Articles i altres publicacions
Amb més de 1.300 milions d’habitants, l’Índia reivindica el seu paper com a mercat de referència mundial, però especialment en el continent asiàtic, amb l’impuls de sectors punters com la biotecnologia, les TIC o la química.
- ÍNDIA
- AUTOMOCIÓ, MOTO I MOBILITAT LLEUGERA
- QUÍMICA I PLÀSTICS
- TIC I TRANSFORMACIÓ DIGITAL
- BIOTECNOLOGIA
L’Índia és el tercer mercat més interessant per a les exportacions catalanes. Així ho certifica l’Índex d’intensitat exportadora elaborat per ACCIÓ, que situa aquest país només per darrere de la Xina i els Estats Units en termes de potencial de creixement per a les vendes de les empreses catalanes. L’Índia, a més, és un dels exponents de com l’Àsia s’erigeix en un destí prioritari amb més i millors oportunitats de negoci. No en va, 6 dels 10 mercats més interessants per a les empreses catalanes es troben en aquest continent.
Però què té l’Índia que el fa destacar per sobre de la resta? “És un mercat enorme, de més de 1.300 milions d’habitants. Però no només es tracta de quantitat, sinó també de qualitat”, assegura Suprio Bosé, director de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Bombai. Alhora, afegeix, “l’increment gradual del poder adquisitiu dels darrers anys ha fet créixer també la demanda de productes i tecnologia”.
Tot i que el país no s’ha afegit, de moment, al Tractat Àsia-Pacífic de lliure comerç, sí que mostra en els darrers anys una clara voluntat d’obertura comercial. Una prova és la seva evolució al rànquing Doing Business, on ha evolucionat des d’una molt discreta 142a posició l’any 2015 fins al lloc número 63 en l’edició del 2020.
Bona part d’aquesta progressió meteòrica s’explica pel programa Make in India, anunciat el setembre del 2014 pel primer ministre Narendra Modi. “Aquest pla vol fomentar la captació d’inversions al país en diversos sectors com l’automoció, la química o la biotecnologia”, destaca Bosé. A més, al 2015 hi sumaven un pla específic que, en el món posterior a la pandèmia de la covid-19, pren més sentit que mai: el Digital India.
Pel director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Bombai, “el programa Make in India està variant l’aproximació del país al comerç internacional i fa replantejar bona part de les polítiques i aranzels proteccionistes imperants fins ara”. En aquest sentit, les empreses índies “demanen principalment productes en diversos sectors que comptin amb tecnologies diferencials”. Alhora, afegeix, “estan obertes a projectes de joint venture o contract manufacturing que aprofitin els avantatges del Make in India”.
En aquest context, hi ha quatre sectors especialment interessants a l'Índia per a totes aquelles empreses catalanes disposades a explorar aquest mercat:
- Biotecnologia i farmàcia: L’Índia ha posat un dels seus focus més importants en el desenvolupament d’R+D i biotecnologia. No en va, ha passat de ser un dels països líders en la fabricació de genèrics a abordar cada cop més tractaments més especialitzats. Fins i tot el país ha desenvolupat la seva pròpia vacuna per a la covid-19, que ja exporta a més d’una vintena de països. Amb ella, internament, ha iniciat una de les majors campanyes de vacunació del planeta: al juliol de 2021 espera haver vacunat 300 milions de persones, l’equivalent a tota la població dels Estats Units.
- TIC i solucions tecnològiques: El gran creixement experimentat pel país en termes de consum ha impulsat especialment el comerç electrònic i la demanda de solucions d’última milla. Un àmbit que, ja abans de la covid-19 vivia un auge molt important i que la pandèmia ha multiplicat. L’e-commerce és el darrer exemple d’un àmbit, el TIC, on l’Índia sempre hi ha esmerçat molts esforços i que viu l’ebullició de subsectors com l’edutech. Tots ells aprofiten l’impuls del pla Digital Índia, que ha permès fer arribar la connexió per fibra òptica a totes les àrees del país en els darrers cinc anys
- Automoció: Abans de l’arribada de la pandèmia, l’Índia va crear noves normatives i canvis en els límits d’emissions que obliguen a replantejar la cadena de producció. De fet, els plans passen per electrificar tota la xarxa de transport públic i la infraestructura de recàrrega arreu del país. Tot i que la covid-19 ha sumat entrebancs als propis d’un sector que s’ha de reorientar cap a la mobilitat sostenible i la compartida, l’automoció ofereix bones perspectives en un mercat que ha aconseguit, per exemple, captar l’atenció de Tesla. La companyia d’Elon Musk ja té presència al país, on planteja obrir-hi una planta de producció
- Química: Amb el 3,4% de contribució a la indústria química global, aquest és un dels sectors més clarament a l’alça a l’Índia. De fet, és un dels àmbits més oberts a la inversió estrangera que impulsa el pla Make in India. Tota la cadena de valor del sector s’ha obert al món amb un enfocament de producció sostenible i automatitzada per assolir alts nivells de qualitat. D’aquesta manera, s’ha incentivat la inversió també en químiques fines, industrials i auxiliars