Idees d'experts Àlex Rubies Lagunas
Ningú no discuteix que la zona de l'Àsia i el Pacífic s'erigeix com el principal motor de creixement econòmic mundial pels propers anys. Per tal d'aprofitar les oportunitats de negoci que presenta un mercat de 3.500 milions de persones, cal eliminar els prejudicis sobre la llunyania o les barreres idiomàtiques o culturals. Àlex Rubies ens explica perquè Àsia està avui més propera que mai de les empreses catalanes.
La regió Àsia-Pacífic està més propera que mai de l'empresa catalana
Per què les empreses catalanes han de mirar cap a la zona de l’Àsia i el Pacífic?
Avui dia, hi ha països que estan experimentant un creixement molt gran i que, degut a la seva idiosincràsia, tenen mancances i necessitats en molts sectors. Per tant, en aquest context en plena crisi financera dels Estats Units i de la zona euro, la zona de l’Àsia/Pacífic s’erigeix com el motor de creixement econòmic mundial. Evidentment, no hi ha res fàcil, i encara menys en aquests moments, però també és cert que hi ha oportunitats de negoci, i que hi ha un mercat de 3.500 milions de persones amb cada cop més poder adquisitiu. A més a més, cal eliminar els prejudicis sobre la llunyania o les barreres idiomàtiques o culturals. Sovint aquests tòpics frenen accions molt interessants per a les empreses catalanes, que han de comprendre que l’Àsia i el Pacífic, i les seves oportunitats de negoci, són més propers que mai.
Què cal saber del mercat xinès?
D’entrada cal tenir present que es tracta de la segona potència econòmica mundial, i que segurament en poc temps passarà a ser la primera (es parla del 2018). Té un creixement que ha arribat al 10% de mitjana els últims 30 anys. És un país amb una creixent classe mitjana i es calcula que la xifra actual de 150 milions passarà a ser de 500 milions el 2025.
També cal entendre que l’època on la Xina es dedicava a copiar la tecnologia i els productes estrangers per fabricar-los més barats ja ha passat. Després de ser la fàbrica del món, en els propers cinc anys la Xina tornarà a canviar l'esquema industrial global. I és que per mantenir el seu ritme de creixement, el país necessita passar d'un model industrial de productes barats a un de béns d'equipament de tecnologia mitjana i mitjana-alta, amb un factor tecnològic propi. En aquest context és on les empreses catalanes de sectors que aportin valor afegit poden trobar bones oportunitats de negoci: gestió d’aigües i residus, energies renovables, vehicle elèctric, biotecnologia, biomedicina, TIC, investigació i innovació tecnològica, maquinària industrial d’alta tecnologia, el sector de l’automoció (la Xina va ser el primer productor mundial de vehicles el 2011 amb 18,45 milions d’unitats) i un llarg etcètera. Sens dubte, totes aquestes empreses hi tenen molt a guanyar, sense oblidar sectors relacionats amb el benestar com l’alimentació (gurmet), la moda, el calçat i els accessoris d’alta gamma que tenen una alta acceptació.
Què ens cal saber sobre Hong Kong com a regió especial administrativa de la Xina?
Des del seu retorn a la Xina el 1997, la Regió Administrativa Especial de Hong Kong sempre ha reforçat la seva posició com una plataforma d'entrada per als inversors estrangers a la Xina; permetent a la ciutat créixer de manera constant i important com a centre regional de proveïment i operacions comercials. Una de les claus de Hong Kong és la seva situació: és part de la Xina però al mateix temps té un sistema i un mercat de capitals que li deu molt a l'herència britànica. El lliure moviment de capital, els avantatges tributaris, l'estat de dret, la infraestructura de primera classe, la igualtat de condicions i una ubicació estratègica al cor d'Àsia, fan que les companyies que estan creixent i que volen sortir a l'estranger puguin trobar a Hong Kong la porta ideal per entrar a la Xina. Des de la nostra oficina de Hong Kong donem servei i cobertura a Hong Kong, Taiwan i a la província de Guangdong al sud de la Xina.
Quines oportunitats de negoci ofereix l’Índia?
El fet que sigui la tercera lletra dels famosos BRIC, les economies emergents més importants, ja denota la importància que té el mercat indi. L’any 2011 el PIB ha crescut un 8,3% en un país que és el setè més gran del món en superfície, i el segon més poblat amb 1.200 milions d’habitants. Un 45% d’aquests pertanyen a la classe mitjana.
L’Índia ofereix un ampli ventall de sectors on l’empresari català hi pot trobar oportunitats potencials de negoci. El sector de les energies renovables, per exemple, ofereix una oportunitat per expandir el seu know-how, així com tecnologies desenvolupades dins d’un mercat amb una gran urgència a millorar els seus sistemes actuals i optimitzar i fer més eficients els existents sistemes de gestió i reciclatge.
D’altra banda, cal destacar el sector alimentari. L’Índia és el segon major productor d’aliments del món, però té mancances importants en el processament d’aquests aliments i una part molt important de la producció es perd en el procés de distribució. És aquí on tot els negocis relacionats amb la tecnologia de l’emmagatzematge, el packaging o la cadena de fred, tenen oportunitats. Tampoc es pot oblidar que l’augment de la classe mitjana provoca una demanda cada cop més elevada de productes gurmet i elaborats.
