Casos d'empresa Curtidos Codina
Als anys noranta, Curtidos Codina va haver de replantejar-se la seva estratègia a causa de la competència exterior. Les línies a seguir han sigut obrir plantes a l'estranger (Brasil i Nigèria) i apostar per un producte de més qualitat al mercat local.
Instal·lacions d'adob de la pell de l'empresa Codina, a la seva factoria de Vic (Osona). Foto: Marta Pich
Curtidos Condina ha destinat tradicionalment el 60% de la seva producció a la indústria sabatera del segment mitjà i baix del País Valencià. Als anys noranta, però, les importacions de països com ara Brasil o la Xina van causar estralls en la indústria valenciana i Curtidos Codina ha hagut de replantejar-se la seva estratègia.
Les dues principals apostes són deslocalitzar i augmentar la qualitat dels curtits. Per a la primera va obrir una planta a Nigèria i una altra a Brasil. La planta de Nigèria, a la localitat de Kano, té com a objectiu aconseguir la matèria primera, la pell, més barata. La factoria de Brasil, en canvi, neix amb la idea d'abastir el mercat intern i servir com a plataforma en la zona dòlar i a la Xina. L'adoberia de Vic, en canvi, dóna més prioritat al producte amb major valor afegit i utilitza pells de xais del país, que ofereixen unes qualitats que no es troben en les pells nigerianes. La diferència és deguda a què a la Unió Europea és on es localitza la demanda de qualitat. L'empresa no descarta a mig termini obrir una factoria a Xina.