Què has de saber?
Són ajuts econòmics destinats a entitats sense ànim de lucre, consorcis encarregats de la gestió d’espais naturals i ajuntaments, per adquirir finques amb hàbitats d'interès comunitari. Les finques s'han de destinar a la conservació o restauració per millorar la biodiversitat. El programa de conservació ha de tenir una durada de 30 anys i la finca ha de reunir els requisits d'inscripció en el Registre de finques amb iniciatives de conservació.
Termini per presentar la sol·licitud: del 19 de juny al 18 d'agost de 2025, ambdós inclosos.
Preguntes freqüents i vídeo de la sessió informativa.
Aquest tràmit només es pot fer per Internet. La documentació que aportis per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
- A entitats sense ànim de lucre que:
- tenen, entre les seves finalitats, la conservació del patrimoni natural
- i que estan inscrites en el Registre d'entitats de medi ambient de la Generalitat de Catalunya.
- A ajuntaments. En queden exclosos la resta d'ens locals, llevat que formin part dels consorcis del punt següent.
- A consorcis amb participació d'un ens local que tinguin com a objecte la protecció, la conservació i la gestió d'espais naturals protegits.
- Per presentar la sol·licitud: del 19 de juny al 18 d'agost de 2025, ambdós inclosos.
- Per dur a terme les adquisicions objecte dels ajuts: des de l'endemà de la publicació de la resolució definitiva de la concessió fins a l'1 d'octubre de 2026.
- Per justificar les actuacions subvencionades: fins a l’1 de novembre de 2026.
Documentació que cal presentar per sol·licitar l'ajut (Pas 1)
- Plànol de situació a escala 1:25.000 o 1:50.000.
- Plànol cadastral amb els límits de la finca i la codificació cadastral.
- Plànol topogràfic a escala 1:5.000 o 1:10.000.
- Opcionalment, cartografia digital complementària, si se’n disposa, en formats SIG o CAD, i amb sistema de referència estàndard EPSG: 25831, ETRS89 UTM Zone 31.
- Taxació de la finca o finques feta per un taxador independent acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent.
- Memòria descriptiva dels valors ambientals reals i potencials de la finca o finques, i la seva biodiversitat.
- En el cas que se sol·liciti per a més d'una finca, a més, s'ha de presentar l'Ampliació de la memòria descriptiva.
- Si se sol·licita per a dues finques: a l'Ampliació de la memòria només hi ha de constar la finca que no consta a la Memòria descriptiva.
- Si se sol·licita per més de dues finques: cal emplenar tants documents d'ampliació de la memòria com finques, excepte la que ja consta a la Memòria descriptiva. Els documents s'han de comprimir en un sol document en format zip.
- En el cas que se sol·liciti per a més d'una finca, a més, s'ha de presentar l'Ampliació de la memòria descriptiva.
- Projecte de programa de conservació o restauració de la finca o les finques, o conservació dels valors ambientals en finques amb especial rellevància de la biodiversitat.
- Pressupost complet i detallat.
- Projecte de programa de conservació o restauració de la finca o les finques. Ha de tenir el contingut mínim que estableix l'annex del Decret 161/2023, de 29 d'agost, sobre el Registre de finques amb iniciatives de conservació del patrimoni natural i la biodiversitat.
- Còpia de les escriptures i/o estatuts registrats de l'entitat sol·licitant, en el cas d'entitats sense ànim de lucre.
- Representació: documentació acreditativa de la representació. No l'has de presentar si:
- Signes amb un certificat digital de representant
- o estàs inscrit/a al Registre electrònic de representació (Representa).
- En el cas dels ajuntaments i consorcis, a més, el Certificat de l'acord de sol·licitud de la subvenció pres per l'òrgan de govern corresponent. Hi ha de constar el compromís de realitzar l'activitat per la qual es demana l'ajut.
Documentació que cal aportar per Justificar l'ajut (Pas 6)
- Entitats sense ànim de lucre
- Compte justificatiu, que ha de contenir la documentació següent:
- Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte que se subvenciona, a la qual cal adjuntar:
- Escriptura de compravenda de la finca amb el codi segur de verificació.
- Nota registral que acrediti la inscripció de l'obligació de destinació del bé adquirit per un període de trenta anys, comptats a partir de la data de pagament de l'ajut, i l'import de la subvenció concedida.
- Sol·licitud d'inscripció al Registre de finques amb iniciatives de conservació.
- Fotografia del cartell informatiu esmentat a l'apartat Quantia de l'ajut, despeses subvencionables i altres informacions.
