Es tracta, sens dubte, d’un escenari ideal per a les empreses de cosmètica i luxe personal. Sense anar més lluny, Singapur va importar 1.800 milions d’euros en articles de cosmètica l’any 2011. A més, és la porta d’entrada regional per a aquests productes, ja que més del 80% d’aquestes importacions van ser reexportades a altres països.
Sud-àfrica, el gran distribuïdor. Sud-àfrica, la gran potència econòmica africana, té més de 50 milions de consumidors amb unes pautes de compra molt interessants per a moltes empreses catalanes. Les grans cadenes de distribució hi tenen un paper central, impulsades per una classe mitjana creixent. Això afecta a tots els sectors, des de l’alimentació a la higiene, la cosmètica, la moda o la farmacèutica. A més, el 70% dels productes són importats. Les empreses catalanes poden aprofitar les oportunitats en unes grans cadenes de distribució que s’estan expandint per tota la regió de l’Àfrica austral, que representa el 40% del PIB del continent africà.