Casos d'empresa Aimentia

La startup catalana Aimentia vol fer un pas endavant al camp de la salut mental utilitzant la intel·ligència artificial per millorar els diagnòstics i la feina dels professionals. Una aplicació que ja ha estat tastada en entorns clínics.
Aimentia implementa solucions basades en intel·ligència artificial per a pacients i professionals de la salut mental. “Hem desenvolupat una clínica virtual al núvol amb totes les eines tradicionals de psicologia i psiquiatria digitalitzades i integrades amb un nucli d’intel·ligència artificial", explica el seu CEO, Edgar Jorba. Tot plegat amb un objectiu: millorar els resultats dels diagnòstics i tractaments en salut mental a partir de tecnologia pròpia i l’experiència dels usuaris. "Som davant una crisi de salut mental. Una de cada quatre persones pateix una malaltia mental, la meitat rep un diagnòstic erroni i els professionals no tenen les eines suficients per afrontar-ho", diu.
Per solucionar-ho, aquesta jove startup ha començat centrant-se en l’ansietat i la depressió, “els trastorns amb major prevalença a consulta”. Un dels seus objectius és augmentar la precisió diagnòstica per sobre del 90% (com a la medicina general) i reduir la pèrdua d’informació que provoca que prop de la meitat dels pacients abandonin la teràpia. A través de la seva aplicació, el pacient pot començar treballant des de casa aportant informació del seu estat. “Això permet que el pacient pugui interactuar, sentir-se més segur i exposar en qualsevol moment què és el que li està passant o enregistrar un episodi de la malaltia”, explica Jorba.
Per la seva banda, el professional pot fer un control més adequat i en viu a través de la informació rebuda. “Disposar de dades i implementar aquestes eines integrades en intel·ligència artificial permet identificar els perfils, fer prevenció i millorar la presa de decisions sobre diagnòstics i tractaments”, explica Jorba. L’aplicació, a més, permet al professional connectar-se a través de videotrucades o xat amb el pacient, així com accedir a eines i qüestionaris oficials digitalitzats.
Actualment l’aplicació compte amb els mòduls d’ansietat i depressió però Aimentia ja treballa per incorporar perfils més vulnerables com la bipolaritat, trastorns suïcides o l’esquizofrènia, la qual ja n’ha començat la recerca i l’estudi del tractament farmacològic. Totes les dades recollides serveixen per fer estudis posteriors de recerca i seguir millorant els mètodes i protocols que s’integren a la intel·ligència artificial. “Quan el volum de dades sigui major, que és l’objectiu, el procés serà automàtic”, apunta.
Dotar de noves eines i recursos la salut mental
La idea de desenvolupar Aimentia va sorgir a partir de l’experiència de Jorba en l’àmbit de la recerca i noves tecnologies aplicades a la salut mental. “Faltaven eines i recursos, però sobretot solucions. Llavors vaig decidir fer el salt de col·laborador a emprenedor” apunta el seu CEO, qui és estudiant d’enginyeria. L’empresa està formada per dos socis més: Emilio Tomás, qui s’encarrega de la recerca clínica i Eric Mourin, CTO.
Passar de l’underground a la realitat
Tot i que a la plataforma s’hi aniran afegint eines en termes de tractament i diagnosi, aquesta startup ja té a punt el seu MVP i una primera ronda pre-seed de finançament de 350.000 euros. Actualment, l’aplicació ja ha començat a ser testada per professionals en entorns clínics controlats i s’ha treballat en focus grup per estandarditzar els nous processos clínics amb pacients.
Descobreix les 15 startups que haguessis conegut al 4YFN 2020 de la mà d'ACCIÓ i els casos de les empreses Sokjo i Pervasive Technologies.