Articles i altres publicacions
Els vins i caves s'obren pas al mercat internacional. Cada vegada són més coneguts i admirats arreu del món i diversos mercats emergeixen com a potencials oportunitats de negoci.
D'entre ells destaquen Estats Units, Canadà, Austràlia i Alemanya.
El mercat nord-americà és el més gran del món en el sector de vins i caves. Després del creixement sostingut dels últims 17 anys, Estats Units ja ha superat a França com a país més consumidor del món, amb un consum de 330 milions de capses de 9 litres. Tot i que encara li queda marge de creixement, el consum mitjà per càpita ha arribat als 10 litres. És, doncs, un mercat molt atractiu, però molt complex. Es tracta d’un mercat competitiu i la distribució es concentra en poques mans. Cal posicionar el producte en el segment adequat, escollir els canals comercials idonis i els gustos i preferències dels consumidors.
Encara a Amèrica del Nord, i de característiques molt similars als Estats Units, trobem el mercat canadenc. El poder adquisitiu i els gustos dels canadencs dibuixen un mercat amb molt de potencial pels productors catalans. No obstant, hi ha una forta competència, no tant a nivell europeu sinó d'altres països com Xile, Argentina, Austràlia o Nova Zelanda.
Per la seva part, Alemanya és el quart país del món que més vi consumeix, i el que més n’importa, fins a un 54% del que consumeix. Com en tot el sector agroalimentari, els productes estrangers tenen un paper molt important en el mercat alemany i l’any 2010 la despesa en la compra de vi per consumidor va créixer respecte l’any anterior.
El mercat australià representa també una bona oportunitat de mercat per al sector vitivinícola català. El consum de vi en aquest país manté una tendència a l’alça, especialment de vi de qualitat/preu alt. La major part d’importacions que fa el país oceànic són de vi blanc.
Mèxic ha posat èmfasi en la promoció de l’alimentació de productes de valor afegit igadueix d’un mercat potencial de 10 milions de consumidors per aquest tipus de producte. El principal escull són els elevat costos de distribució.
Altres mercats europeus amb recorregut pels vins i caves catalans són Bèlgica, Noruega i el Regne Unit.
Per donar resposta a les dificultats d'accedir a mercats com el d'Estats Units, ACCIÓ ha posat en marxa la plataforma Catalan Wines USA. El servei ofereix una solució tant logística com de promoció i cerca de canals comercials per aquells cellers catalans que vulguin començar a vendre els seus productes als Estats Units. A Alemanya, l'Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Berlín ha dissenyat el servei "Plataforma del vi" a través del qual la promoció comercial de les bodegues participants és executada per un Country Manager.