Articles i altres publicacions
Països com Kenya, Etiòpia o Ghana volen deixar enrere la dependència de les importacions a través del foment de la indústria. Un repte majúscul, empès per iniciatives governamentals, que obre la porta a noves oportunitats de negoci en els sectors de les noves tecnologies, el tèxtil o l'agroalimentari.
L'Àfrica es dirigeix cap a una nova industrialització. Països com Kenya, Etiòpia o Ghana treballen en pas ferm per aconseguir un parc industrial propi que els hi ha de permetre reduir la dependència de les importacions i generar nous llocs de treball per una població eminentment jove. Tot un repte que, per fer-ho possible, necessita know-how industrial i la col·laboració de socis estrangers.
És en aquest punt on les empreses catalanes tenen l’oportunitat de negoci per posicionar-se com a partners prioritaris en aquest procés de desenvolupament. “Hem de ser partícips d’aquesta transició i generar més valor afegit localment. Portar part de la manufactura al país té un impacte molt gran perquè crea llocs de treball i ofereix, a la vegada, l’oportunitat de treballar amb socis locals per reduir costos i ser més competitius que fer-ho a través de l’exportació de producte acabat”, explica Robert Bach, director de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Nairobi.
Amb aquesta voluntat per industrialitzar-se, a països com Ghana, l’evolució és a dues velocitats. Per un costat, hi ha una part de la indústria que evoluciona molt ràpid i que té capacitat de finançament i de compra de tecnologia, i per l’altra, hi conviuen empreses de caire més artesanal, que són la majoria, però amb un potencial de creixement molt important.
“Aquestes empreses necessiten molt de know-how però s’adapten i incorporen molt ràpid les últimes tecnologies disponibles al mercat”, apunta Florence Hiard, directora de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Accra. Molts actors i programes de finançament multilateral donen suport en aquest grup d’empreses i, això, també obre una finestra d’oportunitat de negoci en compra publica internacional per a les empreses catalanes.
Kenya, la porta d’entrada tecnològica a l’Àfrica Oriental
Kenya és un dels hubs industrials i tecnològics de la regió on actualment més d’un centenar d’empreses catalanes ja hi exporten de forma regular. El país ofereix oportunitats de negoci en el sector industrial sota el lema de Buy Kenya, build Kenya: una iniciativa que promou el consum de productes fabricats a Kenya facilitant també les inversions en equipament i tecnologies.
D’aquesta manera, el país dóna més valor als productes fabricats localment, promovent, a la vegada, la implantació de noves tecnologies industrials al país. És el cas de les tecnologies d’automatització industrials, on l’electrònica catalana més avançada pot disposar-li de moltes oportunitats.
Tot i l’empenta per augmentar la producció a dins el país, la majoria de productes finals son importats. Algunes empreses, però, ja porten el producte semi-processat i l’acaben d’enllestir al país amb un soci local. És el cas, per exemple, d’empreses del sector vinícola. En comptes d’importar el vi directament aposten per processar-lo localment i transformar-lo en sangria, una opció que permet augmentar el ventall de públic oferint un producte a preus més competitius. “Això amplia l’impacte de l’empresa al país, allarga la vida del negoci i els hi permet arribar a més població a un preu més reduït. D’aquesta manera l’impacte de l’empresa s’amplia i s’avança als competidors que només fan d’exportadors”, diu Bach.
El país, a més, treballa a partir d’una agenda amb quatre grans reptes -conegut com el Big Four - amb l’objectiu de duplicar el PIB en pocs anys i generar oportunitats de negoci en quatre sectors clau: seguretat alimentària, solucions per un hàbitat assequible, en l’augment de la mateixa base industrial i en noves solucions al sector salut. Quatre sectors amb bones perspectives per a les empreses catalanes amb vocació internacional.
Algunes claus:
- Kenya és la Silicon Savannah de l’Àfrica, un hub regional tecnològic. Fa anys que el mòbil s’ha estès com una forma habitual i majoritària de pagament per damunt de les targetes de crèdit a través del sistema Mpesa.
- El país és la referència comercial, econòmica i logística de la regió per la seva situació estratègica, obert a la inversió estrangera i amb un teixit empresarial diversificat. Disposa d’un sector privat potent i d’una classe mitjana que està incorporant nous hàbits de consum.
- El país ofereix un clima favorable per a la inversió amb bones facilitats de pagament, accés a la divisa i amb un domini de l’anglès generalitzat.