- Una memòria econòmica sobre el cost de les activitats dutes a terme on consti:
- Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. Aquesta relació ha d'incloure necessàriament:
- Escriptura de compravenda on consti el cost de la compravenda i les dades dels pagaments efectuats.
- Factura de la notaria derivada de l'acte de compravenda on constin les despeses notarials.
- Les còpies digitalitzades de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa i, en tot cas:
- extracte bancari que acrediti el pagament o,
- documentació que acrediti la percepció de l'import per part del creditor, si es paga en efectiu.
Es considera pagada la despesa quan se cedeix el dret de cobrament de la subvenció a favor dels creditors o quan es lliura als creditors un efecte mercantil, garantit per una entitat financera o companyia d'assegurances.
- Si la subvenció s'atorga d'acord amb un pressupost, s'ha de presentar una liquidació on s'indiquin i, si escau, es motivin les desviacions respecte del pressupost inicial.
- Quan correspongui, indicació dels criteris de repartiment de les despeses generals i/o indirectes, excepte en els casos en què les bases reguladores de la subvenció n'hagin previst la imputació mitjançant un import alçat sense necessitat de justificació.
- Si les activitats s'han finançat amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha d'acreditar:
- l'import
- la procedència
- i l'aplicació d'aquests fons a les activitats subvencionades.
Si els justificants de les despeses s'imputen parcialment a altres subvencions, s'hi ha d'indicar la quantia exacta o el percentatge que s'imputa a cadascuna, i la identificació dels òrgans que els han concedit.
- Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. Aquesta relació ha d'incloure necessàriament:
- Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte que se subvenciona, a la qual cal adjuntar:
- Compte justificatiu, que ha de contenir la documentació següent:
- Ajuntaments i consorcis
- Declaració responsable de la persona titular de la intervenció o secretaria-intervenció de l'ens local amb el contingut següent:
- Que l'import de la subvenció (identificació de l'actuació subvencionada) ha estat registrat en la comptabilitat.
- Que la relació de despeses que s'adjunta a la declaració responsable correspon a actuacions subvencionables, justificades mitjançant factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent, pagades o facturades amb obligació de pagament i que han estat efectuades dins del termini establert a la convocatòria.
- Que l'objecte subvencionat ha estat executat d'acord amb les bases reguladores de la subvenció i la normativa aplicable.
- Que el total de les fonts de finançament no supera el cost de l'actuació subvencionada.
- Que la documentació original acreditativa de les despeses realitzades està a la disposició de l'òrgan concedent, de la Intervenció General de la Generalitat i de la Sindicatura de Comptes.
- Que s'ha tramès tota la informació que ha de contenir el Registre de subvencions i ajuts de Catalunya, en relació amb les subvencions i els ajuts que hagi concedit l'ens local.
- Si les activitats s'han finançat amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha d'acreditar:
- l'import
- la procedència
- i l'aplicació d'aquests fons a les activitats subvencionades.
- Declaració responsable de la persona titular de la intervenció o secretaria-intervenció de l'ens local amb el contingut següent:
De la finca:
- Contenir una presència o potencialitat significativa d'hàbitats naturals d'interès comunitari
- Tenir un 10% o menys de la seva superfície edificada
- No estar destinada a habitatge.
De les entitats, ajuntament i consorcis:
Un cop adquirida la finca, cal tenir en compte que l'entitat, ajuntament o consorci ha de:
- Sol·licitar la inscripció de la finca en el registre de finques amb iniciatives de conservació del patrimoni natural.
- Destinar-la de manera activa al foment de la biodiversitat, d'acord amb un programa de mesures de conservació o restauració, recollit en un Pla de gestió.
- Fer constar a l'escriptura d'adquisició l'obligació de conservar i restaurar la finca per un període mínim de 30 anys. L'escriptura d'adquisició s'ha d'inscriure en el Registre de la propietat amb l'anotació marginal corresponent.
Quantia de l'ajut
- No pot superar, aïlladament o en concurrència amb subvencions, el cost de la taxació de la finca.
- No pot ser, per cada persona sol·licitant:
- superior a 300.000,00 euros,
- superior al 95% del valor de taxació de les finques objecte d'adquisició,
- inferior a 10.000,00 euros.
- La quantia depèn:
- del nombre de sol·licituds admeses,
- disponibilitat pressupostària.
Bestretes:
- import: 80% de la quantia sol·licitada,
- quan se sol·licita: quan es presenta la sol·licitud,
- presentació de garanties: no cal.
Despeses subvencionables:
- Les de compravenda de la finca, dins dels límits establerts a l'apartat superior de Quantia de l'ajut.