Un altre sector que creix és el biotecnològic i el bioquímic, fent-ho amb una mitjana d’entre un 13 i un 14%. L’experiència i el coneixement de les nostres empreses es pot beneficiar d’avantatges com el fet que l’Índia és un dels destins preferits per a la investigació personalitzada. Un altre sector molt important és el de les infraestructures (obra civil, industrial i residencial-comercial), amb importants inversions en energia, carreteres, ferrocarril o ports. El govern indi dóna oportunitats a les iniciatives privades, cosa que és una via per a les empreses catalanes d’arribar a acords de col·laboració amb empreses índies.
Quan parlem de l’Àsia no podem obviar un dels líders del continent, el Japó. Què podem destacar d’aquest mercat?
Si abans parlàvem de la segona potència econòmica mundial, en el cas del Japó estem davant de la tercera, desbancada precisament per la Xina. Passat més d’un any del tsunami i l’accident de Fukushima, el caràcter disciplinat, treballador i assenyat dels japonesos ha impulsat una recuperació econòmica lenta, però en constant creixement. Les oportunitats de negoci per a les empreses catalanes es troben en sectors com el farmacèutic, el segon mercat mundial amb un 16%. El vehicle elèctric és un altre gran sector a causa del lideratge de les empreses japoneses i on empreses catalanes poden trobar socis tecnològics. D’altra banda, les energies renovables, tant en l’àmbit de la transferència tecnològica com en el de l’exportació de productes d’alta tecnologia, suposen una porta oberta d’oportunitats.
Un altre sector destacat és el gurmet, on el Japó és la capital culinària mundial del 2012 amb 296 estrelles Michelin.
Hi ha oportunitats per a les empreses catalanes a Austràlia?
Austràlia té una de les economies més fortes del món, oberta i competitiva. El constant creixement econòmic és producte d'un maneig efectiu de les polítiques públiques i una reforma estructural constant. Austràlia té un sector privat dinàmic i competitiu i una força laboral altament qualificada.
Per molt que la distància ens pugui semblar un obstacle insalvable, Austràlia és un dels països on hi ha més facilitats per fer negocis, els australians són gent oberta i valoren molt la modèstia, la lleialtat, l'honestedat i la professionalitat. Valoren el treball ben fet, cosa que consideren més una obligació que un mèrit.
Com a sectors prioritaris, parlem en primer lloc de l’alimentació en els subsectors gurmet, vins i caves i alimentació funcional. El producte mediterrani, amb la seva varietat i qualitat, té molt bona entrada a Austràlia. En segon terme hi ha les energies renovables, on el país va ratificar el Protocol de Kyoto assumint el compromís de reduir l’emissió de gasos en un 60% per al 2050 i incrementar en un 20% l’ús de les renovables fins el 2020. Aquest fet obligarà la indústria local a buscar o desenvolupar alternatives en les energies renovables. Finalment, la biotecnologia és un actor molt important, especialment en els camps agrícola, terapèutic i de diagnòstic. Moltes empreses internacionals s’han beneficiat de les aliances de col·laboració amb empreses i investigadors australians gràcies a la forta infraestructura de suport a l’R + D.
Què cal conèixer sobre els països del sud-est asiàtic?
Des de la nostra oficina a Singapur donem servei als països i regions de la zona del sud-est asiàtic (Singapur, Tailàndia, Malàisia, Indonèsia, Brunei, Filipines, Cambodja, Laos, Birmània i el Vietnam). El sud-est asiàtic, amb una població total de 600 milions de persones i uns creixements per sobre del 6%, representa un mercat amb gran creixement de poder adquisitiu i uns costos laborals competitius. Dins de les oportunitats de negoci detectades en aquesta àrea geogràfica que poden ser interessants per a la nostra indústria, destaca el sector veterinari. Un sector semblant al català en termes de producció porcina i avícola a països com el Vietnam, Filipines o Tailàndia.
L’alimentació, ja sigui gurmet, aliments processats o acabats i ecològics, és un altre sector prou important per obrir mercats, ja que hi ha un gran potencial en extensió de territori i pools de consum importants a les majors ciutats de la zona, a més del creixent interès i valoració pels nostres productes. Destaquen totes aquelles activitats relacionades amb el tractament d’aigües, residus i energies renovables per les nostres empreses que puguin aportar valor afegit en tecnologia i know-how. També, com en els altres casos, el sector de la moda té una forta presència en mercats com Bangkok o Singapur.
Per acabar, com es pot encarar el mercat de Corea del Sud?
Un país com Corea del Sud, quinzena potència mundial i amb un desenvolupament econòmic extraordinari, representa una oportunitat molt a tenir en compte a curt termini. L’aplicació de l’acord de lliure comerç i l’eliminació o reducció de les barreres d’entrada del juliol de l’any passat ha facilitat molts sectors com l’automoció, l’electrònica, l’alimentació, el químic, el farmacèutic, la maquinària o el tèxtil.