Etiòpia, el futur taller tèxtil mundial
Etiòpia és la principal economia de la regió i el segon país més poblat de l’Àfrica on cada any 2 milions de persones s’incorporen al mercat laboral. Es tracta d’un país en plena transformació i en procés d’obertura per a l’atracció d’inversions industrials. Un fet que obre la porta a la necessitat d’importar maquinària i béns d’equip.
De fet, ja és un dels principals països del continent pel fa que a la recepció d’inversió estrangera del sector manufacturer, en bona mesura empesa per l’arribada de la indústria xinesa. Tot plegat, és possible a través de la promoció de parcs industrials orientats a l'exportació de productes de sectors com els de l’electrònica bàsica, la farmàcia o l’agroalimentari.
Tot i això, si un sector és protagonista d’aquest centre manufacturer és la industria del tèxtil i del cuir. Amb una forta intervenció de l’Estat i amb uns costos de mà d’obra i energètics competitius, Etiòpia ha prioritzat aquest sector per promoure les exportacions i ja ha atret proveïdors de marques multinacionals com H&M, Levi’s o Guess. Aquesta indústria ofereix oportunitats empresarials en maquinària, teixits tècnics, disseny, productes químics i know-how.
Algunes claus:
- Etiòpia vol estimular el sector farmacèutic i mèdic a través d’un nou pla de desenvolupament que té per objectiu fer-lo créixer un 15% anual fins el 2025.
- Etiòpia és el primer país receptor de fons econòmics multilaterals i bilaterals.
- El país està desenvolupant la seva infraestructura per facilitar el creixement industrial.
Ghana, un pol per la indústria agroalimentària
La cultura comercial a Ghana -i de l’Àfrica Occidental- ve de lluny. Fa milers d’anys que les rutes comercials provinents de l’altre costat del desert del Sàhara uneixen els territoris i faciliten l’intercanvi de productes i riquesa. Una regió amb vocació comercial que actualment compte amb unes perspectives de creixement elevades i on la classe mitjana ha crescut un 12% els darrers 7.
Aquesta necessitat de fer el pas ha estat la punta de llança del programa d'intercanvi de know-how industrial entre Catalunya i Ghana. Una iniciativa conjunta amb l’Association of Ghana Industries que presenta oportunitats de negoci per les empreses industrials catalanes, en especial per la industria agroalimentària.
El país té una forta tradició agrícola i treballa per reduir la dependència de les importacions i millorar la cadena productiva. “Actualment, encara hi ha molta necessitat per modernitzar la cadena de valor alimentària amb noves solucions industrials, packaging adaptat, d’additius o de matèries primes i semi-processades. Catalunya té l’oportunitat de posicionar-se com a referent en transferència de tecnologia per acompanyar al creixement d’aquesta indústria”, explica Hiard.
Una de les prioritats de Ghana és la de crear llocs de treball a través del creixement de la indústria amb el programa One District, One Factory. Aquesta iniciativa, que ja ha treballat en més de 230 projectes industrials, facilita l’expansió industrial d’empreses internacionals per col·laborar amb empreses locals en àrees com la maquinària, les matèries primeres i semi-processades, l’enginyeria o el know-how. Les empreses ghaneses de begudes Kasapreko o Blue Skies són exemples de grans companyies industrialitzades.
Algunes claus:
- Un país ideal per empreses debutants a l’Àfrica. Ghana és la segona economia de la zona després de Nigèria, i reconeguda pel seu posicionament de hub estable: el país ha mostrat taxes de creixement econòmiques més altes del món abans de la pandèmia. A més, el govern està orientat al desenvolupament del sector privat i que ofereix oportunitats de negoci en indústries en expansió com el sector farmacèutic o el químic.
- L’accés al finançament pot ser un obstacle per les empreses ghaneses, una variable que cal tenir en compte a l’hora de treballar-hi. Una via d’entrada habitual és a través dels programes de suport a la industria local que compten amb finançament públic multilateral.
- Ghana està vivint un alt creixement de la construcció amb nous parcs industrials, comercials i d’habitatges. Un boom que suposa noves oportunitats de negoci del sector dels materials de la construcció, com la ceràmica o els materials elèctrics, i amb una indústria local en fase de creixement.
Serveis relacionats
Pàgines relacionades
- Fer negocis a Etiòpia
- Fer negocis a Ghana
- Fer negocis a Kenya
- Matèries primeres i transformació del metall i altres materials
- Sector de l'electrònica i l'electricitat
- Sector del paper, el cartró i el packaging
- Sector del tèxtil i la moda
- Sector industrial de la maquinària i béns d'equip
- TIC i transformació digital