- Les notarials i d'inscripció en el Registre de la Propietat de la compravenda. Límit: 500 euros.
Despeses no subvencionables:
Les despeses de taxació, regularització cadastral o qualsevol altre servei.
Més informació
ORDRE TER/218/2024, de 24 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts a entitats sense ànim de lucre, ajuntaments i consorcis per a la gestió d'espais naturals, per a la compra de finques que continguin hàbitats d'interès comunitari amb la finalitat de conservar-ne la biodiversitat durant un període de trenta anys d'acord amb un programa de mesures de conservació i restauració
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 19/06/2025 al 18/08/2025S'han d'incloure totes les finques d'una persona sol·licitant en una única sol·licitud.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Si signes el formulari com una persona jurídica, ho hauràs de fer amb un certificat digital de representació (o estar inscrit al Registre electrònic de representació, Representa).
Si signes en nom propi, cal que disposis d’un idCAT Mòbil o un certificat digital. -
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Consulta l’estat del tràmit als llocs següents:
Consulta l’estat del tràmit als llocs següents:
- Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o certificat digital).
- Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Telèfon 012 (amb el codi identificador —ID— del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Consultar la proposta de resolució provisional
On es consulta la proposta de resolució provisional? Es publicarà al tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (e-Tauler)
On es consulta la proposta de resolució provisional?
Es publicarà al tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (e-Tauler)
Què conté la proposta de resolució provisional?
- La llista de persones sol·licitants proposades per ser beneficiàries de les subvencions.
- La llista de persones que formen part de la llista de reserva prioritzada en funció de la puntuació obtinguda, si n'hi ha. Cal que s'hagi assolit la puntuació mínima exigida.
- L'import de la subvenció que es proposa concedir.
Si soc una de les persones proposades com a beneficiàries, què he de fer?
Consulta el pas següent (Pas 4)
-
Quart pas
Presentar documentació, al·legar i desistir
En el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional les persones proposades com a beneficiàries:
En el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional les persones proposades com a beneficiàries:
- Han de presentar documentació requerida en la proposta de resolució provisional. En el cas que no es presenti dins del termini, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud.
- Poden presentar al·legacions a la proposta de resolució provisional.
- Poden desistir expressament de la seva sol·licitud. S'ha de fer abans de la concessió de l'ajut.
D’altra banda, les persones sol·licitants poden presentar la documentació que considerin oportuna al llarg de tot el procediment utilitzant el formulari d'aquest pas.
-
Cinquè pas
Consultar la resolució definitiva
Quan resoldrà l'Administració?; L'Administració té 6 mesos, des de la data en què finalitza el termini de presentació de sol·licituds, per resoldre i publicar la resolució definitiva. Passat aquest [...]
Quan resoldrà l'Administració?;
L'Administració té 6 mesos, des de la data en què finalitza el termini de presentació de sol·licituds, per resoldre i publicar la resolució definitiva. Passat aquest termini la teva sol·licitud es considera desestimada.
Què conté la resolució definitiva?
- La finalitat i l'objecte de l'ajut.
- L'import màxim de l'ajut.
- L'import de la bestreta.
- Les condicions que ha de complir la persona beneficiària.
- El termini d'execució i de justificació de les actuacions subvencionades.
- La procedència dels fons amb els quals es finança l'ajut.
- El recurs que es pot interposar.
Com rebré la resolució definitiva?
Es publicarà al tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (e-Tauler)
Abans de la publicació al Tauler electrònic, les persones interessades rebran un avís al correu electrònic que hagin fet constar en l'imprès de sol·licitud. Aquest avís no té efectes de notificació, només és informatiu.
Puc interposar algun recurs?
Sí. Tens 1 mes des de l'endemà de la publicació de la resolució per interposar un recurs d'alçada davant de la Secretaria de Transició Ecològica.
-
Sisè pas
Justificar la subvenció i rebre l'import
Has d'adjuntar al formulari els documents que s'especifiquen a l'apartat "Documentació".Si la documentació és correcte i la presentes dins del termini de justificació, l'Administració et pagarà [...]
Has d'adjuntar al formulari els documents que s'especifiquen a l'apartat "Documentació".
Si la documentació és correcte i la presentes dins del termini de justificació, l'Administració et pagarà l'import de l'ajut que et correspon.ATENCIÓ: el formulari de justificació estarà disponible en pròximes dates.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Si signes el formulari com una persona jurídica, ho hauràs de fer amb un certificat digital de representació (o estar inscrit al Registre electrònic de representació, Representa).
Si signes en nom propi, cal que disposis d’un idCAT Mòbil o un certificat digital.
